فارس گزارش می‌دهد

 

کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان/حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

امسال آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 41 درصد کاهش داشته است.  

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است، این استان 28٫294 کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و 754هزار نفر جمعیت دارد

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت است و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود که مرکز آن خرم‌آباد است.

سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب شش هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

*حفاظت از مراتع و جنگل‌ها یک وظیفه شرعی است 

 

به گزارش فارس؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با اشاره به کارکردها و اهمیت جنگل‌های لرستان، گفت: جنگل‌ها و مراتع از موهبت‌های الهی هستند که براساس آیات شریفه قرآن کریم جزو انفال و متعلق به عموم مردم بوده که در صورت تقلیل یا نابودی این دو سرمایه گرانبها تمام موجودات زنده نابود می‌شوند و مسبب اصلی این فاجعه زیست محیطی، کسانی هستند که با زیاده‌خواهی خود تیشه به ریشه حیات مردم و آیندگان می‌زنند.

 

بابک الوندیان ادامه داد: اهمیت منابع طبیعی تجدیدشونده را از دو بعد حیاتی و اقتصادی می‌توان در نظر گرفت که تولید اکسیژن و کاهش گاز کربنیک و سایر گازهای سمی، گرد و غبار، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها، حفظ آب و خاک و جلوگیری از بیابانی و کویری شدن سطح زمین، پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر و تنظیم درجه حرارت محیط و ممانعت از نازک شدن و نابودی لایه ازون از کارکرد‌های مهم جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌روند.

 

این کارشناس منابع طبیعی در خصوص جنبه اقتصادی جنگل‌ها و مراتع گفت: جنگل و مرتع در تولید هزاران فرآورده چوبی و سلولزی، صنعتی، شیمیایی، ساختمانی، دارویی و لبنی نقش عمده و بسزایی دارند که بدون آنها اقتصاد جهان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

 

الوندیان بیان کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به فرآورده‌های دامی و ضرورت خودکفایی در این بخش باید علاوه بر احیای مراتع و افزایش سطح زیرکشت و بازده نباتات علوفه‌ای لازم است، از پسماندهای زراعی و ضایعات کارخانجات محصولات غذایی به نحو مطلوب در تغذیه دام‌ها استفاده کرده تا از این طریق آسیب وارده به جنگل‌ها کاهش یابد.

 

*بیش از یک میلیون 200 هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد

 

مدیر عامل شرکت تخصصی منابع طبیعی خرمان بهار زاگرس عنوان داشت: سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226 هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش، وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب 6 هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان لرستان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان با اشاره به نقش مکملی مراتع و ارزش‌های زیست محیطی آن در حفاظت آب و خاک، گفت: مراتع لرستان با مساحت 883 هزار و 504 هکتار حدود 31 درصد از وسعت این استان را تشکیل می‌دهند که بهره‌برداری بی‌رویه از این مراتع و وجود دام مازاد پرظرفیت موجب عدم تعادل دام و مرتع شده که این موضوع در کنار فقدان ساختار مناسب بهره‌برداری از دلایل عمده روند افزایش تخریب مراتع لرستان است.

 

*حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

الوندیان ابراز کرد: مجموعه عواملی چون پایین بودن فرهنگ عمومی منابع طبیعی، کمبود مروج متخصص جنگل، مرتع و آبخیزداری در بدنه اداره منابع طبیعی، ناکارآمدی قوانین و مقررات موجود و عدم ضمانت اجرایی این قوانین، حضور جمعیت بهره‌بردار در عرصه‌های منابع طبیعی، عدم قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، جنگل‌زدایی و تغییر کاربری عرصه‌های جنگلی به اراضی کشاورزی، اجرای پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی و رشد سالیانه وقوع حریق و ضعف امکانات پیشگیری و اطفاء از تهدیدات اصلی پیش‌روی جنگل‌ها و مراتع استان بوده که در کنار موضوع زوال و خشکیدگی درختان بلوط، وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع طبیعی لرستان رقم زده است.

 

این کارشناس منابع طبیعی متذکر شد: بدون شک موضوع حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی بوده و مردم و مسئولان در این زمینه باید به وظیفه خود عمل کنند تا این سرمایه‌های الهی برای آیندگان حفظ شود.

 

 

* کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی لرستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال زراعی امسال احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بیشتر بوده است.

مهرداد بهاروند یادآور شد: برای کاهش آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 40 تفاهم‌نامه بین افرادی که در حاشیه جنگل‌ها و مراتع زندگی می‌کنند و دهیاران روستاها بسته شده است.

این مسئول تصریح کرد: 10 قرارداد با نیروهای ارتشی، بسیجی و ...برای اطفای حریق‌های احتمالی در لرستان بسته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: این کارها باعث شده که امروز شاهد کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان نسبت به سال گذشته باشیم.

بهاروند تصریح کرد: سال گذشته در این زمان 36 فقره آتش‌سوزی در لرستان صورت گرفته و 420 هکتار از مراتع و جنگل‌های لرستان دچار خسارت شده‌اند، اما امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده و بیش از 100 هکتار دچار حریق شده و خسارت‌های جزئی به مراتع و جنگل‌ها وارد شده است.

* امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده است

این مسئول یادآور شد: سال گذشته 120 مورد کلاس آموزشی و ترویجی در سطح استان لرستان برگزار شده است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان تشکیل کارگروه‌های اطفای حریق در سطح استان و شهرستان‌های لرستان با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد.

بهاروند به مردم لرستان توصیه کرد که اشیاء ذره‌بینی را در مراتع و جنگل‌ها رها نکنند و از پرتاب اشیاء آتش‌زا مانند ته سیگار خودداری کنند.

این مسئول افزود: تلفن گویایی 1504 به صورت رایگان شبانه روز آماده پاسخگویی به شهروندان لرستانی است.

*93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند

وی عنوان داشت: 93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند و به علت اختلافات محلی بین کشاورزان و دامداران، بی‌وجهی برخی از گردشگران در دامن طبیعت، آتش زدن «پس‌چرها» رخ می‌دهد.




برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 12:3 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.