مراسم رونمایی ازلوگوی شبکه محیط زیست لرستان

مراسم رونمایی ازلوگوی شبکه تشکل های زیست محیطی استان لرستان وجلسه هماهنگی برنامه های روز هوای پاک فرداپنجشنبه مورخ 25/10/93راس ساعت 3 بعدازظهر درمحل اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان برگزار می گردد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:, | 20:30 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

اجرای طرح ملی جنگل یاری در خرم آباد

 

 

طرح ملی جنگل‌یاری و کاشت گونه‌های بلوط  و بنه در خرم‌آباد انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با توجه به اینکه هرساله شاهد خسارت‌های سنگینی به جنگل‌های بلوط در سطح لرستان هستیم، از این‌رو کاشت درختان بلوط یکی از ضروریات است.

 

طرح ملی جنگل یاری به همت شبکه تشکل های محیط زیست استان و با همیاری سه تشکل، انجمن زیست محیطی بلوط لرستان،انجمن یاران سبز و انجمن زیست پویان زاگرس در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز برگزار شد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان در خصوص اجرای این طرح به فارس گفت: باتوجه به وضعیت اسفناک جنگل های کشورو نابودی تصاعدی عرصه های جنگل و مرتع توسط عوامل انسانی و طبیعی،سازمان های مردم نهاد  کشوربه منظور ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و جلب  مشارکت اقشار مختلف ،در کنار دستگاه های متولی برنامه های مختلفی را به صورت ملی و استانی در طول سال اجرا می نمایند که برگزاری طرح ملی جنگل یاری مشارکتی یک نمونه موفق در زمینه تعامل مردم ومسئولان به شمار می رود.  

بابک الوندیان افزود:عوامل متعددی نظیر،آتش سوزی،قطع گسترده درختان،چرای مفرط دام درجنگل ها و عدم تعادل دام و مرتع،آفات وبیماری ها،تغییرکاربری اراضی ملی و اجرای پروژهای عمرانی ارزیابی نشده منجر به نابودی بخش زیادی از عرصه های طبیعی کشور شده است.

وی بیان کرد:در استان لرستان شدت این تخریب ها به دلیل تجاوز آشکار کشاورزان به جنگل ها وبروز عامل ثانویه قارچ زغالی بلوط در سطح وسیعی قابل مشاهده است که برطبق آمارهای اعلام شده قریب به هفتصد و پنجاه هزار هکتار از جنگل های استان هم اکنون بادرصدهای مختلف دچارپدیده خشکیدگی و زوال بلوط شده است.

مدیر شبکه محیط زیست لرستان با بیان اینکه ظرف مدت چند سال آینده دیگر اثری از این جنگل ها به چشم نمی خورد،گفت: دستگاه های متولی می بایست با حفاظت گسترده از منابع طبیعی استان، برنامه های احیایی  را برای جلوگیری از روند تخریب جنگل ها و مراتع انجام داده و فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب برنامه های متنوع گسترش دهند.

الوندیان افزود: طرح مشارکتی جنگل یاری با هدف آشنایی مردم با این موضوع مهم ،بصورت هماهنگ در تاریخ پنجم دی ماه درسطح دوازده استان کشور اجرا شد که سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ بوم گردان پارس بعنوان هماهنگ کننده کشوری با تهیه و طراحی پوستر ملی این طرح ملی ، نقش مهمی در اجرای این برنامه ایفا کرد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان گفت: با حضور تشکل های زیست محیطی و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری کارگاه های آموزشی و همایش های مختلفی در سطح استان با هدف جلب مشارکت مردم برگزار می شود.

شایان ذکر است ، در این مراسم پیام دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت اجرای طرح جنگل یاری برای حاضرین قرائت شد.

 

 

                                          


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 14:59 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

                                                              با درختان بلوط هم دشمنی!!!!!!!!!

 

 خطاب به دوستداران طبیعت 

 

به قلم : ساناز ضرابی 

 

 بگذارید متوقف شود  دست هایی که بر راه ویرانگری خود اصرار می ورزند. سرزمین زیبای من و تو می رود  تا در افسانه ی دوگانگی همه چیز خود را از دست داده باشد، مخاطب من شمائید/ تک تک آنهایی که در این مکان خدادادی و در این مکان پر نقش و نگار عمر عزیز خود را پشت سر می گذارید و می خواهید زندگی کنید و به زندگی دیگران نیز احترام بگذارید. کمی مکث کنید و متوجه اندیشه هایی مخرب و بدخواهانه باشید و دریابید که تا همیشه پاسخ شما فقط سکوت نیست .
و باید بدانیم که ما مسئولیم در برابر دنیای سرزمینمان و در برابر جنگلهایی مقتدر که عمده ی آنها را بلوط های تشکیل می دهند که روزگارانی چند نان پدران و نیاکان ما را تهیه می کرده اند.
باید به قضاوت بنشینیم آن گاه که آگاهانه و ناآگاهانه پرچم ویرانه سازی به راه انداخته ایم.
ما بلوط های سرزمینمان را نه به فراموشی سپرده ایم و نه فراموش کرده ایم بلکه ما نگاه پرآوازه ی آنها را از صفحات رنگین و سرمست طبیعت دنیا محو و فنا کرده ایم.
بیش از این محیط زیست ما نمی تواند متحمل سرکوبهای ویرانگرانه ی ساکنین این منطقه بماند؛
به راستی به چه اندیشیده ایم :
بیایید بیش از این با کشمکش های لجوجانه و خوردکننده ی خویش به قهر وجود دامن نزنیم ؛
و بفشاریم دست تمام نیک خواهانی را که همه ی سرزمینمان را پاک و رنگین می خواهندو به گونه ای تصمیم بگیریم که نگفته باشند:
"دیدیدکه نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان".
             طبیعت و  دنیایمان را دریابیم. 

امروز صبح در دو نقطه از شهر انجمن های زیست محیطی اقدام به نهالکاری بلوط داشتند و ای کاش  و ای کاش .....تمام دوستدارن طبیعت در یک مکان متحد و همراه می شدند که صد افسوس. 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 22:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

   همایش ارائه نقطه نظرات فعالان محیط زیست در تدوین برنامه ششم توسعه کشور 

 

بدینوسیله به اطلاع می رساند ، همایش و کارگاه یک روزه  ارائه نقطه نظرات  فعالان محیط زیست در تدوین برنامه ششم توسعه کشور  روز پنجشنبه مورخ  4/10/93  در محل فرمانداری شهرستان ازنا  رأس ساعت  8:30  صبح برگزار می شود 

 

شبکه محیط زیست استان لرستان


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 16:3 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

  اجرای هماهنگ طرح ملی جنگل یاری  

 

 

تاریخ : 13/9/93

شماره : 129ش/ ب

«بسمه تعالی»

هم اندیش گرامی

با سلام و احترام

با توجه به وخامت وضعیت جنگلهای کشور عزیزمان ایران (اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، شخم زیراشکوب، ریزگردها، خشکسالی، تغییر اقلیم، تهیه ذغال و شیوع بیماری ها و آفات گوناگون)، خشکیدگی وسیع و از دست رفتن رویشگاه های ارزشمند جنگلی را بیش از پیش امکان پذیر نموده ایم.

لذا برآن شدیم تا با اجرای طرح جنگل یاری مشارکتی (جنگلانه) به صورت هماهنگ کشوری(ملی) همه با هم در یک روز، جمعه 5 دی ماه 93 همراه با فعالان محیط زیست (NGO)، سازمانها، ادارات و کلیه علاقه مندان طبیعت سرزمینمان، اقدام به تازه داشتن این جنگلها نماییم.

این برنامه با هدف معرفی ارزش و جایگاه رویش های جنگلی، فرهنگ سازی، تازه داشتن و پیرایش پوششهای گیاهی، نگهداری از زیستگاه حیات وحش، حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور، طراحی و ایده پردازی شده است.

این برنامه بصورت مشترک با طرح سراسری «هر مدرسه یک نهالستان» در کشور اجرا میشود. خواهشمندیم در صورت تمایل برای همراهی با این برنامه (جنگل یاری مشارکتی) و با توجه به نیاز تازه داشتن گونه های بومی منطبق با منطقه مورد نظر شما، که از طریق مشورت گرفتن از سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی هر استان نیز امکانپذیر است، اقدام به تهیه بذر و انتخاب عرصه جهت کاشت بصورت کپه کاری نمایید.(فصل مناسب کپه کاری پاییز و اوایل زمستان میباشد).

خانه فرهنگ بوم گردان پارس بعنوان هماهنگ کننده کشوری، از شما برای همراهی در این طرح دعوت بعمل میآورد. قابل ذکر است نام و نشان(لوگو) مجموعه متبوع شما و در صورت همکاری سازمانها و ادارات مربوطه، نام و نشان آنها نیز در پوستر ملی این طرح، درج خواهد گردید.

اطلاعات مورد نیاز جهت همراهی در این طرح و همچنین معرفی مختصری از خانه فرهنگ بوم گردان پارس و گزیده ای از فعالیت های این NGO به پیوست تقدیم میگردد.

سپاس از همراهیتان

مدیر خانه فرهنگ بوم گردان پارس

محـمد ثابت   

 به اطلاع کلیه تشکل های شهر خرم آباد می رساند ، طرح ملی جنگل یاری در روز جمعه 5 دی ماه ساعت   9:30  صبح در بوستان بلوط  ، مقابل فرمانداری شهر خرم آباد باحضور کلیه اقشار مردم و مسئولان برگزار می شود  

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 15:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فراخوان طراحی لوگوی شبکه محیط زیست لرستان 

 

بدینوسیله از کلیه اعضای محترم شبکه محیط زیست استان لرستان و همه علاقه مندان جهت همکاری در طراحی لوگوی شبکه تشکل های زیست محیطی  لرستان دعوت بعمل می آید تا طرح های پیشنهادی خود را به  ایمیل  alvandian8@gmail.com   ارسال  فرمایند. 

شایان ذکر است از سوی هیأت مدیره شبکه استان  به طرح  برگزیده   جوایزی اهداء  می شود. 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 13:4 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

فارس گزارش می دهد

بزهای کوهی که توسط شکارچیان سرشان ازتن جدا شد

 

 

 گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد ، حفاظت از طبیعت و محیط زیست در کشور هایی با تاریخ کهن (نظیر ایران ، رم و یونان ) سابقه دیرینه ای داشته ، به طوری که فرمانروایان حکومت ها در ادوار مختلف تاریخی مردم را به کاشت درخت و گیاهان تزئینی ترغیب می کردند.

ایرانیان همواره در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی عناصر چهارگانه آب ، خاک ،آتش وباد پیشتاز بوده اند و این موضوع در باورهای اعتقادی آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

در اوستا ، زرتشت از حمایت حیوانات صحبت کرده و آزار آنها را گناه کبیره می داند ، اهورامزدا  خوشبخت ترین قوم را ملتی می داند که درخت مثمر  بکارد و زمین های خشک و بی آب و علف را به زمین های کشاورزی تبدیل کند.

در دین مبین اسلام نیز در خصوص حفظ مظاهر طبیعت و لزوم پاسداشت مخلوقات جهان  بسیارتأکید شده  ودر احادیث و روایات مختلف از بزرگان دین ما در این باره سخنان زیادی نقل شده است.

متأسفانه با این پیشینه ارزشمند که میراث گرانبهای فرهنگ غنی ایرانیان می باشد ، ما شاهد قانون شکنی عده اندکی از متخلفین در حوزه محیط زیست کشور هستیم که با اقدامات غیر قانونی خود  ضربات جبران ناپذیری را به پیکر طبیعت و حیات وحش کشور وارد می کنند.

شکار حیوانات بر اساس قوانین موجود کشور تابع یک سری ضوابط و مقررات بوده که می بایست از جانب کسانی که قصد ورود به زیستگاه های حیات وحش را دارند رعایت شود ، به رغم اطلاع رسانی و هشدارهای داده شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست  بعضی افراد این قوانین را نادیده گرفته که این امر موجب اعمال قانون از سوی ضابطان محیط زیست خواهد شد. 

 

 

مدیر کل  حفاظت محیط زیست لرستان  از  دستگیری  شکارچی  متخلف  در منطقه  حفاظت  شده  سفیدکوه  خرم آباد  خبر داد  و گفت :  نیروهای  یگان  حفاظت  محیط زیست  لرستان  در حین  گشت زنی  جهت جلوگیری  از تخلفات  شکار و صید  غیر مجاز  در منطقه  حفاظت شده  سفیدکوه  خرم آباد  متوجه  حضور  تعدادی  از شکارچیان  غیر مجاز  در این  منطقه  شده  که پس از  ساعتها  تعقیب  و گریز  و درگیری  مسلحانه  موفق  به دستگیری  یک نفر  شکارچی  مسلح  گردیدند  که پس از  بازرسی  های بعمل آمده  از این شکارچی  متخلف  یک قبضه  اسلحه  شکاری ام یک  دوربین دار؛تعداد 9 عدد  فشنگ  مربوطه ؛ یک عدد کوله پشتی  و یک  عدد  دوربین  شکاری   به همراه مقداری  گوشت  شکار  و دو عدد  سر کل  و بز  وحشی  کشف  و ضبط  گردید .

مهندس مهرداد  فتحی بیرانوند اظهار داشت :پس از تشکیل  پرونده ؛ این شکارچی  جهت  مراحل  قانونی  به مقامات  قضایی  معرفی  گردید .

