اجرای طرح جنگل یاری در خرم آباد

اجرای طرح ملی جنگل یاری در خرم آباد

 

 

طرح ملی جنگل‌یاری و کاشت گونه‌های بلوط  و بنه در خرم‌آباد انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با توجه به اینکه هرساله شاهد خسارت‌های سنگینی به جنگل‌های بلوط در سطح لرستان هستیم، از این‌رو کاشت درختان بلوط یکی از ضروریات است.

 

طرح ملی جنگل یاری به همت شبکه تشکل های محیط زیست استان و با همیاری سه تشکل، انجمن زیست محیطی بلوط لرستان،انجمن یاران سبز و انجمن زیست پویان زاگرس در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز برگزار شد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان در خصوص اجرای این طرح به فارس گفت: باتوجه به وضعیت اسفناک جنگل های کشورو نابودی تصاعدی عرصه های جنگل و مرتع توسط عوامل انسانی و طبیعی،سازمان های مردم نهاد  کشوربه منظور ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و جلب  مشارکت اقشار مختلف ،در کنار دستگاه های متولی برنامه های مختلفی را به صورت ملی و استانی در طول سال اجرا می نمایند که برگزاری طرح ملی جنگل یاری مشارکتی یک نمونه موفق در زمینه تعامل مردم ومسئولان به شمار می رود.  

بابک الوندیان افزود:عوامل متعددی نظیر،آتش سوزی،قطع گسترده درختان،چرای مفرط دام درجنگل ها و عدم تعادل دام و مرتع،آفات وبیماری ها،تغییرکاربری اراضی ملی و اجرای پروژهای عمرانی ارزیابی نشده منجر به نابودی بخش زیادی از عرصه های طبیعی کشور شده است.

وی بیان کرد:در استان لرستان شدت این تخریب ها به دلیل تجاوز آشکار کشاورزان به جنگل ها وبروز عامل ثانویه قارچ زغالی بلوط در سطح وسیعی قابل مشاهده است که برطبق آمارهای اعلام شده قریب به هفتصد و پنجاه هزار هکتار از جنگل های استان هم اکنون بادرصدهای مختلف دچارپدیده خشکیدگی و زوال بلوط شده است.

مدیر شبکه محیط زیست لرستان با بیان اینکه ظرف مدت چند سال آینده دیگر اثری از این جنگل ها به چشم نمی خورد،گفت: دستگاه های متولی می بایست با حفاظت گسترده از منابع طبیعی استان، برنامه های احیایی  را برای جلوگیری از روند تخریب جنگل ها و مراتع انجام داده و فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب برنامه های متنوع گسترش دهند.

الوندیان افزود: طرح مشارکتی جنگل یاری با هدف آشنایی مردم با این موضوع مهم ،بصورت هماهنگ در تاریخ پنجم دی ماه درسطح دوازده استان کشور اجرا شد که سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ بوم گردان پارس بعنوان هماهنگ کننده کشوری با تهیه و طراحی پوستر ملی این طرح ملی ، نقش مهمی در اجرای این برنامه ایفا کرد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان گفت: با حضور تشکل های زیست محیطی و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری کارگاه های آموزشی و همایش های مختلفی در سطح استان با هدف جلب مشارکت مردم برگزار می شود.

شایان ذکر است ، در این مراسم پیام دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت اجرای طرح جنگل یاری برای حاضرین قرائت شد.

 

 

                                          




برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 14:59 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.