فارس گزارش می‌دهد

 

خطر انهدام و تخریب مراتع و جنگل‌ها / حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است  

 

 

جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند. 

 

 

گزارش: بهارک الوندیان 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای آیندگان باقی بماند.

اگر بخواهیم در آینده جامعه بهتری داشته باشیم، باید در جهت حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم، در غیر این صورت جهان آینده، جهان توأم با فقر و گرسنگی و محیطی آلوده و غیرقابل زندگی است.

امروزه بحث منابع طبیعی و محیط زیست از جمله مسائلی است که در بسیاری از محافل علمی جهان و حتی مجلات و روزنامه‌ها به وفور دیده و شنیده می‌شود.

* جنگل‌ها و مراتع در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب هستند

منابع تجدید شونده، به خصوص جنگل‌ها و مراتع اکنون در تمام دنیا در معرض خطر انهدام و تخریب قرار گرفته است و در این میان عوامل متعددی در تخریب و انهدام آنها دخالت دارد.

این تخریب در کشورهای پیشرفته و صنعتی به نوعی و در کشورهای عقب‌افتاده و در حال توسعه به نوعی دیگر صورت می‌گیرد.

متأسفانه در جهانی که اغلب کشورهای عقب‌افتاده آن درگیر جنگ‌های ناخواسته منطقه‌ای هستند و به سبب طمع حاصل از رقابت کور و بی‌منطق قدرت‌های بزرگ جهان، منطقی جز گلوله و توپ و سلاح‌های مخرب شیمیایی بر روابط آنها حکم‌فرما نیست و بیشترین حجم ثروت این کشورها را تهیه و تدارک تجهیزات نظامی تلف می‌کند، تا جیب سوداگران اسلحه پر شود، چگونه می‌توان توقع داشت که به محیط زیست و منابع طبیعی چشم‌زخمی وارد نشود، به هر صورت علت هر چه که باشد، نتیجه آن تسریع در نابودی جنگل‌ها، مراتع، فرسایش خاک و بروز سیل است.

حرکت خاک در نهایت کویری شدن را به دنبال دارد که با تداوم چنین وضعی سرانجام آن به از بین رفتن منابع آب و خاک و محو شدن شرایط اولیه برای زندگی انسان و پیامدهای فاجعه‌آمیز دیگری دارد.

برای جلوگیری از انهدام عرصه‌های منابع طبیعی و قابل تجدید و نجات جامعه از عواقب دردناک آن لازم است در زمینه‌های مختلف و به روش‌های گوناگون و مناسب اهمیت و نقش زندگی‌ساز منابع طبیعی قابل تجدید بین تمام اقشار جامعه آموزش و ترویج شود.

 

*حفظ منابع طبیعی رمز بقای بشر است

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان این مطلب که حفظ منابع طبیعی رمز بقای، بشر است، گفت: طبیعت نعمت گرانبهایی است که از سوی پروردگار متعال به ما ارزانی شده است بنابراین همه باید در حفظ و حراست از این مواهب الهی کوشا باشند.

مهرداد بهاروند اظهار داشت: آتش‌سوزی یکی از عوامل تهدید جدی در عرصه‌های منابع طبیعی است که اقتصاد هر کشوری را فلج می‌کند.

وی تصریح کرد: 93 درصد آتش‌سوزی‌ها در استان جنبه انسانی دارد که به سبب اختلافات قومی و آتش زدن زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت می‌کند.

بهاروند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل سرایت آتش به عرصه‌های منابع طبیعی، روش غلط از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع با سوزاندن است که ظلم بزرگی در حق محیط زیست و منابع طبیعی است، چرا که این امر غیرعلمی نه تنها موجب از بین بردن آفات و بیماری‌های مزارع نمی‌شود، بلکه موجب فرسایش خاک و از بین رفتن ریزمغزی‌های خاک نیز می‌شود.

*کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی لرستان

وی با اشاره به کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته در 500 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان، آتش‌سوزی رخ داد که امسال این آمار به زیر 100 هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: برای اطفای حریق، تاکنون 40 تفاهم‌نامه با نیروهای بسیج، ارتش، دهیاران و افرادی که درحاشیه جنگل‌ها قرار دارند، منعقد شده و قراردادهایی با پیمانکاران بسته شده است.

بهاروند در خصوص بیماری خشکیدگی (زوال بلوط) گفت: بر اساس برآوردهای نقشه‌برداری شده، از سوی این اداره کل حدود 561 هزار هکتار به نسبت‌های متفاوت از صفر تا صد درصد دچار این بیماری شده‌اند.

وی عنوان داشت: بیشترین خشکیدگی مربوط به شهرستان‌های جنوبی استان از جمله پلدختر، چگنی، کوهدشت و خرم‌آباد است که تاکنون اقدامات و تصمیماتی برای جلوگیری از این بیماری گرفته شده است.

بهاروند افزود: حدود 11 هزار هکتار از عرصه‌های آلوده در شهرستان پلدختر قرار دارد که به عنوان پایلوت دستورالعمل‌های مقابله با این بیماری را که به تأیید فائو رسیده است، لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت: قطع نمودن درختان آلوده و بیرون بردن آنها، هرس کردن درختان سالم برای مقاوم‌سازی بر علیه این بیماری، تولید نهال و بذرگیری از گونه‌های مقاوم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: 25 میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه به هفت استانی که جنگل‌های آنها به سبب این بیماری بحرانی است، اختصاص داده شده است.

*اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار به جنگل‌های 7 استان

وی تصریح کرد: مبلغ 250 میلیارد تومان برای یک دوره پنج ساله برای هفت استان بحرانی و آلوده به این بیماری از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به هیئت وزیران ارائه شده که هم‌اکنون در حال بررسی است که در صورت تحقق گره بزرگی از این معضل را می‌گشاید.

بهاروند به تخریب مراتع توسط دام مازاد عشایر کوچ‌رو اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه استان ما یک استان میان‌بند است که در مسیر ورود و خروج عشایر کوچ‌رو قرار دارد، سالانه 2 میلیون واحد دامی مازاد از استان ما عبور کرده که هر ساله خساراتی به مراتع استان لرستان وارد می‌کنند.

*بیش از 60 درصد مراتع لرستان فقیر هستند

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: بیش از 60 درصد مراتع استان فقیر هستند که عامل مهم آن چرای زودهنگام دام‌های عشایر کوچ‌روست که ما در قالب مدیریت چرا، اکیپ‌هایی را در فصل چرا به عرصه‌ها اعزام کرده‌ایم تا چرای صحیح صورت پذیرد.

وی گفت: امور عشایر و دستگاه‌های مرتبط موظفند جلوی ورود زودهنگام عشایر به استان را بگیرند.

