گهر در تب سوء مدیریت می سوزد

 

 

 

 

 «گهر در تب سوء مدیریت می سوزد»  

 

 

 

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع در استان لرستان با وسعت 106 هزار و 607 هکتار در منطقه ای کوهستانی با دامنه ارتفاعی 1300 تا 4080 متر از سطح دریا و دمای متوسط سالیانه 4 تا 12 درجه سانتی گراد و بارندگی متوسط سالیانه 500تا 900 میلیمتر از یک اقلیم مدیترانه ای معتدل و سرد برخوردار می باشد.

 

 وجود گونه های گیاهی و جانوری و تنوع اکوسیستم های مختلف ،این منطقه را به یکی از زیستگاه های مناسب حیات وحش ایران تبدیل نموده است . 

 

در این منطقه گونه های جنگلی و مرتعی ، نظیر بلوط ، بادام کوهی ، ارس ، زالزالک ، گلابی وحشی ، برالیک ، بید ، گون ، درمنه ،کما ،سریش  ، پونه ، میخک ، موسیر ، فرفیون ،محلب ، بومادران، شیرخشت، و گونه های جانوری مثل قوچ و میش ،پلنگ ایرانی ، گرگ ،کفتار، خرس قهوه ای، روباه، گربه وحشی،بزوپازن،عقاب ،شاهین ،دلیجه،خوتکا،چکاوک،سهره پیشانی سرخ،چلچله،سارصورتی،افعی شاخدار ،لاسرتا،اسکینگ ، جی جاق، سوسمار ، انواع مارها و بسیاری از جانوران آبزی و کنار آبزی دیگر دیده می شود. 

 

دریاچه گهر به عنوان نگین اشترانکوه و یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی جهان در ارتفاع 2400 متر با مساحت 100 هکتار و عمق 28 متر بادارابودن پوشش درختی و گیاهی منحصر به فرد ، یکی از مناطق اکوتوریستی ایران است که همه ساله با فرارسیدن فصل گردشگری مقصد اصلی بسیاری ازدوستداران طبیعت و کوهنوردان کشور می شود.

 

متأسفانه طی سالیان گذشته براثر فقدان برنامه های پایدار حفاظتی ، خسارات بسیاری بر پیکره اکوسیستم این دریاچه وارد شده است که استمرار این وضعیت در آینده نزدیک موجب نابودی و قهقرای زیست بوم این منطقه خواهد شد .

 

بی گمان نقش دستگاه های اجرایی و نظارتی مرتبط و در رأس آن سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی حفاظت از طبیعت کشور می باشد ، برکسی پوشیده نیست ، بر همین اساس جمعی از تشکل های زیست محیطی استان لرستان با ارسال نامه ای  به ریاست سازمان محیط زیست ، خواستار رسیدگی فوری به شرایط تأسف بار دریاچه گهر شده اند که متن این نامه جهت اطلاع خوانندگان عزیز در پی خواهد آمد .       

 

 

 

 

 

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار 

 

 

 

معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست  

 

سلام علیکم:

 

موضوع : مرگ زودهنگام دریاچه گهر ( بزرگ ترین و زیبا ترین دریاچه آب شیرین و کوهستانی ایران در خاورمیانه)

 

احتراما پیرو ده ها نامه ارسالی در خصوص وضعیت اسفناک منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر، به استحضار می رساند:

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه به وسعت 106607 هزار هکتار (   از کل رشته کوه اشترانکوه) در بخش مرکزی سلسله جبال زاگرس و در شرق استان لرستان واقع گردیده است ، این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص اکولوژیک ، ویژگی های توپوگرافی و پتانسیل خاص زیستی ( گیاهی ، جانوری ) از جمله 60 گونه گیاه انحصاری و گونه های مختلف جانوری (در حال انقراض) در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده و تنها بانک ژنی زاگرس شناخته شده است و دریاچه گهر به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کوهستانی ایران و خاورمیانه در قلب آن قراردارد.

