دستگاه پشم چین مدرن هدیه مرد نیوزلندی به خانواده عشایر حامی محیط زیست

 

فارس گزارش می‎دهد

 

دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه مرد نیوزلندی به خانواده عشایر حامی محیط زیست

 

مرد نیوزلندی به خانواده خسارت دیده عشایر لرستانی یک دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه داد.  

 

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‎آباد، با توجه به اینکه حفاظت از محیط‎ زیست و کمک به آن وظیفه همه ما است، بنابراین در این راستا همه ما باید تلاش کنیم.

لرستان به واسطه برخورداری از جنگل‌های زاگرس و 500 گونه جانوری و گیاهی، بخش عظیمی از میراث طبیعی کشور را در خود دارد و از این رو نیازمند تلاشی گسترده برای حفظ موهبت‌های خدادادی است.

استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

فرد دامدار مال از دست رفته در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه بنده یک فرد عشایر و دامدار هستم و هیچ شغل دیگری ندارم در 14 اردیبهشت ماه امسال زمانی که دام‎های خود را برای چرا به اطراف چادر خود واقع در کوهای گرین استان لرستان برده بودم، 400 متر از گله‎های خود دور شده بودم که متوجه حمله پلنگ به دام‎های خود شدم و یکی از آنها در دهان پلنگ بود.

رشید گوشه‎نشین ادامه داد: در این زمان پلنگ به دام‎های من که تمام سرمایه‎ام بود، حمله و سه نوع آن را زخمی کرد، این در حالی اتفاق افتاد که مابقی دام‎ها و گله‎های من به علت ترس و حمله‎ای که به آنها شده بود، از کوه و صخره افتادن و همه آنها متاسفانه از بین رفتند.

 

*هیچ وقت به پلنگ شلیک نمی‌کردم

وی متذکر شد: اگر تفنگی هم در دست داشتم، هیچ وقت حاضر به شلیک با تفنگ به آنها نبودم، زیرا این وظیفه مسئولان است که محیط را برای امرار معاش این حیوان در نظر بگیرند، این در حالی است که بنده در آن منطقه مجوز چرا داشتم.

وی متذکر شد: در این زمان همه دار و ندارم از دست رفت و امروز نیازمند توجه و حمایت مسئولان برای بازگشت آنها و ادامه زندگی خود هستم.

همسر این خانواده در حالی که گریان بود به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه زحمت 20 ساله خود را در یک حمله پلنگ از دست داده‎ام و امروز برای بازگشت آن تلاش زیادی می‎کنم، این در حالی است که طی کردن مراحل اداری برای من خسارت دیده، دوباره ما را بدهکار کرده است و تاکنون هیچ نتیجه‎ای نداشته است.

سوسن علیدادی ادامه داد: با توجه به گرما و سرمای هوا در کوچ برای کسب لقمه‎ای نان حلال اما امروز هیچ سرمایه‎ای از خود نداریم و تنها به خدا و مسئولان امیدواریم، زیرا ما هیچ شغل دیگری نداریم و تنها به دامداری اکتفا کرده بوده‌ایم که آن هم امروز برای ما باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمان مشاهده این حمله همان زمان با 110 منطقه تماس گرفتیم، تا شاهدی برای بیانات خود داشته باشیم و مسئولان امر در جریان این اقدام قرار گیرند.

این مالباخته بیان داشت: متاسفانه بررسی‎ها در دستگاه‎های اداری بسیار به طول می‎انجامد و کمک‎هایی که قرار است به ما شود، تاکنون انجام نشده است، این در حالی است که کارشناسان محیط‎ زیست بروجرد، حراست و دو مرحله نیز کارشناسان رسمی اداره کل محیط زیست لرستان به منطقه آمده و مراتب اعلام شده را تایید کرده‎اند و امروز نیز مسئولان می‎گویند تا حکم محکومیت این سازمان را نگیرید، به شما هیچ کمکی نمی‎شود.

علیدادی یادآور شد: از شخصی که به ما کمک کرده و این هدیه را برای ما آورده است، بسیار تشکر می‎کنیم و امیدواریم مسئولان امر ما را در این زمینه کمک کنند، تا بتوانیم با این دستگاه پشم گوسفندان خود را بچینیم.

* یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه به خانواده عشایری لرستانی

مهرداد طیبی‎پور اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند به این خانواده خسارت دیده عشایر لرستان که در حمله پلنگ دام‌های خود را از دست داده بود، یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه داد.