بهاروند در ادامه خاطرنشان کرد: برای تثبیت و روند رو به رشد و رسیدن به اهداف منابع طبیعی، با تشکل‌های مردم‌نهاد (NGOها) تعامل خوبی داریم.

وی عنوان داشت: بر اساس بند ب ماده 12 قانون بهره‌وری اگر پروژه‌ای در عرصه‌های منابع طبیعی موجب خسارات به طبیعت شود، طبق قانون برآورد خسارت شده و به دستگاه مربوطه اعلام می‌شود تا مبلغ کارشناسی شده به خزانه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور واریز و سپس برای احیای خسارات وارده به منطقه، همان مبالغ در قالب طرح منسجم وارد استان می‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 تير 1393برچسب:, | 23:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

شهردار بروجرد به عنوان شهردار  سبز لرستان انتخاب شد  

 

 

طی مراسمی از  منوچهر یوسفی شهردار  بروجرد با اهداء لوح و تندیس  به عنوان شهردار سبز استان در سال 1393 تجلیل شد . 

با ارزیابی صورت گرفته از سوی اعضای شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی لرستان  و بررسی عملکرد شهرداری های استان در حوزه خدمات شهری و فضای سبز ، به دلیل اقدامات شهرداری بروجرد در توسعه فضای سبز شهری و رعایت نمودن آیتم های زیست محیطی ، شهردار این شهر به عنوان شهردار سبز استان برگزیده شد.  

در لوح اهدایی از سوی تشکل های زیست محیطی لرستان  آمده است : 

 

جناب آقای منوچهر یوسفی  

 

شهردار محترم بروجرد  

 

با عنایت به فعالیت های ارزنده جنابعالی در زمینه محیط زیست شهری و گسترش فضای سبز در سطح شهر بروجرد ، ضمن قدر دانی از زحمات شما ، بدینوسیله  از سوی شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی استان لرستان ، عنوان شهردار سبز استان در سال 1393 به جنابعالی اعطا می گردد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 13:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فارس گزارش می‌دهد

 

کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان/حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

امسال آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 41 درصد کاهش داشته است.  

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است، این استان 28٫294 کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و 754هزار نفر جمعیت دارد

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت است و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود که مرکز آن خرم‌آباد است.

سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب شش هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

*حفاظت از مراتع و جنگل‌ها یک وظیفه شرعی است 

 

به گزارش فارس؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با اشاره به کارکردها و اهمیت جنگل‌های لرستان، گفت: جنگل‌ها و مراتع از موهبت‌های الهی هستند که براساس آیات شریفه قرآن کریم جزو انفال و متعلق به عموم مردم بوده که در صورت تقلیل یا نابودی این دو سرمایه گرانبها تمام موجودات زنده نابود می‌شوند و مسبب اصلی این فاجعه زیست محیطی، کسانی هستند که با زیاده‌خواهی خود تیشه به ریشه حیات مردم و آیندگان می‌زنند.

 

بابک الوندیان ادامه داد: اهمیت منابع طبیعی تجدیدشونده را از دو بعد حیاتی و اقتصادی می‌توان در نظر گرفت که تولید اکسیژن و کاهش گاز کربنیک و سایر گازهای سمی، گرد و غبار، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها، حفظ آب و خاک و جلوگیری از بیابانی و کویری شدن سطح زمین، پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر و تنظیم درجه حرارت محیط و ممانعت از نازک شدن و نابودی لایه ازون از کارکرد‌های مهم جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌روند.

 

این کارشناس منابع طبیعی در خصوص جنبه اقتصادی جنگل‌ها و مراتع گفت: جنگل و مرتع در تولید هزاران فرآورده چوبی و سلولزی، صنعتی، شیمیایی، ساختمانی، دارویی و لبنی نقش عمده و بسزایی دارند که بدون آنها اقتصاد جهان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

 

الوندیان بیان کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به فرآورده‌های دامی و ضرورت خودکفایی در این بخش باید علاوه بر احیای مراتع و افزایش سطح زیرکشت و بازده نباتات علوفه‌ای لازم است، از پسماندهای زراعی و ضایعات کارخانجات محصولات غذایی به نحو مطلوب در تغذیه دام‌ها استفاده کرده تا از این طریق آسیب وارده به جنگل‌ها کاهش یابد.

 

*بیش از یک میلیون 200 هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد

 

مدیر عامل شرکت تخصصی منابع طبیعی خرمان بهار زاگرس عنوان داشت: سطح جنگل‌های لرستان یک میلیون 226 هزار و 434 هکتار است که از نظر تاج پوشش، وسعتی در حدود 42 هزار و 906 هکتار را جنگل‌های انبوه و 608 هزار و 159 هکتار جنگل‌های نیمه انبوه و 575 هزار و 302 هکتار جنگل‌های تنک را شامل می‌شود که با احتساب 6 هزار و 712 هکتار بیشه موجود در استان لرستان وسعتی معادل 43 درصد سطح استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زیست محیطی بلوط لرستان با اشاره به نقش مکملی مراتع و ارزش‌های زیست محیطی آن در حفاظت آب و خاک، گفت: مراتع لرستان با مساحت 883 هزار و 504 هکتار حدود 31 درصد از وسعت این استان را تشکیل می‌دهند که بهره‌برداری بی‌رویه از این مراتع و وجود دام مازاد پرظرفیت موجب عدم تعادل دام و مرتع شده که این موضوع در کنار فقدان ساختار مناسب بهره‌برداری از دلایل عمده روند افزایش تخریب مراتع لرستان است.

 

*حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی

 

الوندیان ابراز کرد: مجموعه عواملی چون پایین بودن فرهنگ عمومی منابع طبیعی، کمبود مروج متخصص جنگل، مرتع و آبخیزداری در بدنه اداره منابع طبیعی، ناکارآمدی قوانین و مقررات موجود و عدم ضمانت اجرایی این قوانین، حضور جمعیت بهره‌بردار در عرصه‌های منابع طبیعی، عدم قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، جنگل‌زدایی و تغییر کاربری عرصه‌های جنگلی به اراضی کشاورزی، اجرای پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی و رشد سالیانه وقوع حریق و ضعف امکانات پیشگیری و اطفاء از تهدیدات اصلی پیش‌روی جنگل‌ها و مراتع استان بوده که در کنار موضوع زوال و خشکیدگی درختان بلوط، وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع طبیعی لرستان رقم زده است.

 

این کارشناس منابع طبیعی متذکر شد: بدون شک موضوع حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک موضوع ملی بوده و مردم و مسئولان در این زمینه باید به وظیفه خود عمل کنند تا این سرمایه‌های الهی برای آیندگان حفظ شود.

 

 

* کاهش 41 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی لرستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال زراعی امسال احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بیشتر بوده است.