 

چند سالیست به علت تفکرات غیر علمی ، انسانی واسلامی برخی افراد نا آگاه با سوء استفاده از بی تفاوتی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه علناً از حالت حفاظت شده رها گردیده است و در صورت نبود تلاش انجمن های زیست محیطی و چندی از محیط بانان زحمت کش در این منطقه فاتحه ی این رشته کوه را به عنوان تنها بانک ژنی زاگرس سال ها پیش باید می خواندیم: امروز نیز شاهد وضعیت اسفناکی در منطقه امن اشترانکوه یعنی دریاچه گهر و دره ی نیگاه هستیم ، این وضعیت به جایی رسیده است که به علت رها شدن این منطقه علناً گردشگران و شکارچیان هروقت که اراده کنند بدون کمترین کنترلی وارد منطقه امن می شوند ،در حالیکه در سال ها ی پیش بازدید از دریاچه گهر برای برقراری امنیت کامل حیات وحش تنها در سه ماهه ی تابستان امکان پذیر بوده است حال با توجه به مشکلات عدیده و اسفناک منطقه ی به اصطلاح حفاظت شده اشترانکوه از جمله صید و شکار، قطع اشجار، آتش سوزی ، جاده سازی ، ساخت سایت های پرورش ماهی و ... ،رها سازی منطقه امن آنهم با این وضعیت در سال جاری منوال سه سال اخیر ، جای سوال دارد؟ در بازدید اعضای این انجمن ها در ابتدای اردیبهشت سال جاری ( 1393) با حضور ده ها گروه در منطقه مواجهه شده تا جایی که در طول 20 روز ، بیش از پانصد نفر گردشگر وارد منطقه شده که در طول سال های گذشته سابقه نداشته است که اینگونه در فصل ممنوعه ، منطقه امن تبدیل به زباله دانی شود و عمق فاجعه تا جایی است که گونه های مختلف گیاهی قبل از رشد کامل لگد مال شده ، و به علت تردد ده ها موتور سیکلت و شکارچی غیر مجاز در این منطقه ، تهدیدی اساسی در امنیت حیات وحش منطقه گردیده است.

 

آنچه مشخص است با این وضعیت هیچگونه همّتی در مدیریت و حفاظت از این منطقه از سوی اداره کل محیط زیست لرستان وجود نداشته و ندارد.  این درحالی است که در طول چند سال اخیر بارها حامیان محیط زیست هشدارهای لازمه و کارشناسی شده را به آن سازمان محترم ارائه داده اند.

 

ولی متاسفانه ، امروز به علت بی توجهی آن سازمان محترم به هشدارهای داده شده از سوی فعالان محیط زیست  شاهد مرگ دریاچه گهر بزرگ همچون برادر کوچکترش ( گهر دوم) هستیم ، ودر صورت تداوم این روند طبق نظر کارشناسان در زمانی کمتر از 30 سال باید برای همیشه از این نگین دریاچه های کوهستانی ایران و خاورمیانه خداحافظی کنیم.

 

لذا با توجه به شرایط اسفناک منطقه امن اشترانکوه موارد ذیل پیشنهاد می گردد:

 

1 – باتوجه به حضور بیش  از 70 هزار نفر گردشگر تنها برای بازدید از دریاچه گهر در سه ماهه تابستان ، از حضور گردشگران در فصول ممنوعه به صورت جدی جلوگیری به عمل آید.

 

2 – اجرای طرحی مدون و کارشناسی شده و کاربردی در نجات این دریاچه و جلوگیری از پیری زودرس آن و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه.

 

3 – بعد از تدوین این طرح به مدت حداقل 3 سال از ورود گردشگران به منطقه امن اشترانکوه جلوگری به عمل آید.

 

4 – ضمن فعال نمودن پاسگاه های محیط بانی تعطیل شده در منطقه اشترانکوه ، حداقل چهار پاسگاه دیگر احداث شود ( با توجه به وسعت و فشردگی کوه ها و وجود صدها دره ی کوچک و بزرگ)

 

5 – در اختیار قراردادن تجهیزات لازمه برای محیط بانان و افزایش تعداد محیط بانان از 15 نفر به حداقل 70نفر.

 

6 – جلوگیری از اجرای هرگونه طرح  گردشگری در منطقه امن اشترانکوه با توجه به وضعیت اسفناک منطقه

 

7 – تبدیل این منطقه به عنوان پارک ملی.

 

در پایان از آن مقام محترم استدعا داریم با توجه به وضعیت نگران کننده منطقه حفاظت شده اشترانکوه دستورات لازم را در حفظ این منطقه ارزشمند جهانی معمول فرمایند.

 

ضمنا گزارش کامل و کارشناسی شده از وضعیت در حال نابودی دریاچه گهر و منطقه امن  اشترانکوه همراه با مستندات به حضور ارسال می گردد.

 

با تشکر

 

انجمن های زیست محیطی و فعالان محیط زیست استان لرستان

 




برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 15:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.