 وی  افزود :  از هم استانیهای  عزیز  تقاضا  داریم  با توجه  به اینکه  در فصل  جفتگیری  حیات وحش  قرار  داریم  از هرگونه  شکار  جدأ خودداری  نمایند و در صورت مشاهده  هر گونه  تخلف  و شکارچی  در مناطق استان  در اسرع  وقت  نسبت  به اعلام  آن به شماره  تلفن  1540 ؛ این اداره کل  را یاری نمایند .

در این خصوص  چنگیز  نیازی محیط بان منطقه سفیدکوه تصریح کرد :  ساعت  چهار بعداز ظهر  روز گذشته  پس  از چند ساعت  درگیری  مسلحانه  با این  شکارچی ها و تهدید  نمودن  نیروهای گارد محیط زیست  از سوی آنان  ؛ تهدید آنها را جدی نگرفته  و به سوی آنان نزدیک شدم  که  بلافاصله شکارچی متخلف  با نشانه  گرفتن  پای من به کفشم  شلیک نمود  که خوشبختانه  گلوله  به کفش  من اصابت  و به طرز  معجزه آسایی  پای  من از  اصابت  گلوله  در امان  ماند .

سرپرست  اداره  حقوقی  اداره کل  حفاظت  محیط زیست   در این خصوص گفت :  طبق  ماده  607 قانون  مجازات  اسلامی  شکارچی  متخلف  تمرد  به مإمورین  نموده  و طبق  بند  ج  ماده 10 و بند  ب ماده 11    و12  قانون  شکار  و صید  و ماده  680  قانون  مجازات  اسلامی  جرم می باشد .

مهناز تقی زاده  گفت :  طبق ماده 14 قانون شکار و صید  اسلحه  و مهمات کشف شده از شکارچی متخلف ؛ تا پایان سیر مراحل قانونی و تعیین و تکلیف در این اداره  کل نگهداری می گردد .

  در ادامه حسین زرین کیا  فرمانده یگان حفاظت  محیط زیست  لرستان گفت : یگان  حفاظت محیط زیست استان  در فصل جفتگیری حیات وحش  با برنامه ریزی دقیق و منسجم  در بالا بردن  ضریب حفاظتی  مناطق تحت مدیریت سازمان  و احداث  پاسگاه های موقت  در این مناطق همانند چاه های هرور  و غیره  در راستای   پیشگیری وکاهش تخلفات  اقدام نموده است  . 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 22:31 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

برگزاری نخستین نشست شبکه محیط زیست لرستان

 

گزارش: مهناز ضرابی

نخستین جلسه هیئت مدیره شبکه محیط زیست استان لرستان با حضور منتخبین تشکلهای زیست محیطی و  آقای فتحی بیرانوند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان  در اداره کل حفاظت محیط زیست  برگزار شد.

 

به منظور تشکیل شبکه استانی سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی در تاریخ 17/8/93  نشستی با حضور نمایندگان 25 سمن زیست محیطی استان لرستان  و آقای محمد درویش مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که از میان کاندیداهای تشکل های استان، آقایان عنایت صادقی، بابک الوندیان، رضا اسدی، حسین نصیری،عبدالرضا توکلی، میرزا سرهنگی و خانم مرضیه صادقی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره شبکه محیط زیست لرستان انتخاب شدند.

 

با توجه به مشخص شدن ترکیب شبکه استانی ،نخستین جلسه هیئت مدیره در مورخه 2/9/93 برگزار شد که طی این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضا، آقایان بابک الوندیان به عنوان مدیر عامل شبکه، حسین نصیری رئیس هیئت مدیره ، رضا اسدی نائب رئیس هیئت مدیره  و خانم مرضیه صادقی  مسئولیت خزانه داری شبکه محیط زیست استان را عهده دار شدند. لازم به ذکر است صورتجلسه این نشست  پس از امضا حاضرین در جلسه جهت  تشریفات اداری به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال  شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 23:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

برگزاری کارگاه آموزشی پلنگ ایرانی در خرم آباد 

 

 

کارگاه آموزشی پلنگ ایرانی با حضور مدیرکل و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لرستان ، فرماندار و مسوولان محلی و جمعی از اعضای انجمن بلوط لرستان ، انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران حامی محیط زیست و انجمن یاران سبز لرستان به مدت 3  روز در خانه معلم شهر خرم آباد برگزار شد.  

این دوره آموزشی توسط موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی  در قالب سه محور  حفاظت مشارکتی – شناسایی زیستگاه های پلنگ در ایران و نیاز سنجی برنامه های آموزشی جهت آشنایی شرکت کنندگان برگزار و در روز نخست کارگاه ، خانم دکتر آرزو صانعی ، خانم مهندس گلی احمدی فرد و مهندس محمد مهدی صابریون   در خصوص نقش تحقیقات و پایش مشارکتی ، موضوع راهبری محیط زیست  و  پروتوکل جمع آوری اطلاعات جغرافیایی برای ثبت مشاهدات پلنگ ایرانی  مطالبی را بیا ن کردند. 

 

در روز دوم کارگاه ، دکتر سعید نوری نشاط و خانم مهندس پروین پاکزادمنش درباره اصول و فنون تسهیل گری و مهندس محمد علی ادیبی در خصوص شناسایی جمجمه گربه سانان ایران تجربیات تئوری و عملی خود را آموزش دادند. 

 

در روز پایانی این کارگاه ، امین صانعی و حمیدرضا میرزاده به موضوع خبر و رسانه وکاربرد آن در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش  پرداختند.

شایان ذکر است در برگزاری این کارگاه آموزشی آقایان مهندس بهرام رمضانی ، مهندس بابایی و مهندس رهسپار از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان  تلاش بی وقفه ای نمودند که بدینوسیله از همه این عزیزان  و کلیه دست اندرکاران  این دوره آموزشی  کمال تشکر و قدردانی را داریم. 

 

     


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 16:48 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

پاکسازی غار تاریخی کوگان

 

 

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی غارها و هفته گردشگری ، جمعی از اعضای انجمن بلوط لرستان اقدام به پاکسازی غار تاریخی کوگان و محوطه پیرامونی آن نمودند. این برنامه به همت آقای زرینجویی کارشناس مسئول تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان و به میزبانی آقای محبی مسئول دفتر خدمات گردشگری محبین برگزار گردید.    

 

 

 

 

 

 

کاروانسرای چمشک در مسیر غار کوگان 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 5 مهر 1393برچسب:, | 11:39 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

فارس گزارش می‌دهد

 

خطر انهدام و تخریب مراتع و جنگل‌ها / حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است  

 

 

جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند. 

 

 

گزارش: بهارک الوندیان 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای آیندگان باقی بماند.

اگر بخواهیم در آینده جامعه بهتری داشته باشیم، باید در جهت حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم، در غیر این صورت جهان آینده، جهان توأم با فقر و گرسنگی و محیطی آلوده و غیرقابل زندگی است.

امروزه بحث منابع طبیعی و محیط زیست از جمله مسائلی است که در بسیاری از محافل علمی جهان و حتی مجلات و روزنامه‌ها به وفور دیده و شنیده می‌شود.

* جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند

منابع تجدید شونده، به خصوص جنگل‌ها و مراتع اکنون در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب قرار گرفته است و در این میان عوامل متعددی در تخریب و انهدام آنها دخالت دارد.

این تخریب در کشورهای پیشرفته و صنعتی به نوعی و در کشورهای عقب‌افتاده و در حال توسعه به نوعی دیگر صورت می‌گیرد.

متأسفانه در جهانی که اغلب کشورهای عقب‌افتاده آن درگیر جنگ‌های ناخواسته منطقه‌ای هستند و به سبب طمع حاصل از رقابت کور و بی‌منطق قدرت‌های بزرگ جهان، منطقی جز گلوله و توپ و سلاح‌های مخرب شیمیایی بر روابط آنها حکم‌فرما نیست و بیشترین حجم ثروت این کشورها را تهیه و تدارک تجهیزات نظامی تلف می‌کند، تا جیب سوداگران اسلحه پر شود، چگونه می‌توان توقع داشت که به محیط زیست و منابع طبیعی چشم‌زخمی وارد نشود، به هر صورت علت هر چه که باشد، نتیجه آن تسریع در نابودی جنگل‌ها، مراتع، فرسایش خاک و بروز سیل است.

حرکت خاک در نهایت کویری شدن را به دنبال دارد که با تداوم چنین وضعی سرانجام آن به از بین رفتن منابع آب و خاک و محو شدن شرایط اولیه برای زندگی انسان و پیامدهای فاجعه‌آمیز دیگری دارد.

برای جلوگیری از انهدام عرصه‌های منابع طبیعی و قابل تجدید و نجات جامعه از عواقب دردناک آن لازم است در زمینه‌های مختلف و به روش‌های گوناگون و مناسب اهمیت و نقش زندگی‌ساز منابع طبیعی قابل تجدید بین تمام اقشار جامعه آموزش و ترویج شود.

 

*حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان این مطلب که حفظ منابع طبیعی رمز بقای، بشر است، گفت: طبیعت نعمت گرانبهایی است که از سوی پروردگار متعال به ما ارزانی شده است بنابراین همه باید در حفظ و حراست از این مواهب الهی کوشا باشند.

مهرداد بهاروند اظهار داشت: آتش‌سوزی یکی از عوامل تهدید جدی در عرصه‌های منابع طبیعی است که اقتصاد هر کشوری را فلج می‌کند.

وی تصریح کرد: 93 درصد آتش‌سوزی‌ها در استان جنبه انسانی دارد که به سبب اختلافات قومی و آتش زدن زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت می‌کند.

بهاروند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل سرایت آتش به عرصه‌های منابع طبیعی، روش غلط از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع با سوزاندن است که ظلم بزرگی در حق محیط زیست و منابع طبیعی است، چرا که این امر غیرعلمی نه تنها موجب از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع نمی‌شود، بلکه موجب فرسایش خاک و از بین رفتن ریزمغزی‌های خاک نیز می‌شود.

*کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی لرستان

وی با اشاره به کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته در 500 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان، آتش‌سوزی رخ داد که امسال این آمار به زیر 100 هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: برای اطفای حریق، تاکنون 40 تفاهم‌نامه با نیروهای بسیج، ارتش، دهیاران و افرادی که درحاشیه جنگل‌ها قرار دارند، منعقد شده و قراردادهایی با پیمانکاران بسته شده است.

بهاروند در خصوص بیماری خشکیدگی (زوال بلوط) گفت: بر اساس برآوردهای نقشه‌برداری شده، از سوی این اداره کل حدود 561 هزار هکتار به نسبت‌های متفاوت از صفر تا صد درصد دچار این بیماری شده‌اند.

وی عنوان داشت: بیشترین خشکیدگی مربوط به شهرستان‌های جنوبی استان از جمله پلدختر، چگنی، کوهدشت و خرم‌آباد است که تاکنون اقدامات و تصمیماتی برای جلوگیری از این بیماری گرفته شده است.

بهاروند افزود: حدود 11 هزار هکتار از عرصه‌های آلوده در شهرستان پلدختر قرار دارد که به عنوان پایلوت دستورالعمل‌های مقابله با این بیماری را که به تأیید فائو رسیده است، لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت: قطع نمودن درختان آلوده و بیرون بردن آنها، هرس کردن درختان سالم برای مقاوم‌سازی بر علیه این بیماری، تولید نهال و بذرگیری از گونه‌های مقاوم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: 25 میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه به هفت استانی که جنگل‌های آنها به سبب این بیماری بحرانی است، اختصاص داده شده است.

*اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار به جنگل‌های 7 استان

وی تصریح کرد: مبلغ 250 میلیارد تومان برای یک دوره پنج ساله برای هفت استان بحرانی و آلوده به این بیماری از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به هیئت وزیران ارائه شده که هم‌اکنون در حال بررسی است که در صورت تحقق گره بزرگی از این معضل را می‌گشاید.

بهاروند به تخریب مراتع توسط دام مازاد عشایر کوچ‌رو اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه استان ما یک استان میان‌بند است که در مسیر ورود و خروج عشایر کوچ‌رو قرار دارد، سالانه 2 میلیون واحد دامی مازاد از استان ما عبور کرده که هر ساله خساراتی به مراتع استان لرستان وارد می‌کنند.

*بیش از 60 درصد مراتع لرستان فقیر هستند

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: بیش از 60 درصد مراتع استان فقیر هستند که عامل مهم آن چرای زودهنگام دام‌های عشایر کوچ‌روست که ما در قالب مدیریت چرا، اکیپ‌هایی را در فصل چرا به عرصه‌ها اعزام کرده‌ایم تا چرای صحیح صورت پذیرد.

وی گفت: امور عشایر و دستگاه‌های مرتبط موظفند جلوی ورود زودهنگام عشایر به استان را بگیرند.

بهاروند در ادامه خاطرنشان کرد: برای تثبیت و روند رو به رشد و رسیدن به اهداف منابع طبیعی، با تشکل‌های مردم‌نهاد (NGOها) تعامل خوبی داریم.

وی عنوان داشت: بر اساس بند ب ماده 12 قانون بهره‌وری اگر پروژه‌ای در عرصه‌های منابع طبیعی موجب خسارات به طبیعت شود، طبق قانون برآورد خسارت شده و به دستگاه مربوطه اعلام می‌شود تا مبلغ کارشناسی شده به خزانه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور واریز و سپس برای احیای خسارات وارده به منطقه، همان مبالغ در قالب طرح منسجم وارد استان می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 تير 1393برچسب:, | 23:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

شهردار بروجرد به عنوان شهردار  سبز لرستان انتخاب شد  

 

 

طی مراسمی از  منوچهر یوسفی شهردار  بروجرد با اهداء لوح و تندیس  به عنوان شهردار سبز استان در سال 1393 تجلیل شد . 