مهرداد بهاروند یادآور شد: برای کاهش آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان 40 تفاهم‌نامه بین افرادی که در حاشیه جنگل‌ها و مراتع زندگی می‌کنند و دهیاران روستاها بسته شده است.

این مسئول تصریح کرد: 10 قرارداد با نیروهای ارتشی، بسیجی و ...برای اطفای حریق‌های احتمالی در لرستان بسته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: این کارها باعث شده که امروز شاهد کاهش 41 درصدی آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در لرستان نسبت به سال گذشته باشیم.

بهاروند تصریح کرد: سال گذشته در این زمان 36 فقره آتش‌سوزی در لرستان صورت گرفته و 420 هکتار از مراتع و جنگل‌های لرستان دچار خسارت شده‌اند، اما امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده و بیش از 100 هکتار دچار حریق شده و خسارت‌های جزئی به مراتع و جنگل‌ها وارد شده است.

* امسال 7 فقره آتش‌سوزی رخ داده است

این مسئول یادآور شد: سال گذشته 120 مورد کلاس آموزشی و ترویجی در سطح استان لرستان برگزار شده است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان تشکیل کارگروه‌های اطفای حریق در سطح استان و شهرستان‌های لرستان با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد.

بهاروند به مردم لرستان توصیه کرد که اشیاء ذره‌بینی را در مراتع و جنگل‌ها رها نکنند و از پرتاب اشیاء آتش‌زا مانند ته سیگار خودداری کنند.

این مسئول افزود: تلفن گویایی 1504 به صورت رایگان شبانه روز آماده پاسخگویی به شهروندان لرستانی است.

*93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند

وی عنوان داشت: 93 درصد آتش‌سوزی‌های لرستان عامل انسانی هستند و به علت اختلافات محلی بین کشاورزان و دامداران، بی‌وجهی برخی از گردشگران در دامن طبیعت، آتش زدن «پس‌چرها» رخ می‌دهد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 12:3 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فارس گزارش می‎دهد

 

دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه مرد نیوزلندی به خانواده عشایر حامی محیط زیست

 

مرد نیوزلندی به خانواده خسارت دیده عشایر لرستانی یک دستگاه پشم‌چین مدرن هدیه داد.  

 

 

 

گزارش: اکرم محمودوند

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‎آباد، با توجه به اینکه حفاظت از محیط‎ زیست و کمک به آن وظیفه همه ما است، بنابراین در این راستا همه ما باید تلاش کنیم.

لرستان به واسطه برخورداری از جنگل‌های زاگرس و 500 گونه جانوری و گیاهی، بخش عظیمی از میراث طبیعی کشور را در خود دارد و از این رو نیازمند تلاشی گسترده برای حفظ موهبت‌های خدادادی است.

استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

فرد دامدار مال از دست رفته در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه بنده یک فرد عشایر و دامدار هستم و هیچ شغل دیگری ندارم در 14 اردیبهشت ماه امسال زمانی که دام‎های خود را برای چرا به اطراف چادر خود واقع در کوهای گرین استان لرستان برده بودم، 400 متر از گله‎های خود دور شده بودم که متوجه حمله پلنگ به دام‎های خود شدم و یکی از آنها در دهان پلنگ بود.

رشید گوشه‎نشین ادامه داد: در این زمان پلنگ به دام‎های من که تمام سرمایه‎ام بود، حمله و سه نوع آن را زخمی کرد، این در حالی اتفاق افتاد که مابقی دام‎ها و گله‎های من به علت ترس و حمله‎ای که به آنها شده بود، از کوه و صخره افتادن و همه آنها متاسفانه از بین رفتند.

 

*هیچ وقت به پلنگ شلیک نمی‌کردم

وی متذکر شد: اگر تفنگی هم در دست داشتم، هیچ وقت حاضر به شلیک با تفنگ به آنها نبودم، زیرا این وظیفه مسئولان است که محیط را برای امرار معاش این حیوان در نظر بگیرند، این در حالی است که بنده در آن منطقه مجوز چرا داشتم.

وی متذکر شد: در این زمان همه دار و ندارم از دست رفت و امروز نیازمند توجه و حمایت مسئولان برای بازگشت آنها و ادامه زندگی خود هستم.

همسر این خانواده در حالی که گریان بود به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه زحمت 20 ساله خود را در یک حمله پلنگ از دست داده‎ام و امروز برای بازگشت آن تلاش زیادی می‎کنم، این در حالی است که طی کردن مراحل اداری برای من خسارت دیده، دوباره ما را بدهکار کرده است و تاکنون هیچ نتیجه‎ای نداشته است.

سوسن علیدادی ادامه داد: با توجه به گرما و سرمای هوا در کوچ برای کسب لقمه‎ای نان حلال اما امروز هیچ سرمایه‎ای از خود نداریم و تنها به خدا و مسئولان امیدواریم، زیرا ما هیچ شغل دیگری نداریم و تنها به دامداری اکتفا کرده بوده‌ایم که آن هم امروز برای ما باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمان مشاهده این حمله همان زمان با 110 منطقه تماس گرفتیم، تا شاهدی برای بیانات خود داشته باشیم و مسئولان امر در جریان این اقدام قرار گیرند.

این مالباخته بیان داشت: متاسفانه بررسی‎ها در دستگاه‎های اداری بسیار به طول می‎انجامد و کمک‎هایی که قرار است به ما شود، تاکنون انجام نشده است، این در حالی است که کارشناسان محیط‎ زیست بروجرد، حراست و دو مرحله نیز کارشناسان رسمی اداره کل محیط زیست لرستان به منطقه آمده و مراتب اعلام شده را تایید کرده‎اند و امروز نیز مسئولان می‎گویند تا حکم محکومیت این سازمان را نگیرید، به شما هیچ کمکی نمی‎شود.

علیدادی یادآور شد: از شخصی که به ما کمک کرده و این هدیه را برای ما آورده است، بسیار تشکر می‎کنیم و امیدواریم مسئولان امر ما را در این زمینه کمک کنند، تا بتوانیم با این دستگاه پشم گوسفندان خود را بچینیم.

* یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه به خانواده عشایری لرستانی

مهرداد طیبی‎پور اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند به این خانواده خسارت دیده عشایر لرستان که در حمله پلنگ دام‌های خود را از دست داده بود، یک دستگاه پشم چین مدرن هدیه داد.

