چشم انداز مجتمع 14 معصوم (ع) خرم آباد

بابک الوندیان - روزنامه صدای ملت

تابستان امسال به اتفاق چند تن از مدیران  انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد ، به قصد بازدید از مجتمع  تفریحی ، پژوهشی  بقیه"اله الاعظم (عج) شهر زابل ، به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم. 

این مجتمع در زمینی به مساحت بیش از 6000 هزار هکتار و  در کنار مخازن آب  چاه نیمه شهر زهک واقع شده است. 

 به منظور نگهداری و جلوگیری از آلودگی ، پرشدن و شور شدن آب چاه نیمه ها که ناشی از فرسایش بادی و انتقال خاک نمکزارها به داخل این مخازن می باشد ، از سال 1370 به بعد ، در ساحل چاه نیمه ها اقدام به کاشت درختان سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه صورت گرفته است.

  به دلیل امکانات فراهم شده در مجموعه از قبیل : رصد خانه ، باغ وحش ، میادین ورزشی ، آسایشگاه های مجهز ، باغات و گلخانه         های کشت محصولات خارج از فصل ، مزارع پرورش دام و طیور و  

موقعیت این مجتمع  از نظر استقرار درحاشیه شاخه اصلی ورودی رودخانه هیرمند به داخل خاک ایران و همچنین وجود منابع عظیم آب چاه نیمه های زابل با حجم بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب آب ، بستر مناسبی  برای انجام تحقیقات مشترک با مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشور فراهم شده است .  

عملیات احداث مجتمع آموزشی – پژوهشی بقیه اله الاعظم  (عج) در زمان ریاست «دکتر دهمرده» بر دانشگاه سیستان وبلوچستان آغاز گردید وپس از انتصاب وی به سمت استاندار این استان ،  طرح ها و پروژه های دیگری نیز در آن اجرا شد.  

 « دکتر دهمرده» در استان کرمان هم طرح ها ی مشابه ای ، مثل پروژه جنگل کاری محور باغین – ماهان به طول 40 کیلومتر و احداث میادین 14 معصوم (ع) و ده ها پروژه دیگر را اجرا کرده است.

در اولین روزهای ورود «دکتر دهمرده» به استان لرستان نیز کلنگ آغاز ساخت مجتمع توریستی – تحقیقاتی 14 معصوم (ع) شهرخرم آباد واقع در مجاورت منطقه جلب سیاحان به زمین زده شد. 

این مجتمع در ارتفاعات مشرف به شهر ایجاد شده وبه همین سبب در میان مردم به نام« بام خرم آباد» شهرت یافته است.

احداث هتل 5 ستاره ، رصد خانه ، مرکز تحقیقات تولید نهال و گیاهان دارویی ، باغ وحش ، مرکز مطالعات زیست محیطی و موزه تاریخ طبیعی در کنار جنگل کاری های وسیع در سراسر این پارک کوهستانی ، نمونه ای از پروژه های در حال اجرای این مجتمع گردشگری  است.

 با توجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری ، از استاندار تلاشگر لرستان انتظار می رود تا در فرصت باقی مانده  از همه ظرفیت ها در جهت تکمیل  این پروژه ملی استفاده کنند وبا توجه به شرایط مناسب این پارک برای ایجاد یک سایت تله کابین ، این طرح پیشنهادی را  به  منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی در چشم انداز مجتمع 14 معصوم (ع) لحاظ نمایند.  

 




برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, | 16:28 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.