با ارزیابی صورت گرفته از سوی اعضای شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی لرستان  و بررسی عملکرد شهرداری های استان در حوزه خدمات شهری و فضای سبز ، به دلیل اقدامات شهرداری بروجرد در توسعه فضای سبز شهری و رعایت نمودن آیتم های زیست محیطی ، شهردار این شهر به عنوان شهردار سبز استان برگزیده شد.  

در لوح اهدایی از سوی تشکل های زیست محیطی لرستان  آمده است : 

 

جناب آقای منوچهر یوسفی  

 

شهردار محترم بروجرد  

 

با عنایت به فعالیت های ارزنده جنابعالی در زمینه محیط زیست شهری و گسترش فضای سبز در سطح شهر بروجرد ، ضمن قدر دانی از زحمات شما ، بدینوسیله  از سوی شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی استان لرستان ، عنوان شهردار سبز استان در سال 1393 به جنابعالی اعطا می گردد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 13:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فارس گزارش می‌دهد

 

کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان/حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

امسال آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 41 درصد کاهش داشته است.  

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است، این استان 28٫294 کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و 754هزار نفر جمعیت دارد

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت است و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود که مرکز آن خرم‌آباد است.

سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب شش هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

*حفاظت از مراتع و جنگل‌ها یک وظیفه شرعی است 

 

به گزارش فارس؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با اشاره به کارکردها و اهمیت جنگل‌های لرستان، گفت: جنگل‌ها و مراتع از موهبت‌های الهی هستند که براساس آیات شریفه قرآن کریم جزو انفال و متعلق به عموم مردم بوده که در صورت تقلیل یا نابودی این دو سرمایه گرانبها تمام موجودات زنده نابود می‌شوند و مسبب اصلی این فاجعه زیست محیطی، کسانی هستند که با زیاده‌خواهی خود تیشه به ریشه حیات مردم و آیندگان می‌زنند.

 

بابک الوندیان ادامه داد: اهمیت منابع طبیعی تجدیدشونده را از دو بعد حیاتی و اقتصادی می‌توان در نظر گرفت که تولید اکسیژن و کاهش گاز کربنیک و سایر گازهای سمی، گرد و غبار، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها، حفظ آب و خاک و جلوگیری از بیابانی و کویری شدن سطح زمین، پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر و تنظیم درجه حرارت محیط و ممانعت از نازک شدن و نابودی لایه ازون از کارکرد‌های مهم جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌روند.

 

این کارشناس منابع طبیعی در خصوص جنبه اقتصادی جنگل‌ها و مراتع گفت: جنگل و مرتع در تولید هزاران فرآورده چوبی و سلولزی، صنعتی، شیمیایی، ساختمانی، دارویی و لبنی نقش عمده و بسزایی دارند که بدون آنها اقتصاد جهان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

 

الوندیان بیان کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به فرآورده‌های دامی و ضرورت خودکفایی در این بخش باید علاوه بر احیای مراتع و افزایش سطح زیرکشت و بازده نباتات علوفه‌ای لازم است، از پسماندهای زراعی و ضایعات کارخانجات محصولات غذایی به نحو مطلوب در تغذیه دام‌ها استفاده کرده تا از این طریق آسیب وارده به جنگل‌ها کاهش یابد.

 

*بیش از یک میلیون 200 هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد

 

مدیر عامل شرکت تخصصی منابع طبیعی خرمان بهار زاگرس عنوان داشت: سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226 هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش، وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب 6 هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان لرستان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان با اشاره به نقش مکملی مراتع و ارزش‌های زیست محیطی آن در حفاظت آب و خاک، گفت: مراتع لرستان با مساحت 883 هزار و 504 هکتار حدود 31 درصد از وسعت این استان را تشکیل می‌دهند که بهره‌برداری بی‌رویه از این مراتع و وجود دام مازاد پرظرفیت موجب عدم تعادل دام و مرتع شده که این موضوع در کنار فقدان ساختار مناسب بهره‌برداری از دلایل عمده روند افزایش تخریب مراتع لرستان است.

 

*حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

الوندیان ابراز کرد: مجموعه عواملی چون پایین بودن فرهنگ عمومی منابع طبیعی، کمبود مروج متخصص جنگل، مرتع و آبخیزداری در بدنه اداره منابع طبیعی، ناکارآمدی قوانین و مقررات موجود و عدم ضمانت اجرایی این قوانین، حضور جمعیت بهره‌بردار در عرصه‌های منابع طبیعی، عدم قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، جنگل‌زدایی و تغییر کاربری عرصه‌های جنگلی به اراضی کشاورزی، اجرای پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی و رشد سالیانه وقوع حریق و ضعف امکانات پیشگیری و اطفاء از تهدیدات اصلی پیش‌روی جنگل‌ها و مراتع استان بوده که در کنار موضوع زوال و خشکیدگی درختان بلوط، وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع طبیعی لرستان رقم زده است.

 

این کارشناس منابع طبیعی متذکر شد: بدون شک موضوع حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی بوده و مردم و مسئولان در این زمینه باید به وظیفه خود عمل کنند تا این سرمایه‌های الهی برای آیندگان حفظ شود.

 

 

* کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی لرستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال زراعی امسال احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بیشتر بوده است.

مهرداد بهاروند یادآور شد: برای کاهش آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 40 تفاهم‌نامه بین افرادی که در حاشیه جنگل‌ها و مراتع زندگی می‌کنند و دهیاران روستاها بسته شده است.

این مسئول تصریح کرد: 10 قرارداد با نیروهای ارتشی، بسیجی و ...برای اطفای حریق‌های احتمالی در لرستان بسته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: این کارها باعث شده که امروز شاهد کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان نسبت به سال گذشته باشیم.

بهاروند تصریح کرد: سال گذشته در این زمان 36 فقره آتش‌سوزی در لرستان صورت گرفته و 420 هکتار از مراتع و جنگل‌های لرستان دچار خسارت شده‌اند، اما امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده و بیش از 100 هکتار دچار حریق شده و خسارت‌های جزئی به مراتع و جنگل‌ها وارد شده است.

* امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده است

این مسئول یادآور شد: سال گذشته 120 مورد کلاس آموزشی و ترویجی در سطح استان لرستان برگزار شده است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان تشکیل کارگروه‌های اطفای حریق در سطح استان و شهرستان‌های لرستان با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد.

بهاروند به مردم لرستان توصیه کرد که اشیاء ذره‌بینی را در مراتع و جنگل‌ها رها نکنند و از پرتاب اشیاء آتش‌زا مانند ته سیگار خودداری کنند.

این مسئول افزود: تلفن گویایی 1504 به صورت رایگان شبانه روز آماده پاسخگویی به شهروندان لرستانی است.

*93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند

وی عنوان داشت: 93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند و به علت اختلافات محلی بین کشاورزان و دامداران، بی‌وجهی برخی از گردشگران در دامن طبیعت، آتش زدن «پس‌چرها» رخ می‌دهد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 12:3 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فارس گزارش می‎دهد

 

دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه مرد نیوزلندی به خانواده عشایر حامی محیط زیست

 

مرد نیوزلندی به خانواده خسارت دیده عشایر لرستانی یک دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه داد.  

 

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‎آباد، با توجه به اینکه حفاظت از محیط‎ زیست و کمک به آن وظیفه همه ما است، بنابراین در این راستا همه ما باید تلاش کنیم.

لرستان به واسطه برخورداری از جنگل‌های زاگرس و 500 گونه جانوری و گیاهی، بخش عظیمی از میراث طبیعی کشور را در خود دارد و از این رو نیازمند تلاشی گسترده برای حفظ موهبت‌های خدادادی است.

استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

فرد دامدار مال از دست رفته در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه بنده یک فرد عشایر و دامدار هستم و هیچ شغل دیگری ندارم در 14 اردیبهشت ماه امسال زمانی که دام‎های خود را برای چرا به اطراف چادر خود واقع در کوهای گرین استان لرستان برده بودم، 400 متر از گله‎های خود دور شده بودم که متوجه حمله پلنگ به دام‎های خود شدم و یکی از آنها در دهان پلنگ بود.

رشید گوشه‎نشین ادامه داد: در این زمان پلنگ به دام‎های من که تمام سرمایه‎ام بود، حمله و سه نوع آن را زخمی کرد، این در حالی اتفاق افتاد که مابقی دام‎ها و گله‎های من به علت ترس و حمله‎ای که به آنها شده بود، از کوه و صخره افتادن و همه آنها متاسفانه از بین رفتند.

 

*هیچ وقت به پلنگ شلیک نمی‌کردم

وی متذکر شد: اگر تفنگی هم در دست داشتم، هیچ وقت حاضر به شلیک با تفنگ به آنها نبودم، زیرا این وظیفه مسئولان است که محیط را برای امرار معاش این حیوان در نظر بگیرند، این در حالی است که بنده در آن منطقه مجوز چرا داشتم.

وی متذکر شد: در این زمان همه دار و ندارم از دست رفت و امروز نیازمند توجه و حمایت مسئولان برای بازگشت آنها و ادامه زندگی خود هستم.

همسر این خانواده در حالی که گریان بود به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه زحمت 20 ساله خود را در یک حمله پلنگ از دست داده‎ام و امروز برای بازگشت آن تلاش زیادی می‎کنم، این در حالی است که طی کردن مراحل اداری برای من خسارت دیده، دوباره ما را بدهکار کرده است و تاکنون هیچ نتیجه‎ای نداشته است.

سوسن علیدادی ادامه داد: با توجه به گرما و سرمای هوا در کوچ برای کسب لقمه‎ای نان حلال اما امروز هیچ سرمایه‎ای از خود نداریم و تنها به خدا و مسئولان امیدواریم، زیرا ما هیچ شغل دیگری نداریم و تنها به دامداری اکتفا کرده بوده‌ایم که آن هم امروز برای ما باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمان مشاهده این حمله همان زمان با 110 منطقه تماس گرفتیم، تا شاهدی برای بیانات خود داشته باشیم و مسئولان امر در جریان این اقدام قرار گیرند.

این مالباخته بیان داشت: متاسفانه بررسی‎ها در دستگاه‎های اداری بسیار به طول می‎انجامد و کمک‎هایی که قرار است به ما شود، تاکنون انجام نشده است، این در حالی است که کارشناسان محیط‎ زیست بروجرد، حراست و دو مرحله نیز کارشناسان رسمی اداره کل محیط زیست لرستان به منطقه آمده و مراتب اعلام شده را تایید کرده‎اند و امروز نیز مسئولان می‎گویند تا حکم محکومیت این سازمان را نگیرید، به شما هیچ کمکی نمی‎شود.

علیدادی یادآور شد: از شخصی که به ما کمک کرده و این هدیه را برای ما آورده است، بسیار تشکر می‎کنیم و امیدواریم مسئولان امر ما را در این زمینه کمک کنند، تا بتوانیم با این دستگاه پشم گوسفندان خود را بچینیم.

* یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه به خانواده عشایری لرستانی

مهرداد طیبی‎پور اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند به این خانواده خسارت دیده عشایر لرستان که در حمله پلنگ دام‌های خود را از دست داده بود، یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه داد.

وی در گفت‎و گو با خبرنگار فارس در خرم‎آباد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست و کمک به آن یک وظیفه همگانی است، بنابراین بنده که اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند هستم، زمانی که از طریق یک سایت اینترنتی متوجه حمله یک پلنگ به گوسفندان در کوه‎های استان لرستان و فداکاری صاحب آنها در حمله نکردن به این پلنگ و حفاظتی که وی از این حیوان ارزشمند ایرانی داشته است، شدم، تصمیم گرفتم در نخستین سفر به ایران اسلامی به استان لرستان سفر کنم و از نزدیک با این خانواده لر باغیرت آشنا شوم.

طیبی‎پور ادامه داد: با این اقدام قصد داشتم در مسیر حفاظت از محیط زیست کوچکترین کاری که از دستم بر می‌آمد را انجام دهم، به همین منظور یک دستگاه پشم چین اتوماتیک به این خانواده هدیه می‎کنم و امیدواریم به زودی با همت مسئولان این خانواده دام‎های از دست رفته خود را به دست بیاورند و با این دستگاه که با بنزین کار می‎کند، پشم گوسفندان خود را بچینند.

*پلنگ لرستان امروزه مورد بحث در جهان است

این کارشناس آب و محیط ‎زیست بیان داشت: این دستگاه را با اعتبار شخصی خود خریداری و به این خانواده دادم که بیشترین هدف من از این کار رساندن یک پیام به مردم بوده است، در این جهت که همواره محیط ‎زیست را در اطراف خود ببینید و در حفظ آن کوشا باشید.

وی گفت: یک گونه گیاهی یا جانوری مانند پلنگ لرستان که امروزه مورد بحث در جهان است، باید همیشه در حفاظت باشد و نگذاریم که هیچ خسارتی ببیند، بنابراین هدف من از دادن این هدیه به کسی که همه اموال چندین ساله خود را به علت حمله پلنگ از دست داده است و با وجود اینکه اسلحه در اختیار داشته، هیچ عکس‎العملی نشان نداده است، گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‎زیست و تقدیر از این گونه افراد است.

این دوستدار محیط ‎زیست مقیم نیوزلند متذکر شد: ما به مردم به ویژه افرادی که در طبیعت زندگی می‎کنند، توصیه می‎کنیم، در صورت مواجه با یک حیوان وحشی و جانوران در محیط‎ زیست حوصله کنند و مراتب را با محیط ‎زیست و سازمان‌های مردم نهاد در میان بگذارند.