وی در گفت‎و گو با خبرنگار فارس در خرم‎آباد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست و کمک به آن یک وظیفه همگانی است، بنابراین بنده که اهل استان فارس و مقیم کشور نیوزلند هستم، زمانی که از طریق یک سایت اینترنتی متوجه حمله یک پلنگ به گوسفندان در کوه‎های استان لرستان و فداکاری صاحب آنها در حمله نکردن به این پلنگ و حفاظتی که وی از این حیوان ارزشمند ایرانی داشته است، شدم، تصمیم گرفتم در نخستین سفر به ایران اسلامی به استان لرستان سفر کنم و از نزدیک با این خانواده لر باغیرت آشنا شوم.

طیبی‎پور ادامه داد: با این اقدام قصد داشتم در مسیر حفاظت از محیط زیست کوچکترین کاری که از دستم بر می‌آمد را انجام دهم، به همین منظور یک دستگاه پشم چین اتوماتیک به این خانواده هدیه می‎کنم و امیدواریم به زودی با همت مسئولان این خانواده دام‎های از دست رفته خود را به دست بیاورند و با این دستگاه که با بنزین کار می‎کند، پشم گوسفندان خود را بچینند.

*پلنگ لرستان امروزه مورد بحث در جهان است

این کارشناس آب و محیط ‎زیست بیان داشت: این دستگاه را با اعتبار شخصی خود خریداری و به این خانواده دادم که بیشترین هدف من از این کار رساندن یک پیام به مردم بوده است، در این جهت که همواره محیط ‎زیست را در اطراف خود ببینید و در حفظ آن کوشا باشید.

وی گفت: یک گونه گیاهی یا جانوری مانند پلنگ لرستان که امروزه مورد بحث در جهان است، باید همیشه در حفاظت باشد و نگذاریم که هیچ خسارتی ببیند، بنابراین هدف من از دادن این هدیه به کسی که همه اموال چندین ساله خود را به علت حمله پلنگ از دست داده است و با وجود اینکه اسلحه در اختیار داشته، هیچ عکس‎العملی نشان نداده است، گسترش فرهنگ حفاظت از محیط ‎زیست و تقدیر از این گونه افراد است.

این دوستدار محیط ‎زیست مقیم نیوزلند متذکر شد: ما به مردم به ویژه افرادی که در طبیعت زندگی می‎کنند، توصیه می‎کنیم، در صورت مواجه با یک حیوان وحشی و جانوران در محیط‎ زیست حوصله کنند و مراتب را با محیط ‎زیست و سازمان‌های مردم نهاد در میان بگذارند.

طیبی‎پور در خصوص اقدام فرد دامدار و مواجه با این پلنگ خاطرنشان کرد: وقتی کسی تمام دارایی خود را در مقابل حمله یک گونه پلنگ با نوع بسیار بی‎نظیر خود می‎بیند و اقدام به کشتن آن نمی‎کند، برای ما بسیار خوشایند است و جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا این شخص با پلنگ تعامل بسیار خوبی داشته است.

کارشناس آب و محیط ‎زیست اضافه کرد: مسئولان باید این شخص را به عنوان یک دوستدار محیط‎ زیست و زیان دیده ببینند و تلاش کنند، مال از دست رفته وی به آنها برگردد، زیرا این خانواده همه دارایی خود را از دست داده است.

*276 گونه جانوری در لرستان وجود دارد

در ادامه مدیرکل محیط‎ زیست لرستان گفت: مردم لرستان مردم فهیمی هستند که علاوه بر وارد شدن خسارت در برخی از موارد توسط محیط‎ زیست به آنها اما هیچگونه خسارتی به حیات وحش وارد نمی‎کنند.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: در برخی موارد دیده می‎شود، خسارت‎هایی از حیوانات وحشی و گونه‎های جانوری در محیط ‎زیست به مردم به خصوص عشایر لرستان وارد می‎شود، که ما به دنبال حمایت از این افراد خسارت دیده هستیم و در این خصوص به دنبال ایجاد مجمع خیرین محیط‎ زیست برای نخستین بار در کشور در استان لرستان هستیم.

وی بیان داشت: استان لرستان با مساحت 27 هزار کیلومتر مربع 276 گونه جانوری در خود دارد که خوشبختانه مردم این استان در برخورد با آنها بسیار صبور و با تدبیر برخورد می‏کنند.

این مسئول یادآور شد: 170 گونه گیاهی در استان لرستان است و اقلیم‎های زیادی در این استان وجود دارند.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه در سال‏های اخیر برخی از دام‎های عشایر استان لرستان به علت حمله برخی حیوانات مانند پلنگ، گرگ و.. از بین رفته‎اند، گفت: باید از این خانواده‎ها که اموال خود را در این راه از دست می‎دهند، حمایت شود و تلاش می‎کنیم، این افراد مال از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.

مدیرکل محیط‎ زیست لرستان افزود: افرادی که از سوی حمله برخی حیوانات وحشی به ویژه عشایر استان لرستان متضرر شوند، پس از شناسایی، کار کارشناسی، بررسی‎های دقیق از سوی کارشناسان محیط ‎زیست، طی شدن مراحل اداری و ... توسط محیط ‎زیست استان و مجمعی که به این منظور تشکیل می‎شود، حمایت می‎شوند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 20 تير 1393برچسب:, | 11:55 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

تحولات زیستی طی چند  دهه ی پشت سر نهاده

 

 

زیست بوم - بهارک الوندیان

 

نعمت هایی که خداوند  در طول پیدایش انسان بی دریغ در خدمت  ابنای  بشر قرار داده، نه قابل شمارش است ونه در اندیشه محدود آدمی می گنجد .

باران رحمتی  که همه جا کشیده  و خوان نعمتی  که  گستردگیش برای رفاه بشر نامحدود است .

انسان وقتی به عظمت  خالق خود می  اندیشد ، ذهن و اندیشه اش در ناکجا آباد  ادراک  محو  می شود  و لحظه به لحظه و دم به دم  به شگفتی های خلقت و بس  رازناک  بودن  آن پی می برد .

طبیعت زنده و پویا  در سرزمین  افسانه ای  لرستان  در گستره این بوم  کهنسال  جایگاه  ویژه ای دارد .

 بسیاری  کسان  که برای  نخستین  بار  از این سرزمین  در قالب  سیاح  و جهانگرد  و خاورشناس  عبور  کرد ه اند  همه از  طبیعت بکر  و کم نظیر آن ، جنگل ها ، آبشارها ، سراب ها  و چشمه ها  و سایر نعمات  سخن گفته اند . اما   امروزه  چه شده است  که ما  در فقدان  این نعمات  و این سرسبزی و نشاط  و سرمایه خدادای  زانوی  غم به دامن گرفته  و افسوس  آنچه را که داشته ایم  و امروز  تنها  شبحی  از  آن باقی است را می خوریم ...؟

محیط زیست ، حیات وحش  و جلوه های  طبیعت  در بسیار  جاها  در حال احتضار  است .