وی در گفت‎و گو با خبرنگار فارس در خرم‎آباد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست و کمک به آن یک وظیفه همگانی است، بنابراین بنده که اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند هستم، زمانی که از طریق یک سایت اینترنتی متوجه حمله یک پلنگ به گوسفندان در کوه‎های استان لرستان و فداکاری صاحب آنها در حمله نکردن به این پلنگ و حفاظتی که وی از این حیوان ارزشمند ایرانی داشته است، شدم، تصمیم گرفتم در نخستین سفر به ایران اسلامی به استان لرستان سفر کنم و از نزدیک با این خانواده لر باغیرت آشنا شوم.

طیبی‎پور ادامه داد: با این اقدام قصد داشتم در مسیر حفاظت از محیط زیست کوچکترین کاری که از دستم بر می‌آمد را انجام دهم، به همین منظور یک دستگاه پشم چین اتوماتیک به این خانواده هدیه می‎کنم و امیدواریم به زودی با همت مسئولان این خانواده دام‎های از دست رفته خود را به دست بیاورند و با این دستگاه که با بنزین کار می‎کند، پشم گوسفندان خود را بچینند.

*پلنگ لرستان امروزه مورد بحث در جهان است

این کارشناس آب و محیط ‎زیست بیان داشت: این دستگاه را با اعتبار شخصی خود خریداری و به این خانواده دادم که بیشترین هدف من از این کار رساندن یک پیام به مردم بوده است، در این جهت که همواره محیط ‎زیست را در اطراف خود ببینید و در حفظ آن کوشا باشید.

وی گفت: یک گونه گیاهی یا جانوری مانند پلنگ لرستان که امروزه مورد بحث در جهان است، باید همیشه در حفاظت باشد و نگذاریم که هیچ خسارتی ببیند، بنابراین هدف من از دادن این هدیه به کسی که همه اموال چندین ساله خود را به علت حمله پلنگ از دست داده است و با وجود اینکه اسلحه در اختیار داشته، هیچ عکس‎العملی نشان نداده است، گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‎زیست و تقدیر از این گونه افراد است.

این دوستدار محیط ‎زیست مقیم نیوزلند متذکر شد: ما به مردم به ویژه افرادی که در طبیعت زندگی می‎کنند، توصیه می‎کنیم، در صورت مواجه با یک حیوان وحشی و جانوران در محیط‎ زیست حوصله کنند و مراتب را با محیط ‎زیست و سازمان‌های مردم نهاد در میان بگذارند.

طیبی‎پور در خصوص اقدام فرد دامدار و مواجه با این پلنگ خاطرنشان کرد: وقتی کسی تمام دارایی خود را در مقابل حمله یک گونه پلنگ با نوع بسیار بی‎نظیر خود می‎بیند و اقدام به کشتن آن نمی‎کند، برای ما بسیار خوشایند است و جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا این شخص با پلنگ تعامل بسیار خوبی داشته است.

کارشناس آب و محیط ‎زیست اضافه کرد: مسئولان باید این شخص را به عنوان یک دوستدار محیط‎ زیست و زیان دیده ببینند و تلاش کنند، مال از دست رفته وی به آنها برگردد، زیرا این خانواده همه دارایی خود را از دست داده است.

*276 گونه جانوری در لرستان وجود دارد

در ادامه مدیرکل محیط‎ زیست لرستان گفت: مردم لرستان مردم فهیمی هستند که علاوه بر وارد شدن خسارت در برخی از موارد توسط محیط‎ زیست به آنها اما هیچگونه خسارتی به حیات وحش وارد نمی‎کنند.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: در برخی موارد دیده می‎شود، خسارت‎هایی از حیوانات وحشی و گونه‎های جانوری در محیط ‎زیست به مردم به خصوص عشایر لرستان وارد می‎شود، که ما به دنبال حمایت از این افراد خسارت دیده هستیم و در این خصوص به دنبال ایجاد مجمع خیرین محیط‎ زیست برای نخستین بار در کشور در استان لرستان هستیم.

وی بیان داشت: استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

این مسئول یادآور شد: 170 گونه گیاهی در استان لرستان است و اقلیم‎های زیادی در این استان وجود دارند.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه در سال‏های اخیر برخی از دام‎های عشایر استان لرستان به علت حمله برخی حیوانات مانند پلنگ، گرگ و.. از بین رفته‎اند، گفت: باید از این خانواده‎ها که اموال خود را در این راه از دست می‎دهند، حمایت شود و تلاش می‎کنیم، این افراد مال از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.

مدیرکل محیط‎ زیست لرستان افزود: افرادی که از سوی حمله برخی حیوانات وحشی به ویژه عشایر استان لرستان متضرر شوند، پس از شناسایی، کار کارشناسی، بررسی‎های دقیق از سوی کارشناسان محیط ‎زیست، طی شدن مراحل اداری و ... توسط محیط ‎زیست استان و مجمعی که به این منظور تشکیل می‎شود، حمایت می‎شوند.




برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 11:55 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.