طیبی‎پور در خصوص اقدام فرد دامدار و مواجه با این پلنگ خاطرنشان کرد: وقتی کسی تمام دارایی خود را در مقابل حمله یک گونه پلنگ با نوع بسیار بی‎نظیر خود می‎بیند و اقدام به کشتن آن نمی‎کند، برای ما بسیار خوشایند است و جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا این شخص با پلنگ تعامل بسیار خوبی داشته است.

کارشناس آب و محیط ‎زیست اضافه کرد: مسئولان باید این شخص را به عنوان یک دوستدار محیط‎ زیست و زیان دیده ببینند و تلاش کنند، مال از دست رفته وی به آنها برگردد، زیرا این خانواده همه دارایی خود را از دست داده است.

*276 گونه جانوری در لرستان وجود دارد

در ادامه مدیرکل محیط‎ زیست لرستان گفت: مردم لرستان مردم فهیمی هستند که علاوه بر وارد شدن خسارت در برخی از موارد توسط محیط‎ زیست به آنها اما هیچگونه خسارتی به حیات وحش وارد نمی‎کنند.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: در برخی موارد دیده می‎شود، خسارت‎هایی از حیوانات وحشی و گونه‎های جانوری در محیط ‎زیست به مردم به خصوص عشایر لرستان وارد می‎شود، که ما به دنبال حمایت از این افراد خسارت دیده هستیم و در این خصوص به دنبال ایجاد مجمع خیرین محیط‎ زیست برای نخستین بار در کشور در استان لرستان هستیم.

وی بیان داشت: استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

این مسئول یادآور شد: 170 گونه گیاهی در استان لرستان است و اقلیم‎های زیادی در این استان وجود دارند.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه در سال‏های اخیر برخی از دام‎های عشایر استان لرستان به علت حمله برخی حیوانات مانند پلنگ، گرگ و.. از بین رفته‎اند، گفت: باید از این خانواده‎ها که اموال خود را در این راه از دست می‎دهند، حمایت شود و تلاش می‎کنیم، این افراد مال از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.

مدیرکل محیط‎ زیست لرستان افزود: افرادی که از سوی حمله برخی حیوانات وحشی به ویژه عشایر استان لرستان متضرر شوند، پس از شناسایی، کار کارشناسی، بررسی‎های دقیق از سوی کارشناسان محیط ‎زیست، طی شدن مراحل اداری و ... توسط محیط ‎زیست استان و مجمعی که به این منظور تشکیل می‎شود، حمایت می‎شوند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 11:55 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

تحولات زیستی طی چند  دهه ی پشت سر نهاده

 

 

زیست بوم - بهارک الوندیان

 

نعمت هایی که خداوند  در طول پیدایش انسان بی دریغ در خدمت  ابنای  بشر قرار داده، نه قابل شمارش است ونه در اندیشه محدود آدمی می گنجد .

باران رحمتی  که همه جا کشیده  و خوان نعمتی  که  گستردگیش برای رفاه بشر نامحدود است .

انسان وقتی به عظمت  خالق خود می  اندیشد ، ذهن و اندیشه اش در ناکجا آباد  ادراک  محو  می شود  و لحظه به لحظه و دم به دم  به شگفتی های خلقت و بس  رازناک  بودن  آن پی می برد .

طبیعت زنده و پویا  در سرزمین  افسانه ای  لرستان  در گستره این بوم  کهنسال  جایگاه  ویژه ای دارد .

 بسیاری  کسان  که برای  نخستین  بار  از این سرزمین  در قالب  سیاح  و جهانگرد  و خاورشناس  عبور  کرد ه اند  همه از  طبیعت بکر  و کم نظیر آن ، جنگل ها ، آبشارها ، سراب ها  و چشمه ها  و سایر نعمات  سخن گفته اند . اما   امروزه  چه شده است  که ما  در فقدان  این نعمات  و این سرسبزی و نشاط  و سرمایه خدادای  زانوی  غم به دامن گرفته  و افسوس  آنچه را که داشته ایم  و امروز  تنها  شبحی  از  آن باقی است را می خوریم ...؟

محیط زیست ، حیات وحش  و جلوه های  طبیعت  در بسیار  جاها  در حال احتضار  است .

نقبی  به گذشته  ها  می زنیم  و به اعتبار  منابع  مکتوب  و نقل  قول هایی که مناط  واقعیت ها  بوده  اند  درگذشته ای  نه چندان  دور،شاید  نیم قرن  پیش  انبوه ترین  جنگل های جنوب  ایران  را در لرستان  می شد  پیدا کرد .

جنگل هایی با درختان  بلوط ، انجیر وحشی ، گلابی ، ارژن ، تاک ، سپیدار و گل های طبیعی  و گیاهان  دارویی ، از جمله بنفشه و گل گاوزبان  و در کنار آن  گیاهان صنعتی  نظیر روناس  و و گون ، اینها یعنی  چنین نعماتی  را می توانستیم  در کوهپایه ها، دره ها ی کشکان ، دامنه هشتاد پهلو ، کوه کلاه و کبیر کوه  پیدا کنیم .

در همین لرستان ما  یعنی  منطقه ای  که به نام  پیشکوه  در کتابهای  دوره قاجار  و پهلوی  به نام  لرستان شناسی  آمده است نشان می دهد  که این جنگل ها که امروزه  به شدت  در مسیر نابودی  به علل مختلف  شمه ای  از آن  بیان خواهد  شد   در مناطقی  چون  چگنی ، بالاگریوه ، سماق  قرار  داشته  و امروزه  از آن  عظمت  و نقش های  بدیع  چندان  اثری  دید  نمی شود .

روزگاری  درختان بلوط  سردرهم  نهاده  به گونه ای بوده است  که انسان  بر این  تصور  بوده  که باغبانی  چیره دست  و خوش ذوق   دانه به دانه  آنها  راکاشته  و درمعرض دیده انسان های رهگذر  و مسافر  و رونده  قرار  داده است .

 در  مسیر خرم آباد  به استان خوزستان  هرچند هنوز  آثار  جنگل های بلوط  رامی توانید  ببینید  اما ، در گذشته  ارغوان ها  در کنار  سایر  درختان  درلایه های  خروشان  رودخانه ، بدیع ترین  مناظر  را به چشم می کشاند  .

جنگل های ناحیه کرکی  ودره سید   ومنطقه بین هشتاد  پهلو در گذشته  درختان  گلابی وحشی  و زالزالک ، آلبالوی وحشی به نام (ریز کوهی ) را در خود داشته است .

حیات وحش  نز در کنار  محیط زیست  و فضای  سبز  در لرستان سرافراز  حرف های  زیادی  برای گفتن داشت.

وجود  جانورانی چون  روباه ،خرس ،گراز وپلنگ  در کنار حیوانات حلال گوشت  وحشی  چون آهو ، گوزن ، غزال و قوچ کوهی  نیز از جمله  نکاتی  است که نمی شود  از آن  گذشت .

ژان ژاک دمرگان  خاورشناس  معروف فرانسوی  در کتاب  جغرافیای  غرب ایران  (ص 198)  می گوید : چند روز  قبل  در منطقه  هشتادپهلو  ، ما خرس هایی دیدیم  که  د رکمین  گوزن ها  و گرازها  بودند . بعدا ما نزدیک ( آب غزال ) به  دسته  ده  دوازده تایی  در کنار  سیمره  سفلی  برخوردیم ، اما  صدای  تیر به  سرعت  این گله  ها را  بپراکند . در حالی که  در دره (باوی ) ما واقعأ توانستیم  از روز  خود  بهره  گیریم  و  لذت  ببریم ، من از شکارهای پروار حرف نمی زنم  آنها  در لرستان  به قدری  فراوانند  که تقریبا  هر روز  شمار  زیادی  از آنها  را  می بینیم .

و اما امروز  از آنچه که ژان دمرگان  گفته اند  تنها  شبحی  مبهم  مانده است  و دیگر  هیچ ..!!  البته  این شرایط  خاص  روزگاران است  و بر آن حرجی نیست .

 یکصدو اندی  سال  از این  حضور  و این بیان  مطلب  می گذرد  و بسیاری  معیارها و شرایط  اجتماعی  عوض  شده  است . امروز ما  باید  در کنار  یک عزم  ملی نه تها  در لرستان  و نه فقط  در خرم آباد  و اقمار  آن  برای  حفاظت  محیط  زیست  و تنوع  حیاتی  و تنازع  بقا  تلاش کنیم  بلکه  در همه  مملکت  این شرایط  مثبت  برای آبادانی  کشور  فراهم شود  و ما  به تعالی  آن  امیدوار باشیم .

اگر تصور  کنیم  مسئولین  مملکتی  و استانی  و شهرستانی  باید  در این عرصه  پای  بگذارند  و حل مشکل  کنند  اندیشه ای عبث و نافرجام  است ....

 هه مردم  بویژه  آنهایی  که در مناطق عشیره ای  و و روستایی  زندگی می کنند  و برحسب  یک نیت  شرعی و ملی امانتدار  و حافظ  و امدادگر  منافع  ملی و دینی هستند  باید این سرمایه های الهی  و اهورایی را حفظ  کنند  و برای  آیندگان  و نسل های  بعد  بگذارند ، همانگونه  که امروز  ما  پخته خوار  مراحم  و گذشت  نیاکان  و اسلاف  خداجو  و متعهد خود هستیم .

 امروز  جاذبه های  گردشگری  ما ، در گرو دیدنی  ها  و مناطق خوش آب و هوا  با  برخورداری از فضای  سبزی است که از  آن  بهره مندیم ...

در ایران  از ده دریاچه  کم نظیر برخورداریم  که از  بین آنها  دریاچه گهر  از منطقه  اشترانکوه  با مساحتی  حدود  75 هکتار  و حوضه آبگیر  265 کیلومتری  و ارتفاعی  برابر  2360 ، حال و هوای  خاصی دارد  .

 دریاچه  های  ( اوان  قزوین )  نخبگان طشت  فارس  و همین طور  ( پریشان  )  در  همین استان ، حوض سلطان  قم ،  دریاچه  زریوار  کردستان ، دریاچه  های  تار و هویر تهران ، دریاچه  مهار  لوباز  در سرزمین  فارس  و دریاچه  هامون ، جازموریان  در سیستان  و بلوچستان  به حق  سرمایه ملی ابن مملکتند  که متأسفانه برخی  از آنها  مشکلاتی  دارند  که باید  مسئولان  بلند  پایه  هر استان  و البته مملکتی  در حل آن  و رفع  موانع  ارضی  و طبیعی  آن  کوشا باشند .

 امروزه  یکی  از مسائلی  که دغدغه  فکری  و متأثر  از  نوع  روابط  دستگاه  های  گاه  مرتبط  و موازی  بوده ، دو  سازمان  حفاظت  محیط زیست  و میراث فرهنگی و گردشگری است  که اگر  در تعامل  و  تفاهم  همه جانبه  با هم  نباشند  قطعأ  مشکلات  عارضی  از آن  دست وپاگیر  است .

 ما  در فرانام  محیط زیست  با ( روز  زمین پاک )  برخورد  می کنیم و این عنوان  به این علت  است  که ما  در شرایط فعلی  گرفتار  هوای  آلوده  ،  آب های  ناسالم  ، مسأله  لایه ازون کهکشان  ها هستیم  که از  مباحث  مهم زیست محیطی  به شمار  می روند  و امروز  دامنه  آن  مباحث به شدت  گسترده  شده است و این  بر  می گردد به این امر  که جهان به شدت  با مقوله  صنعتی  شدن  مواجه  است  و پیامدهای  زیست محیطی  و فعالیت های مردم  نیز  در کنار  آن از  هر زمان  سخت تر  و پیچیده تر  می شود .

ما در ایران  دوم اردیبهشت  ماه  هر سال را ( روز  زمین پاک )  نامگذاری کرده ایم و این روز  را باید  فراتر  از یک  روز در تقویم  جهان داشت  چرا که  اهمیت  آن  باعث شده   مرزهای  زمانی و مکانی  از میان برداشته شود ، از سال  1970  یعنی از چهل و دو سه سال قبل  اتفاقات  بی شماری  در عرصه  زمین ، محل سکونت  بشر  رخ  داده است  چرا که تأثیرات   رشد منفی  صنعتی  شدن ، همراه  است با مشکلاتی  چون  آلودگی  آب و هوا و نابودیی منابع زیستی.....

  

ایران  ما و جهان  ما ، گرفتار  معضل  دیگری  است  و آن هم مقابله  با زباله های پلاستیکی  است  که همه جهان  نیز  با آن  مواجه  بوده  و ایران  و شهرهایش هم  درگیر  آن  شده اند .

 با توجه به اینکه  حذف  پلاستیک  از زندگی  با وضع  موجود  امکان پذیر نیست بر اساس یک آمار نسبتأ  دقیق هر شهروند  ایرانی روزانه به طور  متوسط  سه کیسه  پلاستیکی  مصرف می کند .

اگر فقط  از طریق  فرهنگ سازی ، شهروندان ایرانی  را وادار  کنیم که حداقل  روزی  یک کیسه  پلاستیکی  کمتر  مصرف  کنند  816 میلیون کیسه پلاستیکی  در سال  کمتر مصرف  می شود  که رقم  قابل  توجهی است .