نقبی  به گذشته  ها  می زنیم  و به اعتبار  منابع  مکتوب  و نقل  قول هایی که مناط  واقعیت ها  بوده  اند  درگذشته ای  نه چندان  دور،شاید  نیم قرن  پیش  انبوه ترین  جنگل های جنوب  ایران  را در لرستان  می شد  پیدا کرد .

جنگل هایی با درختان  بلوط ، انجیر وحشی ، گلابی ، ارژن ، تاک ، سپیدار و گل های طبیعی  و گیاهان  دارویی ، از جمله بنفشه و گل گاوزبان  و در کنار آن  گیاهان صنعتی  نظیر روناس  و و گون ، اینها یعنی  چنین نعماتی  را می توانستیم  در کوهپایه ها، دره ها ی کشکان ، دامنه هشتاد پهلو ، کوه کلاه و کبیر کوه  پیدا کنیم .

در همین لرستان ما  یعنی  منطقه ای  که به نام  پیشکوه  در کتابهای  دوره قاجار  و پهلوی  به نام  لرستان شناسی  آمده است نشان می دهد  که این جنگل ها که امروزه  به شدت  در مسیر نابودی  به علل مختلف  شمه ای  از آن  بیان خواهد  شد   در مناطقی  چون  چگنی ، بالاگریوه ، سماق  قرار  داشته  و امروزه  از آن  عظمت  و نقش های  بدیع  چندان  اثری  دید  نمی شود .

روزگاری  درختان بلوط  سردرهم  نهاده  به گونه ای بوده است  که انسان  بر این  تصور  بوده  که باغبانی  چیره دست  و خوش ذوق   دانه به دانه  آنها  راکاشته  و درمعرض دیده انسان های رهگذر  و مسافر  و رونده  قرار  داده است .

 در  مسیر خرم آباد  به استان خوزستان  هرچند هنوز  آثار  جنگل های بلوط  رامی توانید  ببینید  اما ، در گذشته  ارغوان ها  در کنار  سایر  درختان  درلایه های  خروشان  رودخانه ، بدیع ترین  مناظر  را به چشم می کشاند  .

جنگل های ناحیه کرکی  ودره سید   ومنطقه بین هشتاد  پهلو در گذشته  درختان  گلابی وحشی  و زالزالک ، آلبالوی وحشی به نام (ریز کوهی ) را در خود داشته است .

حیات وحش  نز در کنار  محیط زیست  و فضای  سبز  در لرستان سرافراز  حرف های  زیادی  برای گفتن داشت.

وجود  جانورانی چون  روباه ،خرس ،گراز وپلنگ  در کنار حیوانات حلال گوشت  وحشی  چون آهو ، گوزن ، غزال و قوچ کوهی  نیز از جمله  نکاتی  است که نمی شود  از آن  گذشت .

ژان ژاک دمرگان  خاورشناس  معروف فرانسوی  در کتاب  جغرافیای  غرب ایران  (ص 198)  می گوید : چند روز  قبل  در منطقه  هشتادپهلو  ، ما خرس هایی دیدیم  که  د رکمین  گوزن ها  و گرازها  بودند . بعدا ما نزدیک ( آب غزال ) به  دسته  ده  دوازده تایی  در کنار  سیمره  سفلی  برخوردیم ، اما  صدای  تیر به  سرعت  این گله  ها را  بپراکند . در حالی که  در دره (باوی ) ما واقعأ توانستیم  از روز  خود  بهره  گیریم  و  لذت  ببریم ، من از شکارهای پروار حرف نمی زنم  آنها  در لرستان  به قدری  فراوانند  که تقریبا  هر روز  شمار  زیادی  از آنها  را  می بینیم .

و اما امروز  از آنچه که ژان دمرگان  گفته اند  تنها  شبحی  مبهم  مانده است  و دیگر  هیچ ..!!  البته  این شرایط  خاص  روزگاران است  و بر آن حرجی نیست .

 یکصدو اندی  سال  از این  حضور  و این بیان  مطلب  می گذرد  و بسیاری  معیارها و شرایط  اجتماعی  عوض  شده  است . امروز ما  باید  در کنار  یک عزم  ملی نه تها  در لرستان  و نه فقط  در خرم آباد  و اقمار  آن  برای  حفاظت  محیط  زیست  و تنوع  حیاتی  و تنازع  بقا  تلاش کنیم  بلکه  در همه  مملکت  این شرایط  مثبت  برای آبادانی  کشور  فراهم شود  و ما  به تعالی  آن  امیدوار باشیم .

اگر تصور  کنیم  مسئولین  مملکتی  و استانی  و شهرستانی  باید  در این عرصه  پای  بگذارند  و حل مشکل  کنند  اندیشه ای عبث و نافرجام  است ....

 هه مردم  بویژه  آنهایی  که در مناطق عشیره ای  و و روستایی  زندگی می کنند  و برحسب  یک نیت  شرعی و ملی امانتدار  و حافظ  و امدادگر  منافع  ملی و دینی هستند  باید این سرمایه های الهی  و اهورایی را حفظ  کنند  و برای  آیندگان  و نسل های  بعد  بگذارند ، همانگونه  که امروز  ما  پخته خوار  مراحم  و گذشت  نیاکان  و اسلاف  خداجو  و متعهد خود هستیم .

 امروز  جاذبه های  گردشگری  ما ، در گرو دیدنی  ها  و مناطق خوش آب و هوا  با  برخورداری از فضای  سبزی است که از  آن  بهره مندیم ...

در ایران  از ده دریاچه  کم نظیر برخورداریم  که از  بین آنها  دریاچه گهر  از منطقه  اشترانکوه  با مساحتی  حدود  75 هکتار  و حوضه آبگیر  265 کیلومتری  و ارتفاعی  برابر  2360 ، حال و هوای  خاصی دارد  .

 دریاچه  های  ( اوان  قزوین )  نخبگان طشت  فارس  و همین طور  ( پریشان  )  در  همین استان ، حوض سلطان  قم ،  دریاچه  زریوار  کردستان ، دریاچه  های  تار و هویر تهران ، دریاچه  مهار  لوباز  در سرزمین  فارس  و دریاچه  هامون ، جازموریان  در سیستان  و بلوچستان  به حق  سرمایه ملی ابن مملکتند  که متأسفانه برخی  از آنها  مشکلاتی  دارند  که باید  مسئولان  بلند  پایه  هر استان  و البته مملکتی  در حل آن  و رفع  موانع  ارضی  و طبیعی  آن  کوشا باشند .

 امروزه  یکی  از مسائلی  که دغدغه  فکری  و متأثر  از  نوع  روابط  دستگاه  های  گاه  مرتبط  و موازی  بوده ، دو  سازمان  حفاظت  محیط زیست  و میراث فرهنگی و گردشگری است  که اگر  در تعامل  و  تفاهم  همه جانبه  با هم  نباشند  قطعأ  مشکلات  عارضی  از آن  دست وپاگیر  است .

