بزهای کوهی که توسط شکارچیان سرشان از تن جدا شد

 

 

فارس گزارش می دهد

بزهای کوهی که توسط شکارچیان سرشان ازتن جدا شد

 

 

 گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد ، حفاظت از طبیعت و محیط زیست در کشور هایی با تاریخ کهن (نظیر ایران ، رم و یونان ) سابقه دیرینه ای داشته ، به طوری که فرمانروایان حکومت ها در ادوار مختلف تاریخی مردم را به کاشت درخت و گیاهان تزئینی ترغیب می کردند.

ایرانیان همواره در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی عناصر چهارگانه آب ، خاک ،آتش وباد پیشتاز بوده اند و این موضوع در باورهای اعتقادی آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

در اوستا ، زرتشت از حمایت حیوانات صحبت کرده و آزار آنها را گناه کبیره می داند ، اهورامزدا  خوشبخت ترین قوم را ملتی می داند که درخت مثمر  بکارد و زمین های خشک و بی آب و علف را به زمین های کشاورزی تبدیل کند.

در دین مبین اسلام نیز در خصوص حفظ مظاهر طبیعت و لزوم پاسداشت مخلوقات جهان  بسیارتأکید شده  ودر احادیث و روایات مختلف از بزرگان دین ما در این باره سخنان زیادی نقل شده است.

متأسفانه با این پیشینه ارزشمند که میراث گرانبهای فرهنگ غنی ایرانیان می باشد ، ما شاهد قانون شکنی عده اندکی از متخلفین در حوزه محیط زیست کشور هستیم که با اقدامات غیر قانونی خود  ضربات جبران ناپذیری را به پیکر طبیعت و حیات وحش کشور وارد می کنند.

شکار حیوانات بر اساس قوانین موجود کشور تابع یک سری ضوابط و مقررات بوده که می بایست از جانب کسانی که قصد ورود به زیستگاه های حیات وحش را دارند رعایت شود ، به رغم اطلاع رسانی و هشدارهای داده شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست  بعضی افراد این قوانین را نادیده گرفته که این امر موجب اعمال قانون از سوی ضابطان محیط زیست خواهد شد. 

 

 

مدیر کل  حفاظت محیط زیست لرستان  از  دستگیری  شکارچی  متخلف  در منطقه  حفاظت  شده  سفیدکوه  خرم آباد  خبر داد  و گفت :  نیروهای  یگان  حفاظت  محیط زیست  لرستان  در حین  گشت زنی  جهت جلوگیری  از تخلفات  شکار و صید  غیر مجاز  در منطقه  حفاظت شده  سفیدکوه  خرم آباد  متوجه  حضور  تعدادی  از شکارچیان  غیر مجاز  در این  منطقه  شده  که پس از  ساعتها  تعقیب  و گریز  و درگیری  مسلحانه  موفق  به دستگیری  یک نفر  شکارچی  مسلح  گردیدند  که پس از  بازرسی  های بعمل آمده  از این شکارچی  متخلف  یک قبضه  اسلحه  شکاری ام یک  دوربین دار؛تعداد 9 عدد  فشنگ  مربوطه ؛ یک عدد کوله پشتی  و یک  عدد  دوربین  شکاری   به همراه مقداری  گوشت  شکار  و دو عدد  سر کل  و بز  وحشی  کشف  و ضبط  گردید .

مهندس مهرداد  فتحی بیرانوند اظهار داشت :پس از تشکیل  پرونده ؛ این شکارچی  جهت  مراحل  قانونی  به مقامات  قضایی  معرفی  گردید .

 وی  افزود :  از هم استانیهای  عزیز  تقاضا  داریم  با توجه  به اینکه  در فصل  جفتگیری  حیات وحش  قرار  داریم  از هرگونه  شکار  جدأ خودداری  نمایند و در صورت مشاهده  هر گونه  تخلف  و شکارچی  در مناطق استان  در اسرع  وقت  نسبت  به اعلام  آن به شماره  تلفن  1540 ؛ این اداره کل  را یاری نمایند .

در این خصوص  چنگیز  نیازی محیط بان منطقه سفیدکوه تصریح کرد :  ساعت  چهار بعداز ظهر  روز گذشته  پس  از چند ساعت  درگیری  مسلحانه  با این  شکارچی ها و تهدید  نمودن  نیروهای گارد محیط زیست  از سوی آنان  ؛ تهدید آنها را جدی نگرفته  و به سوی آنان نزدیک شدم  که  بلافاصله شکارچی متخلف  با نشانه  گرفتن  پای من به کفشم  شلیک نمود  که خوشبختانه  گلوله  به کفش  من اصابت  و به طرز  معجزه آسایی  پای  من از  اصابت  گلوله  در امان  ماند .

سرپرست  اداره  حقوقی  اداره کل  حفاظت  محیط زیست   در این خصوص گفت :  طبق  ماده  607 قانون  مجازات  اسلامی  شکارچی  متخلف  تمرد  به مإمورین  نموده  و طبق  بند  ج  ماده 10 و بند  ب ماده 11    و12  قانون  شکار  و صید  و ماده  680  قانون  مجازات  اسلامی  جرم می باشد .

مهناز تقی زاده  گفت :  طبق ماده 14 قانون شکار و صید  اسلحه  و مهمات کشف شده از شکارچی متخلف ؛ تا پایان سیر مراحل قانونی و تعیین و تکلیف در این اداره  کل نگهداری می گردد .

  در ادامه حسین زرین کیا  فرمانده یگان حفاظت  محیط زیست  لرستان گفت : یگان  حفاظت محیط زیست استان  در فصل جفتگیری حیات وحش  با برنامه ریزی دقیق و منسجم  در بالا بردن  ضریب حفاظتی  مناطق تحت مدیریت سازمان  و احداث  پاسگاه های موقت  در این مناطق همانند چاه های هرور  و غیره  در راستای   پیشگیری وکاهش تخلفات  اقدام نموده است  . 

 




برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 22:31 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.