در نتیجه باید  به بحث  فرهنگ  سازی  این امر توجه  کرد ،  ظروف  پلاستیکی  ضریب  هدر  رفتن  آب  را در طبیعت  ایران با منابع آبی محدود ، افزایش می دهد  به این صورت  که دور  انداختن  ظروف  پلاستیک  از ورود  قطرات  باران  در روی  خاک جلوگیری  می کند  و با این  کار سرعت  هرزآب  و ضریب  روان آب  افزایش پیدا  می کند  و اگر  روان آبها  روی سطح شیب دار  قرار گیرد  به تولید  سیلاب های خطرناکی  منجر  می شود  که متأسفانه گاهی شاهد خسارت های  سنگینی از این پدیده  هستیم .

 متاسفانه در لرستان  با پدیده  ناگوار  شکار  بی رویه  حیوانات  مواجه ایم که این موضوع  موجب  می شود  حیات  وحش به شدت  در معرض نیستی و نابودی قرار  گیرد .

محیط   بانان  در هر  منطقه  به  مواردی  از این  تخلفات  برخورد   می کنند که گاه  مشکلاتی  را برای آنان به وجود  می  آورد  و در شرایطی  هم دیده  شده  که این افراد  جان خود  را  به علت  سودجویی ناجوانمردانه برخی  افراد  از دست داده ا ند .

 بسیاری  از  مناطق  حفاظت شده  در عمل  نا امن  می باشند ،  کشتن آهوهای  بی گناه  و گاه آبستن  با سلاح های  غیر مجاز  در دست  شکارچیان ،  بیشتر حاصل  نقص و نواقصی  است که  در  قانون  وضع شده و این امر موجب پیدایش  اینگونه  تخلفات می شود.

 کمبود  محیط بانان  ، حقوق نه چندان  قابل  توجه آنها  ، نداشتن  تجهیزات  لازم  برای  دفاع  از خود  و تلاش بسیار کم  در جهت  فرهنگ  سازی  و آگاه  کردن مردم  نسبت  به محیط زیست  و اهمیت  حفاظت  از گونه های نادر  و در خطر  انقراض ، همه این موارد  از عواملی  است  که حیات وحش  کشور و به تبع آن  مناطق طبیعی لرستان  را به  خطر  انداخته اند  و تا وقتی  مناطق  حفاظت  شده  بر خلاف  نامشان  محل امنی برای زندگی  گونه های جانوری نیست ما شاهد چنین اتفاقات ناگواری خواهیم  بود .

  نسل  گوزن  زرد  ایرانی  که چند تا یی از آن  در لرستان  دیده شده  در حال  انقراض  است .

سودجویانی که زنده یا کشته شده این جانوران  را در بازار به فروش می رسانند نه تنها  خبث خودشان   را نشان  می دهد  بلکه  منافع ملی کشور  را هم  به مخاطره  می اندازند.  

 اما باز  بر می  گردیم  به طبیعت  نادر و کم نظیر  سرزمینی  که در طول یکی  دو قرن  اخیر  سیاحتگاه  بسیاری از سیاحان  و خاورشناسان  نامدار  جهان  بوده است.

از جمله  زنی  به نام خانم  دیم  فریامادلین استارک ، بانویی انگلیسی که در  سال 1893 در شهر  پاریس پای به عرصه وجود نهاده و از کالج بدفورد  و مدرسه مطالعات  شرقی  لندن  فارغ التحیل شده  و در طی  سال های 1927 و  1931 وارد  ایران و لرستان شده است .

خانم استارک در آستانه تحولات  پس از انقراض سلسله  قاجار  و در خم شکستن  قدرت روسای ایلات وارد  ایران  شده و اما هنر این بانوی انگلیسی در صحنه پردازی ها ، توصیف مناظر طبیعی در قالب شاعرانه  بس ظریف است  که با توجه به ترجمه زیبای  استاد  در گذشته  مرحوم  علی محمد  ساکی به اوج خود رسیده است .

وی هنگامی که به دشت  خاوه  می رسد  و سرمست  زیبایی های  خدادادی این منطقه می شود ، می نویسد : راه (کاروانی رو)  و در پایین  و دور  دست ها شبیه  موازی  شاید (ماری باشد ) در میان  دشت خاوه گسترده شده  بود .  در کناره جنوبی خاوه حاشیه دشت از تپه های  تیز  و رشته کوه های  موج مانندی  تشکیل  شده بود  که کمی  دورتر  از نظر  ناپدید می شدند . راه گذرگاه از مسیر شکافی سنگلاخی می گذرد .

همه این سلسله کوه ها  چون  موجی است  که ما از قسمت  آرام  آن  از طریق دشت نهاوند   پایین آمده بودیم و اینک بایستی از حاشیه تند  آن بگذریم و اینک در  خم  دره باریک مسیرمان  جلگه خاوه را در زیر پای خود  می دیدیم ، گویی  موجی زرد رنگ  است  که بر صخره های کوهستان  (گرین ) بوسه می زند . گله ها و چادر سیاه  ها به صورت  نقاطی  پراکنده  در پهنه دشت جای گرفته بودند  و  رودخانه ای که کناره اش پر از گیاه  بود  از غرب  به شرق  جاری ، در جنوب  خاوه ، شبانان  گله ها ی خود  را به سوی  تپه های کوچک حرکت   می دادند .  در مرکز دشت ، اراضی درو  نشده  غلات  و افرادی  که در حال  کشت و زرع  بودند ، در اطراف  روستاهای  کنار  کوه های  مجاور  دشت و تپه  های بازمانده از آثار  شهرهای کهن  به چشم می خوردند .

ما از کنار حاشیه جنوبی  منطقه خاوه  و از جنوب  ارتفاعات  بزرگ چغا حسین گذشتیم.

نسیم  فرحبخش دشت ها را  احساس می کردیم .

 هنگامی که وارد  ارتفاعات  شدیم به سوی مسیلی در وسط  دو رشته کوه کم ارتفاع  به راه افتادیم .

 اطاله کلام نمی دهیم تصویر سازی های بدیع خانم استارک را که نشانه طبیعت  بکر و کم نظیر  لرستان  است  و گویایی اوج  واقعیات  را به پایان می بریم و  دنباله بحث در حوزه  حفاظت محیط زیست  و گردشگری  را به فرصتی  دیگر  موکول  می کنیم .


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 13:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

روز دماوند و انتخاب دکتر کهرم به عنوان چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست  

 

 

سازمان‌های غیردولتی، در مراسم روز ملی دماوند، دکتر اسماعیل کهرم را به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست در سال 92" معرفی کردند.

 

زیست بوم: سازمان‌های غیردولتی، در مراسم روز ملی دماوند، دکتر اسماعیل کهرم را به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست در سال 92" معرفی کردند.

 

سیزدهم تیر یا روز تیرگان، از ده سال پیش به عنوان "روز ملی دماوند" معرفی شده و مراسم آن در شهر رینه در چند سال اخیر، صورت یک رویداد بزرگ زیست‌محیطی را یافته است. در این همایش مردمی، چند هزار نفر که بسیاری از آنان نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و کوه‌نوردی هستند، در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیر، در رینه حضور می‌یابند و از صبح تا بعد از ظهر شاهد یا مشارکت‌کننده در مجموعه‌ای از کارهای فرهنگی با محوریت دماوند و مسایل آن هستند. یکی از کارهایی که از سال گذشته، در این مجموعه برنامه‌ها و در اجتماع پرشور بعد از ظهر در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور رینه انجام شده، معرفی "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست" است. در سال گذشته، محمد درویش با این عنوان معرفی شد، و در مراسم امسال (جمعه ششم تیر) از دکتر اسماعیل کهرم به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست ایران در سال 92" تقدیر شد.

دکتر کهرم سال‌ها است که با حضور در میان طبیعت‌دوستان و با سخنرانی‌های شورانگیز خود، نقش یک مروج و معلم پرکار محیط زیست را داشته است. در ارتباط با دماوند، او از چند سال پیش، همکاری‌های ارزنده‌ای را با انجمن کوه‌نوردان ایران و انجمن دوستداران دماوندکوه داشته و یکی از چهره‌های تاثیرگذار در طرح مشکلات کوه دماوند در سطح جامعه بوده است.

متن لوح اهدا شده به دکتر کهرم که اشاره‌ای به فعالیت‌های این استاد دل‌سوخته‌ی محیط زیست دارد، چنین است:

 

جناب آقای اسماعیل کهرم

بیش از چهار دهه دانش‌اندوزی، پژوهش، تدریس در دانشگاه‌ها، تالیف کتاب و نشر مقاله، کار رسانه‌ای، و همکاری با سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بین‌المللی که جنابعالی در تلاش برای حفظ طبیعت و حیات وحش داشته‌اید، نقش موثری در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران ایفا کرده است.

همچنین درس‌آموزی‌هایی که شما در تعامل با سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد داشته‌اید، پیوسته موجب دلگرمی دست‌اندرکاران آن‌ها و سبب‌ساز ارتقای کیفیت فعالیت‌شان بوده است.

سیزدهم تیر، روز ملی دماوند، را فرصتی می‌دانیم تا در این همایش بزرگ طبیعت‌دوستان، با معرفی شما به عنوان چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست ایران در سال 1392 قدردان کوشش‌های ارزنده‌تان باشیم. 

 

انجمن کوه نوردان ایران 

 

  انجمن دوستداران دماوندکوه

 

عباس ثابتیان 

 

علی اکبر حیدرزاده

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 2:40 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

تصویربرداری شگفت انگیز از چهار پلنگ ایرانی بصورت همزمان

 

 

۱۱ تیر ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چند روز قبل در رخدادی کم نظیر، سیف اله هاشمی محیط بان منطقه حفاظت شده شیمبار در استان خوزستان حین گشت و کنترل ۴ پلنگ ایرانی را بصورت همزمان در حال استراحت روی صخره ها مشاهده نمود و موفق شد از آنان تصویربرداری نماید.

مشاهده پلنگ برای نخستین بار در این منطقه رخ داده است و به نظر می رسد پلنگ های مذکور یک ماده پلنگ و سه توله یکساله اش باشند.

پیش از این در مواردی بسیار نادر (در طارم قزوین و تندوره خراسان) از ۳ قلاده پلنگ نیز بصورت همزمان تصویربرداری شده است اما این برای نخستین بار در کشور می باشد که از چهار پلنگ ایرانی بصورت همزمان تصویربرداری شده است. 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 1:48 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

فارس گزارش می‌دهد 

 

وضعیت بحرانی محیط‌‌زیست، ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

 

 

گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، به وجود می‌آید.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و پیامدهای زیان‌باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد.

در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهمترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم‌گیر است.

طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستنی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

پیامبر اسلام(ص) زمین را مادر انسان و امین خداوند می‌داند و می‌فرماید: «در نگه داری زمین بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست، هرکس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد، گزارش خواهد کرد».

داشتن چنین نگاهی به طبیعت که پیامبر آن را به پیروان خود می‌آموزد، در بهره‌وری درست از آن اثر فراوان دارد.

*وضعیت بحرانی محیط زیست ،ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

در ادامه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست لرستان صبح امروز در اولین نشست هم اندیشی نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی استان با اشاره به شعار زیست محیطی سازمان ملل که سطح آب دریاها را بالا نبرید و صدایتان را بالا ببرید، گفت: با تمام تشکل‌های زیست محیطی لرستان در جهت رفع معضلات زیست محیطی هم‌صدا می‌شویم، تا همگان صدای نبض محیط زیست را بشنوند. 

 

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان این مطلب که امروز وضعیت بحرانی محیط‌زیست ناقوس مرگ را به صدا درآورده است، تصریح کرد: حیات همه جانداران به خطر افتاده بنابراین هیچ راهی برای از بین‌ بردن چالش‌ها و تنگناهای زیست‌محیطی وجود ندارد، مگر اینکه از پتانسیل عظیم سمن‌های زیست‌محیطی برای برون‌رفت از این معضلات استفاده کرد.

وی بزرگ‌ترین دغدغه را خلاء فرهنگ زیست‌محیطی میان طیف گسترده‌ای از افراد جامعه دانست و اظهار داشت: اگر این فرهنگ را در میان سطوح پایین جامعه نهادینه کنیم، بر بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی فائق می‌شویم.

*کودکان را با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطر نشان کرد: باید فرزندان‌مان را از کودکی با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم، تا با گذشت زمان با بحران و فجایع زیست‌محیطی دست به گریبان نشوند.

فتحی بیرانوند افزود: وظیفه سازمان محیط‌زیست به عنوان یک نهاد متولی حفظ طبیعت این است که زمینه را برای فعالیت سمن‌ها فراهم کند تا سمن‌ها با فراغ بال و آزادی بیشتری جانانه از محیط‌زیست و طبیعت پاسداری کنند.

وی به 25 سال سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: 15 سال مدیر قسمت‌های مختلفی از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر امور اراضی و سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بوده‌ام و عزل من در این مسندها به خاطر ایستادگی در برابر رانت‌خواران و مدیران بالادستی بوده است و هم‌اکنون به مردم این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که در این پست قرار دارم، ذره‌ای به خاطر نفع شخصی و نشستن بیشتر بر این مسند از حق و حقوق محیط‌زیست لرستان کوتاه نیامده، چرا که وجدان‌کاری و رضای پروردگار از هر پست و منصبی برای من با ارزش‌تر است.

*ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در لرستان

فتحی از ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: به‌زودی با رأی‌گیری میان اعضای انجمن‌های مجوزدار این شبکه در استان راه‌اندازی می‌شود و درپی ‌آن با همکاری اعضای شبکه خانه محیط‌زیست را تأسیس می‌کنیم.

وی از تمام انجمن‌های زیست‌محیطی خواست تا یک انجمن خیرین محیط‌زیست راه‌اندازی کنند، تا اگر حیات وحش به دام‌های کسی آسیبی وارد کرد، این انجمن خسارت وارده را متقبل شود، تا از حمله ، حیوان مهاجم در امان مانده و توسط فرد متضرر به خاطر انتقام از بین نرود.