 ما  در فرانام  محیط زیست  با ( روز  زمین پاک )  برخورد  می کنیم و این عنوان  به این علت  است  که ما  در شرایط فعلی  گرفتار  هوای  آلوده  ،  آب های  ناسالم  ، مسأله  لایه ازون کهکشان  ها هستیم  که از  مباحث  مهم زیست محیطی  به شمار  می روند  و امروز  دامنه  آن  مباحث به شدت  گسترده  شده است و این  بر  می گردد به این امر  که جهان به شدت  با مقوله  صنعتی  شدن  مواجه  است  و پیامدهای  زیست محیطی  و فعالیت های مردم  نیز  در کنار  آن از  هر زمان  سخت تر  و پیچیده تر  می شود .

ما در ایران  دوم اردیبهشت  ماه  هر سال را ( روز  زمین پاک )  نامگذاری کرده ایم و این روز  را باید  فراتر  از یک  روز در تقویم  جهان داشت  چرا که  اهمیت  آن  باعث شده   مرزهای  زمانی و مکانی  از میان برداشته شود ، از سال  1970  یعنی از چهل و دو سه سال قبل  اتفاقات  بی شماری  در عرصه  زمین ، محل سکونت  بشر  رخ  داده است  چرا که تأثیرات   رشد منفی  صنعتی  شدن ، همراه  است با مشکلاتی  چون  آلودگی  آب و هوا و نابودیی منابع زیستی.....

  

ایران  ما و جهان  ما ، گرفتار  معضل  دیگری  است  و آن هم مقابله  با زباله های پلاستیکی  است  که همه جهان  نیز  با آن  مواجه  بوده  و ایران  و شهرهایش هم  درگیر  آن  شده اند .

 با توجه به اینکه  حذف  پلاستیک  از زندگی  با وضع  موجود  امکان پذیر نیست بر اساس یک آمار نسبتأ  دقیق هر شهروند  ایرانی روزانه به طور  متوسط  سه کیسه  پلاستیکی  مصرف می کند .

اگر فقط  از طریق  فرهنگ سازی ، شهروندان ایرانی  را وادار  کنیم که حداقل  روزی  یک کیسه  پلاستیکی  کمتر  مصرف  کنند  816 میلیون کیسه پلاستیکی  در سال  کمتر مصرف  می شود  که رقم  قابل  توجهی است .

در نتیجه باید  به بحث  فرهنگ  سازی  این امر توجه  کرد ،  ظروف  پلاستیکی  ضریب  هدر  رفتن  آب  را در طبیعت  ایران با منابع آبی محدود ، افزایش می دهد  به این صورت  که دور  انداختن  ظروف  پلاستیک  از ورود  قطرات  باران  در روی  خاک جلوگیری  می کند  و با این  کار سرعت  هرزآب  و ضریب  روان آب  افزایش پیدا  می کند  و اگر  روان آبها  روی سطح شیب دار  قرار گیرد  به تولید  سیلاب های خطرناکی  منجر  می شود  که متأسفانه گاهی شاهد خسارت های  سنگینی از این پدیده  هستیم .

 متاسفانه در لرستان  با پدیده  ناگوار  شکار  بی رویه  حیوانات  مواجه ایم که این موضوع  موجب  می شود  حیات  وحش به شدت  در معرض نیستی و نابودی قرار  گیرد .

محیط   بانان  در هر  منطقه  به  مواردی  از این  تخلفات  برخورد   می کنند که گاه  مشکلاتی  را برای آنان به وجود  می  آورد  و در شرایطی  هم دیده  شده  که این افراد  جان خود  را  به علت  سودجویی ناجوانمردانه برخی  افراد  از دست داده ا ند .

 بسیاری  از  مناطق  حفاظت شده  در عمل  نا امن  می باشند ،  کشتن آهوهای  بی گناه  و گاه آبستن  با سلاح های  غیر مجاز  در دست  شکارچیان ،  بیشتر حاصل  نقص و نواقصی  است که  در  قانون  وضع شده و این امر موجب پیدایش  اینگونه  تخلفات می شود.

 کمبود  محیط بانان  ، حقوق نه چندان  قابل  توجه آنها  ، نداشتن  تجهیزات  لازم  برای  دفاع  از خود  و تلاش بسیار کم  در جهت  فرهنگ  سازی  و آگاه  کردن مردم  نسبت  به محیط زیست  و اهمیت  حفاظت  از گونه های نادر  و در خطر  انقراض ، همه این موارد  از عواملی  است  که حیات وحش  کشور و به تبع آن  مناطق طبیعی لرستان  را به  خطر  انداخته اند  و تا وقتی  مناطق  حفاظت  شده  بر خلاف  نامشان  محل امنی برای زندگی  گونه های جانوری نیست ما شاهد چنین اتفاقات ناگواری خواهیم  بود .

  نسل  گوزن  زرد  ایرانی  که چند تا یی از آن  در لرستان  دیده شده  در حال  انقراض  است .

سودجویانی که زنده یا کشته شده این جانوران  را در بازار به فروش می رسانند نه تنها  خبث خودشان   را نشان  می دهد  بلکه  منافع ملی کشور  را هم  به مخاطره  می اندازند.  

 اما باز  بر می  گردیم  به طبیعت  نادر و کم نظیر  سرزمینی  که در طول یکی  دو قرن  اخیر  سیاحتگاه  بسیاری از سیاحان  و خاورشناسان  نامدار  جهان  بوده است.

از جمله  زنی  به نام خانم  دیم  فریامادلین استارک ، بانویی انگلیسی که در  سال 1893 در شهر  پاریس پای به عرصه وجود نهاده و از کالج بدفورد  و مدرسه مطالعات  شرقی  لندن  فارغ التحیل شده  و در طی  سال های 1927 و  1931 وارد  ایران و لرستان شده است .

خانم استارک در آستانه تحولات  پس از انقراض سلسله  قاجار  و در خم شکستن  قدرت روسای ایلات وارد  ایران  شده و اما هنر این بانوی انگلیسی در صحنه پردازی ها ، توصیف مناظر طبیعی در قالب شاعرانه  بس ظریف است  که با توجه به ترجمه زیبای  استاد  در گذشته  مرحوم  علی محمد  ساکی به اوج خود رسیده است .

وی هنگامی که به دشت  خاوه  می رسد  و سرمست  زیبایی های  خدادادی این منطقه می شود ، می نویسد : راه (کاروانی رو)  و در پایین  و دور  دست ها شبیه  موازی  شاید (ماری باشد ) در میان  دشت خاوه گسترده شده  بود .  در کناره جنوبی خاوه حاشیه دشت از تپه های  تیز  و رشته کوه های  موج مانندی  تشکیل  شده بود  که کمی  دورتر  از نظر  ناپدید می شدند . راه گذرگاه از مسیر شکافی سنگلاخی می گذرد .

