مخاطرات زیست محیطی لرستان

 

بابک الوندیان – روزنامه همشهری   

توسعه مراکزصنعتی لرستان و استفاده غیر اصولی از منابع طبیعی  تجدید ناپذیر در کنار بسیاری از عوامل نابود کنننده محیط زیست  ، موجب بروز و پیدایش بسیاری از مخاطرات زیست محیطی درسطح استان شده است . 

 موضوع آلودگی زیست محیطی  یک واقعیت انکار ناپذیر است که اگر تدابیر مدیریتی جامعی در این رابطه صورت نگیرد ، بدون شک در سال های آتی ، پیامد های ناشی از این مسئله امنیت محیط زیست و منابع طبیعی ما را با چالشی بزرگ مواجه می کند .

رنگ ظاهری اکثر رود خانه های سطح استان در فصول بارندگی بصورت کدر و گل آلود می باشد که این موضوع به دلیل فرسایش شدید خاک در حوزه های آبریز  استان است .

لزوم عملیات مکانیکی  و بیولوژیکی برای مهار  وکنترل سیلاب های وارد شده به حوزه های آبخیز  استان امری کاملا ضروری است که با تخصیص اعتبارات ویژه به این بخش می بایست این چالش زیست محیطی را برطرف کرد.

پدیده ریز گرد ها از دیگر موضوعات تأثیر گذار بر سلامت افراد و محیط زیست می باشد که چند سالی است به مهمان ناخوانده ایران تبدیل شده و تبعات زیست محیطی فراوانی را به دنبال داشته است .

مشکلات تنفسی ناشی از ریزگرد ها در استان لرستان نیز همچون سایر نقاط کشور ، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

براساس بررسی های صورت گرفته بر روی جنگل های لرستان ، این مسئله مشخص گردیده که وجود ریزگردها تأثیرات منفی برفعالیت حیاتی درختان  داشته  و در کنار سایر عوامل نابود کننده ، بقائ  اکوسیستم های جنگلی استان را  مورد تهدید قرار داده است . 

آلودگی های ناشی از پسماند های صنعتی و شهری نیز بر سلامت مردم و محیط زیست اثر گذار بوده و به نوعی امنیت زیست محیطی آنها را به مخاطره انداخته است .

استفاده بی رویه ازکود های شیمیایی و سموم دفع آفات در مزارع استان علاوه بر آلودگی های زیست محیطی ، اثرات جبران ناپذیری بر منابع آب های زیر زمینی گذاشته و با ورود به جریان های سطحی و زیر سطحی موجب آلودگی این  منابع  می شود .  

مسئله مدیریت پسماند ها و عوامل تخریب کننده محیط زیست و  عرصه های طبیعی  در کنار عوامل غیر مترقبه ، ضرورت پرداختن به موضوع مدیریت یکپارچه بین بخشی را  در مواجهه با  تهدیدات زیست محیطی می طلبد ، که امید است  با تدوین سند مخاطرات زیست محیطی در استان این موضوعات مورد برسی قرار گرفته و و وظایف دستگاه های مختلف در برخورد با  این چالش ها مشخص گردد.

 




برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, | 16:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.