سخنان رئیس جمهور درباره جنگل های زاگرس

 

 

سخنان رئیس جمهور درباره جنگل های زاگرس

 

 

 

حسن روحانی رئیس جمهور ایران ،  امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست کشوربرگزارشد حضور یافت و طی سخنانی که بطور زنده از صدا وسیما پخش گردید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مسئله حفظ محیط زیست و مشارکت مردم در این زمینه تأکید نمود . 

سخنان رئیس جمهور درباره موضوع زوال بلوط در حوزه جنگل های زاگرس موجب نگرانی مضاعف همه دلسوخته گان محیط زیست و منابع طبیعی کشور شد.

وی با بیان اینکه مناطق جنگلی را که قرق وحفاظت کرده ایم آثار تخریب در آنجا بیشتر است ، گفت:  هرکجا که مردم ورود پیدا کرده و شاخه های درختان را قطع کرده اند  درختان بیشتری سالم باقی مانده است .

روحانی تصریح کرد : راهکار مقابله با پدیده زوال بلوط ، قطع این درختان است که می بایست مردم وارد جنگل ها شده  و این درختان را برای مایحتاج  خود ببرند. 

 

 

این سخنان در حالی بیان شد که همکنون آثار تخریبی وارده بر جنگل های زاگرس  کاملا نمایان بوده و متجاوزین به عرصه های منابع طبیعی بدون هیچ هراس و واهمه ای از قانون ، اقدام به تصرف  اراضی جنگلی و مرتعی  می کنند .   

 

قطع گسترده درختان و تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی ، آتش سوزی های عمدی در این عرصه ها ، کت زنی و ریشه کن کردن درختان ، پدیده شوم زغال گیری و فشار وارده دام های روستاییان و عشایر بر جنگل های زاگرس و تغییر کاربری اراضی ملی ، دلایل مستند و آشکار تخریب این اکوسیستم باارزش است.  

 

 

 

 

  تنش های آب و هوایی و تغییر شرایط اقلیمی که با ورود ریزگرد های عربی تشدید یافته ، وضعیت اکولوژیکی این زیست بوم را بیش از هر زمان دیگری به مخاطره انداخته و تداوم این وضعیت در آینده نزدیک نابودی کامل و قهقرای جنگل های زاگرس را در پی خواهد داشت .

باتوجه به بحران جهانی آب ، در کشور ما نیز مسئله تأمین آب برای مصارف  خانگی و بخش صنعت و کشاورزی به یک دغدغه ملی تبدیل شده  که این موضوع بطور مستقیم با مسئله حفظ و احیائ منابع طبیعی در ارتباط است .

در چنین شرایطی نقش دستگا ه های متولی نظیر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری ، سازمان حفاظت محیط زیست ،  وزرات جهاد کشاورزی ، وزارت نیرو و مراکز علمی ودانشگاهی بسیارمهم و تأثیرگزار بوده  و همگرایی آنها در مواجهه با بحران ملی زوال جنگل های زاگرس می تواند نتایج و دستاوردهای سرنوشت سازی را برای امنیت ملی ،غذایی و سلامت روحی و جسمی مردم رقم بزند .

از دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار می رود با فراهم آوردن زمینه مشارکت همه جانبه اقشار مختلف مردم ، در این مسئله حیاتی به نقش حاکمیتی خود عمل نموده و منابع اعتباری و نیروی انسانی  لازم را برای حفاظت و صیانت از جنگل های زاگرس تأمین نمایند .




برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 13:4 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.