همه این سلسله کوه ها  چون  موجی است  که ما از قسمت  آرام  آن  از طریق دشت نهاوند   پایین آمده بودیم و اینک بایستی از حاشیه تند  آن بگذریم و اینک در  خم  دره باریک مسیرمان  جلگه خاوه را در زیر پای خود  می دیدیم ، گویی  موجی زرد رنگ  است  که بر صخره های کوهستان  (گرین ) بوسه می زند . گله ها و چادر سیاه  ها به صورت  نقاطی  پراکنده  در پهنه دشت جای گرفته بودند  و  رودخانه ای که کناره اش پر از گیاه  بود  از غرب  به شرق  جاری ، در جنوب  خاوه ، شبانان  گله ها ی خود  را به سوی  تپه های کوچک حرکت   می دادند .  در مرکز دشت ، اراضی درو  نشده  غلات  و افرادی  که در حال  کشت و زرع  بودند ، در اطراف  روستاهای  کنار  کوه های  مجاور  دشت و تپه  های بازمانده از آثار  شهرهای کهن  به چشم می خوردند .

ما از کنار حاشیه جنوبی  منطقه خاوه  و از جنوب  ارتفاعات  بزرگ چغا حسین گذشتیم.

نسیم  فرحبخش دشت ها را  احساس می کردیم .

 هنگامی که وارد  ارتفاعات  شدیم به سوی مسیلی در وسط  دو رشته کوه کم ارتفاع  به راه افتادیم .

 اطاله کلام نمی دهیم تصویر سازی های بدیع خانم استارک را که نشانه طبیعت  بکر و کم نظیر  لرستان  است  و گویایی اوج  واقعیات  را به پایان می بریم و  دنباله بحث در حوزه  حفاظت محیط زیست  و گردشگری  را به فرصتی  دیگر  موکول  می کنیم .


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 13:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

روز دماوند و انتخاب دکتر کهرم به عنوان چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست  

 

 

سازمان‌های غیردولتی، در مراسم روز ملی دماوند، دکتر اسماعیل کهرم را به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست در سال 92" معرفی کردند.

 

زیست بوم: سازمان‌های غیردولتی، در مراسم روز ملی دماوند، دکتر اسماعیل کهرم را به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست در سال 92" معرفی کردند.

 

سیزدهم تیر یا روز تیرگان، از ده سال پیش به عنوان "روز ملی دماوند" معرفی شده و مراسم آن در شهر رینه در چند سال اخیر، صورت یک رویداد بزرگ زیست‌محیطی را یافته است. در این همایش مردمی، چند هزار نفر که بسیاری از آنان نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و کوه‌نوردی هستند، در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیر، در رینه حضور می‌یابند و از صبح تا بعد از ظهر شاهد یا مشارکت‌کننده در مجموعه‌ای از کارهای فرهنگی با محوریت دماوند و مسایل آن هستند. یکی از کارهایی که از سال گذشته، در این مجموعه برنامه‌ها و در اجتماع پرشور بعد از ظهر در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور رینه انجام شده، معرفی "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست" است. در سال گذشته، محمد درویش با این عنوان معرفی شد، و در مراسم امسال (جمعه ششم تیر) از دکتر اسماعیل کهرم به عنوان "چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست ایران در سال 92" تقدیر شد.

دکتر کهرم سال‌ها است که با حضور در میان طبیعت‌دوستان و با سخنرانی‌های شورانگیز خود، نقش یک مروج و معلم پرکار محیط زیست را داشته است. در ارتباط با دماوند، او از چند سال پیش، همکاری‌های ارزنده‌ای را با انجمن کوه‌نوردان ایران و انجمن دوستداران دماوندکوه داشته و یکی از چهره‌های تاثیرگذار در طرح مشکلات کوه دماوند در سطح جامعه بوده است.

متن لوح اهدا شده به دکتر کهرم که اشاره‌ای به فعالیت‌های این استاد دل‌سوخته‌ی محیط زیست دارد، چنین است:

 

جناب آقای اسماعیل کهرم

بیش از چهار دهه دانش‌اندوزی، پژوهش، تدریس در دانشگاه‌ها، تالیف کتاب و نشر مقاله، کار رسانه‌ای، و همکاری با سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بین‌المللی که جنابعالی در تلاش برای حفظ طبیعت و حیات وحش داشته‌اید، نقش موثری در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران ایفا کرده است.

همچنین درس‌آموزی‌هایی که شما در تعامل با سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد داشته‌اید، پیوسته موجب دلگرمی دست‌اندرکاران آن‌ها و سبب‌ساز ارتقای کیفیت فعالیت‌شان بوده است.

سیزدهم تیر، روز ملی دماوند، را فرصتی می‌دانیم تا در این همایش بزرگ طبیعت‌دوستان، با معرفی شما به عنوان چهره‌ی برجسته‌ی محیط زیست ایران در سال 1392 قدردان کوشش‌های ارزنده‌تان باشیم. 

 

انجمن کوه نوردان ایران 

 

  انجمن دوستداران دماوندکوه

 

عباس ثابتیان 

 

علی اکبر حیدرزاده

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 2:40 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

تصویربرداری شگفت انگیز از چهار پلنگ ایرانی بصورت همزمان

 

 

۱۱ تیر ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چند روز قبل در رخدادی کم نظیر، سیف اله هاشمی محیط بان منطقه حفاظت شده شیمبار در استان خوزستان حین گشت و کنترل ۴ پلنگ ایرانی را بصورت همزمان در حال استراحت روی صخره ها مشاهده نمود و موفق شد از آنان تصویربرداری نماید.

مشاهده پلنگ برای نخستین بار در این منطقه رخ داده است و به نظر می رسد پلنگ های مذکور یک ماده پلنگ و سه توله یکساله اش باشند.

پیش از این در مواردی بسیار نادر (در طارم قزوین و تندوره خراسان) از ۳ قلاده پلنگ نیز بصورت همزمان تصویربرداری شده است اما این برای نخستین بار در کشور می باشد که از چهار پلنگ ایرانی بصورت همزمان تصویربرداری شده است. 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, | 1:48 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

فارس گزارش می‌دهد 

 

وضعیت بحرانی محیط‌‌زیست، ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

 

 

گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، به وجود می‌آید.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و پیامدهای زیان‌باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد.

در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهمترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم‌گیر است.

طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستنی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

پیامبر اسلام(ص) زمین را مادر انسان و امین خداوند می‌داند و می‌فرماید: «در نگه داری زمین بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست، هرکس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد، گزارش خواهد کرد».

