خطر انهدام و تخریب مراتع و جنگل ها

 

 

فارس گزارش می‌دهد

 

خطر انهدام و تخریب مراتع و جنگل‌ها / حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است  

 

 

جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند. 

 

 

گزارش: بهارک الوندیان 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای آیندگان باقی بماند.

اگر بخواهیم در آینده جامعه بهتری داشته باشیم، باید در جهت حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم، در غیر این صورت جهان آینده، جهان توأم با فقر و گرسنگی و محیطی آلوده و غیرقابل زندگی است.

امروزه بحث منابع طبیعی و محیط زیست از جمله مسائلی است که در بسیاری از محافل علمی جهان و حتی مجلات و روزنامه‌ها به وفور دیده و شنیده می‌شود.

* جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند

منابع تجدید شونده، به خصوص جنگل‌ها و مراتع اکنون در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب قرار گرفته است و در این میان عوامل متعددی در تخریب و انهدام آنها دخالت دارد.

این تخریب در کشورهای پیشرفته و صنعتی به نوعی و در کشورهای عقب‌افتاده و در حال توسعه به نوعی دیگر صورت می‌گیرد.

متأسفانه در جهانی که اغلب کشورهای عقب‌افتاده آن درگیر جنگ‌های ناخواسته منطقه‌ای هستند و به سبب طمع حاصل از رقابت کور و بی‌منطق قدرت‌های بزرگ جهان، منطقی جز گلوله و توپ و سلاح‌های مخرب شیمیایی بر روابط آنها حکم‌فرما نیست و بیشترین حجم ثروت این کشورها را تهیه و تدارک تجهیزات نظامی تلف می‌کند، تا جیب سوداگران اسلحه پر شود، چگونه می‌توان توقع داشت که به محیط زیست و منابع طبیعی چشم‌زخمی وارد نشود، به هر صورت علت هر چه که باشد، نتیجه آن تسریع در نابودی جنگل‌ها، مراتع، فرسایش خاک و بروز سیل است.

حرکت خاک در نهایت کویری شدن را به دنبال دارد که با تداوم چنین وضعی سرانجام آن به از بین رفتن منابع آب و خاک و محو شدن شرایط اولیه برای زندگی انسان و پیامدهای فاجعه‌آمیز دیگری دارد.

برای جلوگیری از انهدام عرصه‌های منابع طبیعی و قابل تجدید و نجات جامعه از عواقب دردناک آن لازم است در زمینه‌های مختلف و به روش‌های گوناگون و مناسب اهمیت و نقش زندگی‌ساز منابع طبیعی قابل تجدید بین تمام اقشار جامعه آموزش و ترویج شود.

 

*حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان این مطلب که حفظ منابع طبیعی رمز بقای، بشر است، گفت: طبیعت نعمت گرانبهایی است که از سوی پروردگار متعال به ما ارزانی شده است بنابراین همه باید در حفظ و حراست از این مواهب الهی کوشا باشند.

مهرداد بهاروند اظهار داشت: آتش‌سوزی یکی از عوامل تهدید جدی در عرصه‌های منابع طبیعی است که اقتصاد هر کشوری را فلج می‌کند.

وی تصریح کرد: 93 درصد آتش‌سوزی‌ها در استان جنبه انسانی دارد که به سبب اختلافات قومی و آتش زدن زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت می‌کند.

بهاروند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل سرایت آتش به عرصه‌های منابع طبیعی، روش غلط از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع با سوزاندن است که ظلم بزرگی در حق محیط زیست و منابع طبیعی است، چرا که این امر غیرعلمی نه تنها موجب از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع نمی‌شود، بلکه موجب فرسایش خاک و از بین رفتن ریزمغزی‌های خاک نیز می‌شود.

*کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی لرستان

وی با اشاره به کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته در 500 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان، آتش‌سوزی رخ داد که امسال این آمار به زیر 100 هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: برای اطفای حریق، تاکنون 40 تفاهم‌نامه با نیروهای بسیج، ارتش، دهیاران و افرادی که درحاشیه جنگل‌ها قرار دارند، منعقد شده و قراردادهایی با پیمانکاران بسته شده است.

بهاروند در خصوص بیماری خشکیدگی (زوال بلوط) گفت: بر اساس برآوردهای نقشه‌برداری شده، از سوی این اداره کل حدود 561 هزار هکتار به نسبت‌های متفاوت از صفر تا صد درصد دچار این بیماری شده‌اند.

وی عنوان داشت: بیشترین خشکیدگی مربوط به شهرستان‌های جنوبی استان از جمله پلدختر، چگنی، کوهدشت و خرم‌آباد است که تاکنون اقدامات و تصمیماتی برای جلوگیری از این بیماری گرفته شده است.

بهاروند افزود: حدود 11 هزار هکتار از عرصه‌های آلوده در شهرستان پلدختر قرار دارد که به عنوان پایلوت دستورالعمل‌های مقابله با این بیماری را که به تأیید فائو رسیده است، لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت: قطع نمودن درختان آلوده و بیرون بردن آنها، هرس کردن درختان سالم برای مقاوم‌سازی بر علیه این بیماری، تولید نهال و بذرگیری از گونه‌های مقاوم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: 25 میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه به هفت استانی که جنگل‌های آنها به سبب این بیماری بحرانی است، اختصاص داده شده است.

*اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار به جنگل‌های 7 استان

وی تصریح کرد: مبلغ 250 میلیارد تومان برای یک دوره پنج ساله برای هفت استان بحرانی و آلوده به این بیماری از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به هیئت وزیران ارائه شده که هم‌اکنون در حال بررسی است که در صورت تحقق گره بزرگی از این معضل را می‌گشاید.

بهاروند به تخریب مراتع توسط دام مازاد عشایر کوچ‌رو اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه استان ما یک استان میان‌بند است که در مسیر ورود و خروج عشایر کوچ‌رو قرار دارد، سالانه 2 میلیون واحد دامی مازاد از استان ما عبور کرده که هر ساله خساراتی به مراتع استان لرستان وارد می‌کنند.

*بیش از 60 درصد مراتع لرستان فقیر هستند

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: بیش از 60 درصد مراتع استان فقیر هستند که عامل مهم آن چرای زودهنگام دام‌های عشایر کوچ‌روست که ما در قالب مدیریت چرا، اکیپ‌هایی را در فصل چرا به عرصه‌ها اعزام کرده‌ایم تا چرای صحیح صورت پذیرد.

وی گفت: امور عشایر و دستگاه‌های مرتبط موظفند جلوی ورود زودهنگام عشایر به استان را بگیرند.

بهاروند در ادامه خاطرنشان کرد: برای تثبیت و روند رو به رشد و رسیدن به اهداف منابع طبیعی، با تشکل‌های مردم‌نهاد (NGOها) تعامل خوبی داریم.

وی عنوان داشت: بر اساس بند ب ماده 12 قانون بهره‌وری اگر پروژه‌ای در عرصه‌های منابع طبیعی موجب خسارات به طبیعت شود، طبق قانون برآورد خسارت شده و به دستگاه مربوطه اعلام می‌شود تا مبلغ کارشناسی شده به خزانه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور واریز و سپس برای احیای خسارات وارده به منطقه، همان مبالغ در قالب طرح منسجم وارد استان می‌شود.




برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 تير 1393برچسب:, | 23:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.