طنین شورانگیز هم آغوشی گون و لاله واژگون

 

طنین شور انگیز هم آغوشی گون و لاله واژگون

 

 

بهارک الوندیان

 

جشنواره لاله های واژگون  در دشت  دالانی قالی کوه الیگودرز  با شکوه  و جلوه خاصی  برگزار  گردید .

 در بر پایی  این جشنواره  ارگانهای  بسیاری  از جمله هلال احمر ، میراث فرهنگی  و صنایع دستی  و گردشگری ، منابع طبیعی ، امور عشایری ، فرمانداری  و شهرداری الیگودرز  و ... دخیل بودند .

 هدف از برپایی این جشنواره  شناختن  گونه کمیاب لاله واژگون  به میزبانان این دشت  بود  که خداوند  بزرگ  آن  را به سرزمین  لرستان  ارزانی  داشته است  ، علاوه بر  آن  ایجاد فرهنگسازی  برای حفظ  و نگهداری  و جلوگیری از  انقراض این گونه  ، از دیگر اهداف  برگزاری این  جشنواره بود .

مردم دراقصی نقاط  کشور  و حتی  خارج از مرزهای  میهنمان  با شور و شوق فراوانی  در این  جشنواره حضور داشتند .

دستگاه های متولی  با برافراشتن سیاه چادر ها و پختن آش محلی و توزیع دوغ برفی به همراه  سبزی کوهی و نان ساجی  میان بازدیدکنندگان  جلوه خاصی به این مراسم  بخشیدند .

 اما در  این میان  حضور  انجمن های  زیست محیطی  بسیار پررنگ  بود چرا  که  از روزها  قبل  و از صبح علی الطلوع  در جهت  پاکسازی  منطقه و توزیع  بروشور ها و نشست های  دوستانه در میان  اقشار  مختلف  مردم  در خصوص  حفظ و ارتقا ء فرهنگ زیست محیطی   تلاش نمودند .

 دشت قالی کوه الیگودرز  که به حق  همچون  فرشی  پوشیده از  گل های  رنگارنگ ، گیاهان دارویی و صنعتی و گون های  زیبا  که گاهأ لاله های واژگون  ( گل اشک )  با شرم خاصی به آغوش این گون ها  پناه برده بودند  تا از گزند آسیب ها در امان بمانند .،بسان  نقشه  فرش  دستباف پر آب و  رنگی  که به دستان  دخترکی  بختیاری  در حال  گره  زدن بود   با خنکای  نسیم بیابان همراهی  می کرد  و موجی  از مخمل های  خیالی  را در اذهان  تداعی می نمود .

 فون و فلور  متنوع  در  مناطق  مختلف  استان و وجود ظرفیت های  طبیعی  بی شمار ی که در دیار  لرستان  وجود دارد ، زمینه  مناسبی را  جهت  سرمایه گذاری  و  ارتقا ء صنعت  توریسم  و اکوتوریسم  ایجاد نموده  که می طلبد  با برنامه ریزی  و بهره گیری  صحیح  از این پتانسیل ها  در جهت  رونق  اقتصادی  و معرفی  ظرفیت های بالقوه  استانمان به  سرمایه گذاران  داخلی و خارجی  اقدام نمود . 




برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:29 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.