این مسئول در ادامه سخنان خود از فرمانده پادگان باباعباس خرم‌آباد به خاطر روحیه محیط‌زیستی مسئولان و حمایت از حیوانات این منطقه به خصوص گرازها که به سربازان این پادگان صدمه وارد کرده‌اند، اما وی تنها به فکر حفظ محیط‌زیست و حمایت از این جانداران است ، احساس خرسندی و تشکر کرد و گفت: در استان این چنین مدیرانی با روحیه محیط‌زیستی کم نیستند.

در ادامه مدیرعامل انجمن یاران سبز لرستان گفت: وظیفه محیط‌‌زیست تنها اشاعه فرهنگ در روستاها نیست، بلکه نظارت بر لای‌روبی رودخانه‌ها و گسترش فضای سبز در حاشیه شهرها از وظایف مهم این اداره کل و تشکل‌های زیست‌محیطی است.

توکل ساکت با اشاره به وظایف اداره حفاظت محیط‌زیست درخصوص حفظ تالاب‌ها، احیاء کمربند سبز، حفظ جنگل‌ها و حیات وحش و نظارت بر محیط‌زیست شهری افزود: انجمن یاران سبز قدیمی‌ترین انجمن استان است که خدمات ارزنده‌ای از جمله آموزش در مدارس، احداث و کاشت نهال در پارک بلوط خرم‌آباد، برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و ... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

*مهمترین چالش محیط‌زیستی در استان زوال بلوط است

در ادامه دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی اظهار داشت: 900 نفر دانشجوی بی‌مزد در این کانون عضو هستند که آماده خدمت‌گذاری به محیط زیست هستند.

امین آزادبخت مهمترین چالش محیط زیستی در استان را زوال بلوط دانست و تصریح کرد: برای نجات بلوط‌های استان باید چاره‌ای بی‌اندیشیم، چرا که تداوم این وضعیت موجب ایجاد یک فاجعه زیست‌محیطی می‌شود.

دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی افزود: این کانون برای نجات درختان سطح شهر از خشکیدگی به‌زودی قصد راه‌اندازی کمپینگ آبیاری درختان سطح شهر و مبارزه با معضل کم آبی را دارد.

*در بدنه انجمن‌های زیست محیطی استان افراد متخصص فعالیت دارند

در این نشست هم اندیشی رئیس هیئت مدیره انجمن زیست‌محیطی بلوط لرستان با اشاره به پتانسیل بالای اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی لرستان گفت: خوشبختانه در بدنه انجمن‌های زیست‌محیطی استان افراد متخصص در رشته‌های مرتبط با مقوله منابع طبیعی و محیط‌زیست وجود دارد که از این ظرفیت می‌توان در جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده کرد.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی استان نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل و معضلات محیط‌زیست لرستان بیان کردند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:, | 19:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان:

 

آتش‌سوزی سفید کوه خرم‌آباد مهار شد 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: به همت  کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان آنش‌سوزی سفید کوه مهار شد.

مهرداد فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد افزود: شب گذشته با وقوع آتش‌سوزی در منطقه پاسنگر (سفید کوه خرم‌آباد) یک اکیپ به منطقه اعزام و پس از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه توسط محیط بانان خدوم محیط زیست لرستان ، امروز آتش مهار شد.

وی تصریح کرد: وقوع این آتش‌سوزی موجب خسارت به بخشی از مراتع این منطقه شد که با اقدام به موقع از تخریب گسترده مراتع جلوگیری به عمل آمد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در پایان از حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد به خاطر حضور و همراهی اکیپ محیط زیست تا انتهای مهار آتش تشکر و قدردانی کرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 1 تير 1393برچسب:, | 1:22 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

مجموعه آبشارهای چم چیت دورود

 

به همت  آقای حسن حسینی مسئول دفتر گردشگری خرم افلاک ، جمعی از اعضای انجمن یاران سبز و انجمن بلوط لرستان به همراه  تعدادی از خانواده های علاقه مند به طبیعت در قالب تور طبیعت گردی یکروزه از  مجموعه آبشارهای  کم نظیر چم چیت دورود لرستان بازدید نمودند . 

 

 

  

نهال سرو کوهی ، روییده در دل سنگ

  

 

 

 


 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, | 14:5 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

مدیرکل محیط زیست لرستان منصوب شد

 

 

 

طی مراسمی باحضور دکتر کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  و جمعی از مسئولان استان لرستان ، مدیرکل جدید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان معارفه شد.   

در این مراسم مهندس مهرداد فتحی با حکم دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست  به عنوان مدیر این اداره کل منصوب گردید. 

دکتر کیخا و مهندس فتحی پس از این مراسم  از پاسگاه محیط بانی کلدر واقع در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد بازدید نموده و به اتفاق نمایندگان تشکل های زیست محیطی استان به واحد تولیدی  (مشاغلسبز ) پرورش زنبور عسل آقای عالیخانی رفتند و در فضایی صمیمی با اعضای شورای هماهنگی تشکل های استان به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:, | 14:1 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

آقامحمدی در تذکر شفاهی: 

 

نشت بنزین در لرستان باعث آلودگی آب ها و زمین های مردم شده است

 

به‌کارگیری بستگان و اقوام در سازمان محیط زیست به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

 

نماینده مردم خرم آباد با اشاره به ضعف مدیریت محیط‌زیست لرستان اظهار داشت:حفاظت از حیات وحش در این منطقه به خوبی صورت نگرفته و در این منطقه نشت بنزین بسیار وجود دارد که باعث آلودگی آب‌ها و زمین‌های مردم شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم آقامحمدی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با ضعف مدیریت محیط‌زیست لرستان که تاکنون عوارض منفی بسیاری داشته است گفت:حفاظت از حیات وحش در این منطقه به خوبی صورت نگرفته و در این منطقه نشت بنزین بسیار وجود دارد که باعث آلودگی آب‌ها و زمین‌های مردم شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد ادامه داد: همچنین در رابطه با این موضوع می توان به مسائلی که واقعیت ندارد اشاره کرد از جمله این که در سال 1391 گرگی به گله حمله کرد و تعداد بسیار زیادی از گوسفندان یک چوپان از بین رفت. این در حالی است که این موضوع کاملا برعکس عنوان شده و بیان شده که یک قلاده پلنگ به گله حمله کرده است. از سوی دیگر به‌کارگیری بستگان و اقوام نیز در این سازمان به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

وی همچنین به وزیر راه و شهرسازی در رابطه با معافیت عوارض روستاهایی که در اطراف آن آزادراه هست تذکر داد و گفت: بنده نامه‌ای در این‌خصوص به وزارتخانه نوشتم و مسئولان این وزارتخانه پاسخ دادند که جاده‌ای در کنار آزادراه برای تردد وجود دارد، اما این جاده در زمان احداث آزادراه تخریب شده و قابل استفاده نیست و متاسفانه وزارتخانه راه و شهرسازی به‌رغم متعهد شدن در بازسازی این جاده این اقدام را تاکنون انجام نداده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:, | 21:38 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

سخنان رئیس جمهور درباره جنگل های زاگرس

 

 

 

حسن روحانی رئیس جمهور ایران ،  امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست کشوربرگزارشد حضور یافت و طی سخنانی که بطور زنده از صدا وسیما پخش گردید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مسئله حفظ محیط زیست و مشارکت مردم در این زمینه تأکید نمود . 

سخنان رئیس جمهور درباره موضوع زوال بلوط در حوزه جنگل های زاگرس موجب نگرانی مضاعف همه دلسوخته گان محیط زیست و منابع طبیعی کشور شد.

وی با بیان اینکه مناطق جنگلی را که قرق وحفاظت کرده ایم آثار تخریب در آنجا بیشتر است ، گفت:  هرکجا که مردم ورود پیدا کرده و شاخه های درختان را قطع کرده اند  درختان بیشتری سالم باقی مانده است .

روحانی تصریح کرد : راهکار مقابله با پدیده زوال بلوط ، قطع این درختان است که می بایست مردم وارد جنگل ها شده  و این درختان را برای مایحتاج  خود ببرند. 

 

 

این سخنان در حالی بیان شد که همکنون آثار تخریبی وارده بر جنگل های زاگرس  کاملا نمایان بوده و متجاوزین به عرصه های منابع طبیعی بدون هیچ هراس و واهمه ای از قانون ، اقدام به تصرف  اراضی جنگلی و مرتعی  می کنند .   

 

قطع گسترده درختان و تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی ، آتش سوزی های عمدی در این عرصه ها ، کت زنی و ریشه کن کردن درختان ، پدیده شوم زغال گیری و فشار وارده دام های روستاییان و عشایر بر جنگل های زاگرس و تغییر کاربری اراضی ملی ، دلایل مستند و آشکار تخریب این اکوسیستم باارزش است.  

 

 

 

 

  تنش های آب و هوایی و تغییر شرایط اقلیمی که با ورود ریزگرد های عربی تشدید یافته ، وضعیت اکولوژیکی این زیست بوم را بیش از هر زمان دیگری به مخاطره انداخته و تداوم این وضعیت در آینده نزدیک نابودی کامل و قهقرای جنگل های زاگرس را در پی خواهد داشت .

باتوجه به بحران جهانی آب ، در کشور ما نیز مسئله تأمین آب برای مصارف  خانگی و بخش صنعت و کشاورزی به یک دغدغه ملی تبدیل شده  که این موضوع بطور مستقیم با مسئله حفظ و احیائ منابع طبیعی در ارتباط است .

در چنین شرایطی نقش دستگا ه های متولی نظیر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری ، سازمان حفاظت محیط زیست ،  وزرات جهاد کشاورزی ، وزارت نیرو و مراکز علمی ودانشگاهی بسیارمهم و تأثیرگزار بوده  و همگرایی آنها در مواجهه با بحران ملی زوال جنگل های زاگرس می تواند نتایج و دستاوردهای سرنوشت سازی را برای امنیت ملی ،غذایی و سلامت روحی و جسمی مردم رقم بزند .

از دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار می رود با فراهم آوردن زمینه مشارکت همه جانبه اقشار مختلف مردم ، در این مسئله حیاتی به نقش حاکمیتی خود عمل نموده و منابع اعتباری و نیروی انسانی  لازم را برای حفاظت و صیانت از جنگل های زاگرس تأمین نمایند .


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 13:4 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

 

 «گهر در تب سوء مدیریت می سوزد»  

 

 

 

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع در استان لرستان با وسعت 106 هزار و 607 هکتار در منطقه ای کوهستانی با دامنه ارتفاعی 1300 تا 4080 متر از سطح دریا و دمای متوسط سالیانه 4 تا 12 درجه سانتی گراد و بارندگی متوسط سالیانه 500تا 900 میلیمتر از یک اقلیم مدیترانه ای معتدل و سرد برخوردار می باشد.

 

 وجود گونه های گیاهی و جانوری و تنوع اکوسیستم های مختلف ،این منطقه را به یکی از زیستگاه های مناسب حیات وحش ایران تبدیل نموده است . 

 

در این منطقه گونه های جنگلی و مرتعی ، نظیر بلوط ، بادام کوهی ، ارس ، زالزالک ، گلابی وحشی ، برالیک ، بید ، گون ، درمنه ،کما ،سریش  ، پونه ، میخک ، موسیر ، فرفیون ،محلب ، بومادران، شیرخشت، و گونه های جانوری مثل قوچ و میش ،پلنگ ایرانی ، گرگ ،کفتار، خرس قهوه ای، روباه، گربه وحشی،بزوپازن،عقاب ،شاهین ،دلیجه،خوتکا،چکاوک،سهره پیشانی سرخ،چلچله،سارصورتی،افعی شاخدار ،لاسرتا،اسکینگ ، جی جاق، سوسمار ، انواع مارها و بسیاری از جانوران آبزی و کنار آبزی دیگر دیده می شود. 

 

دریاچه گهر به عنوان نگین اشترانکوه و یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی جهان در ارتفاع 2400 متر با مساحت 100 هکتار و عمق 28 متر بادارابودن پوشش درختی و گیاهی منحصر به فرد ، یکی از مناطق اکوتوریستی ایران است که همه ساله با فرارسیدن فصل گردشگری مقصد اصلی بسیاری ازدوستداران طبیعت و کوهنوردان کشور می شود.

 

متأسفانه طی سالیان گذشته براثر فقدان برنامه های پایدار حفاظتی ، خسارات بسیاری بر پیکره اکوسیستم این دریاچه وارد شده است که استمرار این وضعیت در آینده نزدیک موجب نابودی و قهقرای زیست بوم این منطقه خواهد شد .

 

بی گمان نقش دستگاه های اجرایی و نظارتی مرتبط و در رأس آن سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی حفاظت از طبیعت کشور می باشد ، برکسی پوشیده نیست ، بر همین اساس جمعی از تشکل های زیست محیطی استان لرستان با ارسال نامه ای  به ریاست سازمان محیط زیست ، خواستار رسیدگی فوری به شرایط تأسف بار دریاچه گهر شده اند که متن این نامه جهت اطلاع خوانندگان عزیز در پی خواهد آمد .       

