محیط زیست

تخریب زیستگاه ها و آلودگی بیشترین خسارت را به محیط زیست وارد کرده است

روزنامه همشهری

استان لرستان با مساحت 28 هزار و 294 کیلومتر دارای ده درصد از جنگل های کشور و گونه گیاهی و جانوری منحصر به فرد است.

این استان با دارا بودن 1/7 درصد از مساحت کشور 25 درصد تنوع زیستی ایران را به خود اختصاص داده است.

لرستان دارای آبشارها، چشمه ها، غارها ، تالاب ها ، جنگل ها، و گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فردی مانند سمندر لرستانی و ماهی کور است.

 این استان دارای 5 منطقه حفاظت شده است و پوشش گیاهی جنگل های این استان شامل بادام، بلوط، به، مازو، زالزالک، زیتون و ... است و گیاهان دارویی استان شامل گل گاو زبان، خاکشیر، گل ختمی، شیرین بیان و ... است و تنوع آب و هوایی و گونه های جانوری نیز بر زیبایی ها و ظرفیت های طبیعی این استان می افزاید.

اگر برنامه ریزی های زیست محیطی استان در جهت بهره برداری  و توسعه محیط زیست استان باشد به نحو مناسب و موثری می توان از این ظرفیت های طبیعی استفاده کرد.

در این میان چالش ها و تهدیداتی مانند تخریب محیط زیست از جمله تالاب ها، کشت بی رویه ، شکار، چرای بی رویه ، شخم زدن اراضی  به منظور افزایش دادن سطح زیر کشت از جمله تهدیدهای اصلی محیط زیست لرستان است.

فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم با اهمیت حفاظت از محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری استان به عنوان بخشی از خزانه ژنتیکی استان، باید در دستور برنامه های محیط زیست استان و انجمن ها و جمعیت های همکار این مجموعه باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار همشهری مهمترین چالش های زیست محیطی استان را تخریب زیستگاه ها، آلودگی، خشکسالی و کمبود نزولات جوی عنوان کرد.

«محمد حسین بازگیر» می گوید : بیشترین خسارت ها از طریق تخریب زیستگاه به محیط زیست استان وارد می شود.

او ادامه می دهد: عوامل مختلفی مانند فرسایش، آتش سوزی عمدی و غیر عمدی ، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و اجرای برخی پروژه های عمرانی مانند ساخت جاده باعث تخریب زیستگاه های استان می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به مساله تغییر کاربری و تخریب  اراضی توسط ساکنان برخی مناطق و مردم می گوید: بعضی از مردم تصور می کنند که اگر در منطقه ای ده متر این ورتر یا آن ورتر تخریبی  صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی آید اما واقعیت این است که این تخریب ها مهمترین  چالش زیست محیطی استان است.

بازگیر ،مشکل چرای بی رویه دام در استان را از دیگر عوامل موثر بر تخریب زیستگاه ها معرفی می کند و می گوید: با چرای بی رویه دام تعادل بین ظرفیت دام و مراتع استان از بین می رود.

وی مساله آلودگی آب ، خاک ، وجود ریز گردها ، پسماندهای محیطی و غیره را دسته دیگری از آلودگی های زیست محیطی استان دانست و گفت: مدیریت نشدن پسماندها به ویزه نخاله های ساختمانی  و زباله های شهری ، فضولات دامی و سموم کشاورزی هم  اثرات بسیار ناخوشایندی بر محیط زیست استان دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان می گوید: نبود تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای استان و مناطقی مانند پادگان ها، روستاها و غیره از دیگر چالش های اصلی محیط زیست استان است به نحوی که در هیچ یک از روستاهای استان اقدامی برای سامان دهی و دفع این فاضلاب ها صورت نگرفته است.

بازگیر ادامه می دهد: خشکسالی و کمبود نزولات جوی هم توازن بین منابع و مصارف آب در استان به خصوص شهرستان هایی مانند کوهدشت را به هم زده است و با توجه به این که الگوهای کشت نامناسبی هم مردم در این مناطق به کار می برند،بر مشکلات زیست محیطی افزوده می شود.

وی می گوید: در برخی مناطق مردم چاه های غیر مجاز حفر می کنند و آب زیر زمینی زیادی از بین می رود که در نهایت نشست زمین را به دنبال دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: استفاده از الگوهای کشت نا مناسب و نصب موتورهای تلمبه ای برای بهره برداری بیشتر از آب در مناطقی مانند سیلاخور و کوهدشت برای محیط زیست بسیار خطر ساز شده است.

بازگیر اضافه کرد: برنامه هایی مانند ارتقا سطح حفاظت از زیستگاه ها و مقابله با آلودگی ها به صورت جدی در سال جاری برای مقابله با آسیب های زیست محیطی در دستور کار محیط زیست استان قرار می گیرد.  

 




برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:, | 14:48 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.