 

 

 

 

 

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار 

 

 

 

معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست  

 

سلام علیکم:

 

موضوع : مرگ زودهنگام دریاچه گهر ( بزرگ ترین و زیبا ترین دریاچه آب شیرین و کوهستانی ایران در خاورمیانه)

 

احتراما پیرو ده ها نامه ارسالی در خصوص وضعیت اسفناک منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر، به استحضار می رساند:

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه به وسعت 106607 هزار هکتار (   از کل رشته کوه اشترانکوه) در بخش مرکزی سلسله جبال زاگرس و در شرق استان لرستان واقع گردیده است ، این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص اکولوژیک ، ویژگی های توپوگرافی و پتانسیل خاص زیستی ( گیاهی ، جانوری ) از جمله 60 گونه گیاه انحصاری و گونه های مختلف جانوری (در حال انقراض) در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده و تنها بانک ژنی زاگرس شناخته شده است و دریاچه گهر به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کوهستانی ایران و خاورمیانه در قلب آن قراردارد.

 

چند سالیست به علت تفکرات غیر علمی ، انسانی واسلامی برخی افراد نا آگاه با سوء استفاده از بی تفاوتی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه علناً از حالت حفاظت شده رها گردیده است و در صورت نبود تلاش انجمن های زیست محیطی و چندی از محیط بانان زحمت کش در این منطقه فاتحه ی این رشته کوه را به عنوان تنها بانک ژنی زاگرس سال ها پیش باید می خواندیم: امروز نیز شاهد وضعیت اسفناکی در منطقه امن اشترانکوه یعنی دریاچه گهر و دره ی نیگاه هستیم ، این وضعیت به جایی رسیده است که به علت رها شدن این منطقه علناً گردشگران و شکارچیان هروقت که اراده کنند بدون کمترین کنترلی وارد منطقه امن می شوند ،در حالیکه در سال ها ی پیش بازدید از دریاچه گهر برای برقراری امنیت کامل حیات وحش تنها در سه ماهه ی تابستان امکان پذیر بوده است حال با توجه به مشکلات عدیده و اسفناک منطقه ی به اصطلاح حفاظت شده اشترانکوه از جمله صید و شکار، قطع اشجار، آتش سوزی ، جاده سازی ، ساخت سایت های پرورش ماهی و ... ،رها سازی منطقه امن آنهم با این وضعیت در سال جاری منوال سه سال اخیر ، جای سوال دارد؟ در بازدید اعضای این انجمن ها در ابتدای اردیبهشت سال جاری ( 1393) با حضور ده ها گروه در منطقه مواجهه شده تا جایی که در طول 20 روز ، بیش از پانصد نفر گردشگر وارد منطقه شده که در طول سال های گذشته سابقه نداشته است که اینگونه در فصل ممنوعه ، منطقه امن تبدیل به زباله دانی شود و عمق فاجعه تا جایی است که گونه های مختلف گیاهی قبل از رشد کامل لگد مال شده ، و به علت تردد ده ها موتور سیکلت و شکارچی غیر مجاز در این منطقه ، تهدیدی اساسی در امنیت حیات وحش منطقه گردیده است.

 

آنچه مشخص است با این وضعیت هیچگونه همّتی در مدیریت و حفاظت از این منطقه از سوی اداره کل محیط زیست لرستان وجود نداشته و ندارد.  این درحالی است که در طول چند سال اخیر بارها حامیان محیط زیست هشدارهای لازمه و کارشناسی شده را به آن سازمان محترم ارائه داده اند.

 

ولی متاسفانه ، امروز به علت بی توجهی آن سازمان محترم به هشدارهای داده شده از سوی فعالان محیط زیست  شاهد مرگ دریاچه گهر بزرگ همچون برادر کوچکترش ( گهر دوم) هستیم ، ودر صورت تداوم این روند طبق نظر کارشناسان در زمانی کمتر از 30 سال باید برای همیشه از این نگین دریاچه های کوهستانی ایران و خاورمیانه خداحافظی کنیم.

 

لذا با توجه به شرایط اسفناک منطقه امن اشترانکوه موارد ذیل پیشنهاد می گردد:

 

1 – باتوجه به حضور بیش  از 70 هزار نفر گردشگر تنها برای بازدید از دریاچه گهر در سه ماهه تابستان ، از حضور گردشگران در فصول ممنوعه به صورت جدی جلوگیری به عمل آید.

 

2 – اجرای طرحی مدون و کارشناسی شده و کاربردی در نجات این دریاچه و جلوگیری از پیری زودرس آن و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه.

 

3 – بعد از تدوین این طرح به مدت حداقل 3 سال از ورود گردشگران به منطقه امن اشترانکوه جلوگری به عمل آید.

 

4 – ضمن فعال نمودن پاسگاه های محیط بانی تعطیل شده در منطقه اشترانکوه ، حداقل چهار پاسگاه دیگر احداث شود ( با توجه به وسعت و فشردگی کوه ها و وجود صدها دره ی کوچک و بزرگ)

 

5 – در اختیار قراردادن تجهیزات لازمه برای محیط بانان و افزایش تعداد محیط بانان از 15 نفر به حداقل 70نفر.

 

6 – جلوگیری از اجرای هرگونه طرح  گردشگری در منطقه امن اشترانکوه با توجه به وضعیت اسفناک منطقه

 

7 – تبدیل این منطقه به عنوان پارک ملی.

 

در پایان از آن مقام محترم استدعا داریم با توجه به وضعیت نگران کننده منطقه حفاظت شده اشترانکوه دستورات لازم را در حفظ این منطقه ارزشمند جهانی معمول فرمایند.

 

ضمنا گزارش کامل و کارشناسی شده از وضعیت در حال نابودی دریاچه گهر و منطقه امن  اشترانکوه همراه با مستندات به حضور ارسال می گردد.

 

با تشکر

 

انجمن های زیست محیطی و فعالان محیط زیست استان لرستان

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 15:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

به نام خداوند جان وخرد        کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

 

«درختان را دوست بداریم» 

 

 

 

درخت یکی از زیباترین مظاهرخلقت و جلوه ای ازتجلیات آفریدگار جهان است . درخت نهاد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی ومظهر زندگی و باعث تلطیف هوا وموجب آسایش ورفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد . آیا میدانید پوشش گیاهی دراثر تبخیر و تعرق دریک محیط موجب تعدیل آب و هوا و ایجاد باران می شود و تقریبا ً3 درصد باران های کره ی زمین راجنگل ایجاد می کنند ؟

آیا میدانید وظیفه ی هرانسان آگاه و بافرهنگ این است که ازجنگل و طبیعت که میراث نیاکان ماست ،باید نگهداری و حفاظت کند؟ آیا میدانید درخت ،قلب سبززمین است آنها رانشکینیم و نسوزانیم ، پس بیایید عشق و علاقه را نسبت به درختان نشان دهیم ،بیایید دست آشتی با طبیعت راازسر بگیریم و دو و سیله بنیان کن جنگل ( تبرو اره ) را ازساحت پاک جنگل دورکنیم .بیایید فرهنگ درست استفاده کردن ازطبیعت وجنگل را به دیگران بیاموزیم و بیایید کینه و دشمنی را نسبت به درختان سایه گستر بلوط ریشه کن کنیم.

درختان سایه ی خنک و دلنواز را به ما تقدیم می کند و ما بی رحمی وخشم را نثار آنها می کنیم .آنها آسایش و آرامش را با هوای پاک به ما اهدا می کنند و ما نفرت را به آ ن ها تقدیم می کنیم .آنها  محکوم به فنا نیستند، این امکان را برایشان فراهم نکنیم .

آیا میدانید که با این تخریب و ویرانی چه مصیبت بزرگی درانتظار انسان می باشد؟

اینان به کدام سرزمین تعلّق دارند که نسبت به درختان بیگانه هستند؟ ازکدام فرهنگ سیراب گشته اند که چنین بی رحمانه به جان درختان افتاده اند؟

امید است درست بیاندیشم ،خوب عمل کنیم وآگاهانه نگهداری کنیم .

 

 

با احترام ؛

 

محمد طاهر قنبری 

 

عضو هیأت مدیره انجمن یاران سبز لرستان


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, | 21:46 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

طی مراسمی

نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد   

 

 

 

 

 

در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی لرستان نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان شب گذشته در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: از آنجا که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، بانوان می‌توانند در ایجاد رابطه دوستی با محیط زیست پیشرو بوده و مسیر رفتارهای پرخطر در این حیطه را تغییر دهند.

لیلا سلاحورزی افزود: زنان در بحث مدیریت محیط زیست در منازل خود می‌توانند از وسایلی استفاده کنند که مغایرتی با تخریب محیط زیست نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که تصویر آبشار بیشه لرستان در کتاب درسی دانش‌آموزان جای داده شده، تصریح کرد: محیط زیست لرستان باید در عرصه‌های مختلف به دنیا معرفی شود و در این راستا در امر آموزش و پرورش نیز سال گذشته به دلیل تغییر نظام درسی، کتاب‌ها تغییر یافته که در کتاب جغرافیا سال اول متوسطه توانسته‌ایم، سمندر لرستانی را بگنجانیم و این قدم مثبت و ابتدایی برای معرفی و شناسایی و آموزش برای حفاظت این‌گونه منحصر بفرد بود که امیدواریم بتوانیم از این پس سرمایه‌های طبیعی که خداوند به استان ما ارزانی داشته به خوبی حفاظت و حراست کنیم.

سلاحورزی در ادامه گفت: همه باید در عرصه محیط زیست تلاش کنیم، چرا که اگر خللی در اکوسیستم طبیعی ایجاد شود، تاثیر آن در کل طبیعت نمایان می‌شود.

در ادامه دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: NGOهای مجوزدار در سطح استان دارای هفت هزار نیروی همیار طبیعت هستند که در فعالیت‌های متعددی از جمله اطفای حریق، کاشت نهال، حفاظت و حراست از گونه‌های جانوری و گیاهی استان، پاکسازی طبیعت از زباله‌ها، آموزش در جوامع عشایری و روستایی و همچنین آموزش در مدارس، نقش خود را بدون هیچ چشم‌داشتی به خوبی ایفا می‌کند.

مهین طوسانیان از متولیان خواست تا از صدور مجوز ساخت و ساز در مناطقی که سراب‌ها و چشمه‌ها وجود دارند، به خصوص در فصل کم آبی خودداری کنند، چرا که دادن مجوزهای ساخت و ساز منفی (زیرزمینی) در این مناطق موجب هدر رفت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

در این جشنواره عضو انجمن یاران سبز گفت: محیط زیست یک امر فانتزی و برای بحث گردشگری نبوده و به نوعی تکیه گاه اصلی معیشت مردم است.

محمود مرادی افزود: در حوضه زاگرس 160 شهر کوچک و بزرگ و 27 هزار روستا وجود دارد که 80 درصد کوچ‌نشینان در این حوضه زندگی آنها به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به منابع طبیعی است.

مرادی تصریح کرد: یک هکتار جنگل در سال 60 متر مکعب آب را شیرین و در خود ذخیره می‌کند که در چند سال اخیر بنابر آمارهای رسمی یک میلیون و 200 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است که با یک حساب ساده این عدد را در 60 متر مکعب ضرب نموده و حاصل را مجدد در عدد هزار ضرب می‌کنیم، تا مقدار آب شیرین تولید شده، توسط این مقدار جنگل از بین رفته به دست آید.

عضو انجمن یاران سبز بیان کرد: برای شیرین کردن هر لیتر آب شور شش یورو معادل 27 هزار تومان پول لازم است که با یک نتیجه‌گیری منطقی به مرور ضایعات و خسارات ناشی از تخریب محیط زیست و اثرات آن بر زندگی و معیشت جامعه نمایان می‌شود.

مرادی افزود: منابع طبیعی جز منابع تجدید ناپذیر و محدود بوده و جایگزینی ندارند که به سرعت بر اثر بی‌مبالاتی و فقدان برنامه‌های توسعه پایدار از بین می‌روند.

بهارک الوندیان عضو انجمن زیست محیطی بلوط لرستان و دبیر انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان حامی محیط زیست به عنوان نخستین  بانوی محیط زیست لرستان و دکتر مراد سپهوند مدیر عامل جمعیت حامیان محیط زیست به عنوان پدربلوط لرستان و آقایان میرزا سرهنگی انجمن یاران سبز، رضا اسدی انجمن برگ سبز و گهر سبز دورود، حسین نصیری انجمن پیشگامان سبز بروجرد، عبدالرضا توکلی انجمن زیست پویان الیگودرز، انوشیروان سپهوند انجمن دانش‌آموختگان، موحد سپهوند کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی، علی عباس کوشکی انجمن یاران سبز کوهدشت، مینا ماسوری انجمن یاران سبز خرم‌آباد، نسیم والیزاده انجمن بلوط لرستان، پرویز جایدری شهروند نمونه، محمد لک عضو گروه هیمالیا نوردی، علی امرایی کارگردان و مستندساز تلویزیون، چنگیز نیازی محیط بان منطقه حفاظت شده، سفیدکوه خرم‌آباد، خلیل صحرایی محیط‌بان منطقه حفاظت شده، اشترانکوه، مهندس احمد آخوندزاده، مهندس حبیب حسنوند و مهندس نظر بیرانوند از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اهداء لوح و تندیس تجلیل به عمل آمد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 12:15 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

معاون استاندار لرستان عنوان کرد:

 

حمایت ویژه استانداری لرستان از تشکل‌های زیست محیطی  

 

 

معاون توسعه و منابع انسانی استاندار لرستان گفت:‌ استانداری لرستان با تمام توان در خدمت تشکل‌های زیست محیطی است و از این تشکل‌ها به صورت ویژه حمایت می‌کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سید علی کورانی‌فرد ظهر امروز در نخستین جشنواره تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست لرستان که در استانداری این استان برگزار شد، گفت: تشکل‌های مردم نهاد باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه اسلام و آموزه‌های دینی در زمینه محیط زیست تأکیدات موثری داشته‌اند خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه شرعی است که همه مردم باید به آن عمل کنند.

کورانی‌فرد یادآور شد: امروز متأسفانه شاهد برداشت بی‌رویه آب از لایه‌های دوم زمین هستیم که در برخی از شهرهای استان این مسئله شدت بیشتری دارد.

معاون استاندار لرستان گفت:‌ تشکل‌های مردم نهاد دارای افرادی هستند که با نیت خیرخواهانه و دلسوزانه کار حفاظت از محیط زیست استان را بر عهده دارند.

کورانی‌فرد یادآور شد: استانداری لرستان در زمینه حمایت از این تشکل‌ها با تمام توان در خدمت این تشکل‌ها است و از مسئولان این تشکل‌ها انتظار داریم که ارتباط خود را با استانداری لرستان به صورت ویژه برقرار کنند.

این مسئول تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد به خوبی مشکلات زیست محیطی را تشخیص می‌دهند و در رابطه با‌ آینده و مشکلات آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون استاندار لرستان گفت: افرادی که عضو این تشکل‌ها هستند از فهم بیشتری نسبت به محیط زیست برخوردار هستند، از این رو باید از توان این افراد نهایت استفاده را ببریم.

کورانی‌فرد متذکر شد: تخریب محیط زیست ظلم به کشور و مردم است زیرا با تخریب محیط زیست تمام جامعه ضرر می‌کند.

وی از رسانه‌ها خواست به مسئله حفاظت از محیط زیست اهمیت دهند و در زمینه جلوگیری از تخریب آن اطلاع‌رسانی کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 1:13 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

رئیس کل دادگستری لرستان: 

 

 

نیمی از پرونده‌های دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند  

 

 

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: نیمی از پرونده‌های دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، جعفر بدری ظهر امروز در جشنواره انجمن‌های محیط زیست استان لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: طبیعت بر خلاف تصوری که ما داریم یک طبیعت جاندار است و اگر به آن ظلمی کنیم حتما عواقبش را می‌بینیم.

این مسئول اضافه کرد: امروز دشمنی انسان‌ها با طبیعت باعث شده که شاهد از بین رفتن منابع و جنگل‌ها، گرمایش زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی آب و ... در جهان باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز بشر بی‌رحمانه به جان طبیعت افتاده است، خاطرنشان کرد: به علت سودآوری صنعتی، امروز برخی از مسئولان در رابطه با محیط زیست سهل‌انگاری می‌کنند.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: قانون محیط زیست ایران به سال‌ 1353 برمی‌گردد و در این زمینه باید تجدید نظر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه صد هزار هکتار از جنگل‌های ایران و 18 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان از بین می‌رود که این برای انسان یک تهدید است.

بدری با اشاره به اینکه انجمن‌های مردم‌نهاد باید مورد حمایت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه تک‌تک ملت ایران است و در این زمینه باید از تشکل‌های مردم‌نهاد استقبال کنیم.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت:‌ در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز مردم باید پای کار آیند تا بتوانیم شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری باشیم.

بدری یادآور شد: در حال حاضر نیمی از پرونده‌های وارده به دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید فعالان نهادهای مردم نهاد را حمایت کنند زیرا هر چقدر این نهادها قدرت بگیرند برای کشور سود بیشتری دارند.

وی از آیین‌نامه اجرایی نحوه طرح دعوا، پیشگیری از شکایت و اعتراض به طرح دعوا اشاره کرد و گفت: وزیر دادگستری اجرای این آیین‌نامه را به استان لرستان موکول کرده است.

رئیس کل دادگستری لرستان یادآور شد: قانونی در زمینه سازمان‌های مردم نهاد تصویب شده که این قانون باعث می‌شود سازمان‌های مردم نهاد موضوعات مرتبط با خود را در این زمینه پیگیری کنند که امیدواریم تا سه چهار ماه آینده این قانون اجرایی شود.

وی به بحث آمار طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه بحث طلاق در جامعه به یک معضل تبدیل شده است و هر سال این معضل رو به افزایش است.

بدری افزود: 20 تا 30 درصد از ازدواج‌های کشور منجر به طلاق می‌شوند و زنان مطلقه‌ای که امروز نزد اولیای خود زندگی می‌کنند فردا که سرپرستان خود را از دست دهند در جامعه با مشکل مواجه هستند.

بدری از سازمان‌های مردم نهاد خواست در زمینه پیشگیری از طلاق وارد شوند و دستگاه‌ قضایی را در این زمینه یاری کنند.

به گزارش فارس، در این مراسم از 14 تشکل مردمی در زمینه محیط زیست در لرستان تجلیل شدند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 1:10 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

تصویر برداری از یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات تهران 

 

 (پنجشنبه  25/2/1393 ) محیط بانان شهرستان فیروزکوه در استان تهران حین گشت و کنترل از یک پلنگ ایرانی عظیم الجثه تصویربرداری نمودند.

 

 

 

 این تصویربرداری توسط رضا کرمی رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه در ساعت ۱٫۳۰ ظهر در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کاوه ده و از فاصله بسیار نزدیک صورت گرفته است

 

 

یک پلنگ ایرانی عظیم الجثه در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کاوه ده

 

 

 

رضا کرمی در این باره گفت: حین گشت زنی در ارتفاعات ناگهان با پلنگی مواجه شدیم که بر روی یک صخره درست بالای سر ما و در فاصله ای بسیار نزدیک قرار داشت.

وی افزود: پلنگ که بسیار درشت جثه بود، لحظاتی نشست و دقیقا به تماشای ما مشغول شد که در این فاصله موفق به تهیه عکس از آن شدم و پس از دقایقی در کمال خونسردی برخواست و به پشت صخره برگشت و از دیدخارج شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, | 13:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در همایش ملی ماهیان سردآبی که به میزبانی  بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی لرستان که  در خرم آباد برگزار گردید ، تعریف سازمان ملل از امنیت غذایی را تعریفی ناقص دانست و گفت: در این تعریف به مساله محیط زیست و پایداری خشکسالی ، خودکفایی، محدودیت برای کودکان کار، محدودیت برای کمپانی های بزرگ تولید کننده فست فود و نوشابه های گازدار اشاره نشده است و با این حال پژوهشکده بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور  در حال ارائه تعریفی جدید از امنیت غذایی است.

محمدرضا جهان سوز بیان داشت: الگوی اسلامی-ایرانی دارای رهنمودهای خاصی در حوزه تغذیه و امنیت غذایی است و اگر این الگو به خارج از مرزهای کشور صادر شود یقینا دنیا از آن استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای غربی روی برند حلالی که بر روی مواد غذایی وجود دارد حساس هستند و آن را قبول دارند و استفاده می کنند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ادامه به اهتمام این سازمان در راستای اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز اشاره کرد و گفت: در این طرح از توان مهندسین بسیجی، اساتید بسیجی و دانشجویان بسیجی در جهت ارتقاء و پایداری تولید محصولات کشاورزی در کشور استفاده می‌شود


رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور  خاطر نشان کرد : در چند سال گذشته ناامنی های بسیاری در اطراف کشور ما وجود داشته که تأمین امنیت غذایی عامل مهمی در راستای کاهش و حذف این ناامنی ها به شمار می رود.

محمدرضا جهانسوز با بیان این مطلب که  کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد افزود: با توجه به میزان بارندگی به ویژه در سال های اخیر، استفاده درست و مطلوب از منابع آبی ضروری است.

وی با اشاره به تاثیر 15 تا 20 درصدی شرایط اقلیمی بر تولید محصول تصریح کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال1357 مقدار 25 میلیون تن و در حال حاضر به بیش از یک صد میلیون تن افزایش یافته است.

 

در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  در همایش ملی ماهیان سردآبی  گفت: با توجه به ظرفیت های بالای این استان در حوزه کشاورزی و دامپروری، 25 درصد تسهیلات بانک ها با هدایت این سازمان در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری می شود.

 

 مهرداد غضنفری تصریح کرد: مبنای کار و فعالیت می بایست بر محور اقتصاد مقاومتی باشد ، ازاین رو اعطای تسهیلات به کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه با تحقق اقتصاد مقاومتی نیازی به بیگانگان نداریم اظهار داشت: اقتصاد لرستان بر پایه کشاورزی است ولی سرمایه گذاری در این بخش خلاء جدی داشته و برای رفع این معضل باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیت های کشاورزی استان نهادینه شود.

وی اقدامات انجام شده در بخش شیلات لرستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تولید ماهیان سردابی در برخی از شهرستان های لرستان با دو تا سه استان کشور برابری می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر ضرورت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ماهیان سردابی در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد این صنایع می تواند ارزش افزوده بالایی را در این صنعت رقم بزند.

غضنفری با بیان اینکه بدنبال این هستیم که با برنامه ریزی لرستان را به یک کارگاه کشاورزی تبدیل کنیم افزود: در جهاد کشاورزی باید از سیاسی کاری پرهیز و به اجرای وظایف محوله بپردازیم.

در ادامه این مراسم نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی موجب خیر و برکت در کشور می‌شود.

 

حجت‎الاسلام سید عیسی موسوی  در همایش ملی ماهیان سردآبی در خرم‌آباد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، موجب خیر و برکت در جامعه می‌شود، چراکه کشور امروز نیازمند به تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی الگو ی خوبی برای مدل مدیریت جهادی است.

این مسئول با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، عنوان داشت: سازمان جهاد کشاورزی در طرح توسعه سال گذشته رتبه برتر کشاورزی را به خود اختصاص داد.

موسوی ادامه داد: ما باید اصل ولایت فقیه را با تمام وجود بپذیریم و همواره گوش به فرمان ولی فقیه باشیم، زیرا اگر از این اصل دور شویم، آسیب‌های زیادی می‌بینیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: با توجه به اینکه دیده‌بان بزرگ ایران اسلامی  بر همه جوانب رصد کرده و با نام‌گذاری به جا و به موقع خود می‌خواهد، مردم وابسته به بیگانگان در زمینه‌های مختلف به ویژه بحث اقتصادی نباشند.

وی متذکر شد: همایش‌ها در سال‌جاری که سال فرهنگ نام‌گذاری شده است، باید به سمت گفتمان‌های دینی حرکت کند.

این مسئول ابراز داشت: برای پیشرفت هر چه بیشتر نظام باید تابع ولایت فقیه باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شوند، باید با اقتصاد مقاومتی در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: نقطه اصلی دین ما تعهد،استقلال، تفکر و... برای عموم مردم است.

وی عنوان کرد: کشورهای غربی و بیگانه می‎خواهند، مردم به خاطر فقر در مقابل نظام ایستادگی کنند که مقام معظم رهبری با شعار راهبری خود مردم را آگاه و مسیر حرکت را برای آن‌ها تعیین می‌کند.

موسوی بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان سال گذشته در جشنواره شهید رجایی توانسته در کشور نمونه باشد که این نشان از بالا بودن ظرفیت استان لرستان است.

این مسئول گفت: طرح‌هایی که نیاز به اعتبارات بالا دارند، نمی‌توان با اعتبارات کم پیش بروند، لذا مسئولان مربوط باید به این امر توجه بیشتری کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان اذعان داشت: بنا بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری باید آرمان‎گرا باشیم و واقیعت‌ها را نیز در نظر داشته باشیم .

 در ادامه مسئول شورای راهبردی بسیج اقشار لرستان با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی در کشور معیارها تغییر  پیدا کرده است اظهار داشت : نقطه انحراف روشن فکرهای کشور این بود که فکر می‎کردند باید تمامی داشته‎های خود را کنار بگذاریم و به طور کامل تنها فرهنگ غرب را در کشور رواج دهیم و اوج آن در زمان پهلوی به وقوع پیوست که از نظر فرهنگی و اقتصاد از صفر تا صد به بیگانگان وابسته شدیم.

 مسئول شورای راهبردی بسیج اقشار لرستان گفت: پیشرفت کشور با فقه و عدالت اسلامی محقق می شود.

 کریم زینی وند بیان داشت: باید با بهره گیری از مبانی فقهی همچون قرآن، نهج‎البلاغه و ائمه اطهار (ع) زمینه را برای پیشرفت مبتنی بر عدالت را در کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تفکر بسیجی می تواند در هر مجموعه‎ای بن‎بست‎ها را بشکند افزود: ظرفیت‎های زیادی در استان وجود دارد که اگر با تفکر بسیجی به آنها پرداخته شود می توانند منشاء اثر و پیشرفت استان شوند.


در حاشیه این همایش  مهندس رضا سلیمانی  مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان گفت :سازمان بسیج مهندسین کشور از زمان تأسیس تاکنون  در یک سوم  از استانها  با توجه به ظرفیت  هایی که در آنها نهفته است  اقدام به برگزاری همایش های ملی – علمی – تخصصی نموده است .

وی افزود : با توجه به اینکه استان لرستان  در بحث ماهیان سردآبی  در استانهای غیر ساحلی  رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است  لذا با توجه به  این ظرفیت  ،سازمان بسیج مهندسین  کشاورزی و منابع طبیعی  سپاه حضرت ابوالفضل (ع) با همکاری  سازمان جهاد کشاورزی لرستان  اقدام به برگزاری همایش ملی ماهیان سردآبی در مرکز استان  لرستان نموده است .

لازم به ذکر است در این  همایش که با حضور محققان، اساتید دانشگاه، کارشناسان و تولیدکنندگان و نمایندگان استانهای گلستان، مازندران، کهکیلویه  و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و لرستان برگزار شد از  هشت تولید کننده برتر ماهی تقدیر  بعمل آمد .


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:35 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.