داشتن چنین نگاهی به طبیعت که پیامبر آن را به پیروان خود می‌آموزد، در بهره‌وری درست از آن اثر فراوان دارد.

*وضعیت بحرانی محیط زیست ،ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

در ادامه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست لرستان صبح امروز در اولین نشست هم اندیشی نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی استان با اشاره به شعار زیست محیطی سازمان ملل که سطح آب دریاها را بالا نبرید و صدایتان را بالا ببرید، گفت: با تمام تشکل‌های زیست محیطی لرستان در جهت رفع معضلات زیست محیطی هم‌صدا می‌شویم، تا همگان صدای نبض محیط زیست را بشنوند. 

 

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان این مطلب که امروز وضعیت بحرانی محیط‌زیست ناقوس مرگ را به صدا درآورده است، تصریح کرد: حیات همه جانداران به خطر افتاده بنابراین هیچ راهی برای از بین‌ بردن چالش‌ها و تنگناهای زیست‌محیطی وجود ندارد، مگر اینکه از پتانسیل عظیم سمن‌های زیست‌محیطی برای برون‌رفت از این معضلات استفاده کرد.

وی بزرگ‌ترین دغدغه را خلاء فرهنگ زیست‌محیطی میان طیف گسترده‌ای از افراد جامعه دانست و اظهار داشت: اگر این فرهنگ را در میان سطوح پایین جامعه نهادینه کنیم، بر بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی فائق می‌شویم.

*کودکان را با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطر نشان کرد: باید فرزندان‌مان را از کودکی با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم، تا با گذشت زمان با بحران و فجایع زیست‌محیطی دست به گریبان نشوند.

فتحی بیرانوند افزود: وظیفه سازمان محیط‌زیست به عنوان یک نهاد متولی حفظ طبیعت این است که زمینه را برای فعالیت سمن‌ها فراهم کند تا سمن‌ها با فراغ بال و آزادی بیشتری جانانه از محیط‌زیست و طبیعت پاسداری کنند.

وی به 25 سال سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: 15 سال مدیر قسمت‌های مختلفی از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر امور اراضی و سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بوده‌ام و عزل من در این مسندها به خاطر ایستادگی در برابر رانت‌خواران و مدیران بالادستی بوده است و هم‌اکنون به مردم این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که در این پست قرار دارم، ذره‌ای به خاطر نفع شخصی و نشستن بیشتر بر این مسند از حق و حقوق محیط‌زیست لرستان کوتاه نیامده، چرا که وجدان‌کاری و رضای پروردگار از هر پست و منصبی برای من با ارزش‌تر است.

*ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در لرستان

فتحی از ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: به‌زودی با رأی‌گیری میان اعضای انجمن‌های مجوزدار این شبکه در استان راه‌اندازی می‌شود و درپی ‌آن با همکاری اعضای شبکه خانه محیط‌زیست را تأسیس می‌کنیم.

وی از تمام انجمن‌های زیست‌محیطی خواست تا یک انجمن خیرین محیط‌زیست راه‌اندازی کنند، تا اگر حیات وحش به دام‌های کسی آسیبی وارد کرد، این انجمن خسارت وارده را متقبل شود، تا از حمله ، حیوان مهاجم در امان مانده و توسط فرد متضرر به خاطر انتقام از بین نرود.

این مسئول در ادامه سخنان خود از فرمانده پادگان باباعباس خرم‌آباد به خاطر روحیه محیط‌زیستی مسئولان و حمایت از حیوانات این منطقه به خصوص گرازها که به سربازان این پادگان صدمه وارد کرده‌اند، اما وی تنها به فکر حفظ محیط‌زیست و حمایت از این جانداران است ، احساس خرسندی و تشکر کرد و گفت: در استان این چنین مدیرانی با روحیه محیط‌زیستی کم نیستند.

در ادامه مدیرعامل انجمن یاران سبز لرستان گفت: وظیفه محیط‌‌زیست تنها اشاعه فرهنگ در روستاها نیست، بلکه نظارت بر لای‌روبی رودخانه‌ها و گسترش فضای سبز در حاشیه شهرها از وظایف مهم این اداره کل و تشکل‌های زیست‌محیطی است.

توکل ساکت با اشاره به وظایف اداره حفاظت محیط‌زیست درخصوص حفظ تالاب‌ها، احیاء کمربند سبز، حفظ جنگل‌ها و حیات وحش و نظارت بر محیط‌زیست شهری افزود: انجمن یاران سبز قدیمی‌ترین انجمن استان است که خدمات ارزنده‌ای از جمله آموزش در مدارس، احداث و کاشت نهال در پارک بلوط خرم‌آباد، برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و ... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

*مهمترین چالش محیط‌زیستی در استان زوال بلوط است

در ادامه دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی اظهار داشت: 900 نفر دانشجوی بی‌مزد در این کانون عضو هستند که آماده خدمت‌گذاری به محیط زیست هستند.

امین آزادبخت مهمترین چالش محیط زیستی در استان را زوال بلوط دانست و تصریح کرد: برای نجات بلوط‌های استان باید چاره‌ای بی‌اندیشیم، چرا که تداوم این وضعیت موجب ایجاد یک فاجعه زیست‌محیطی می‌شود.

دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی افزود: این کانون برای نجات درختان سطح شهر از خشکیدگی به‌زودی قصد راه‌اندازی کمپینگ آبیاری درختان سطح شهر و مبارزه با معضل کم آبی را دارد.

*در بدنه انجمن‌های زیست محیطی استان افراد متخصص فعالیت دارند

در این نشست هم اندیشی رئیس هیئت مدیره انجمن زیست‌محیطی بلوط لرستان با اشاره به پتانسیل بالای اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی لرستان گفت: خوشبختانه در بدنه انجمن‌های زیست‌محیطی استان افراد متخصص در رشته‌های مرتبط با مقوله منابع طبیعی و محیط‌زیست وجود دارد که از این ظرفیت می‌توان در جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده کرد.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی استان نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل و معضلات محیط‌زیست لرستان بیان کردند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:, | 19:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان:

 

آتش‌سوزی سفید کوه خرم‌آباد مهار شد 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: به همت  کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان آنش‌سوزی سفید کوه مهار شد.

مهرداد فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد افزود: شب گذشته با وقوع آتش‌سوزی در منطقه پاسنگر (سفید کوه خرم‌آباد) یک اکیپ به منطقه اعزام و پس از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه توسط محیط بانان خدوم محیط زیست لرستان ، امروز آتش مهار شد.

وی تصریح کرد: وقوع این آتش‌سوزی موجب خسارت به بخشی از مراتع این منطقه شد که با اقدام به موقع از تخریب گسترده مراتع جلوگیری به عمل آمد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در پایان از حبیب‌الله خجسته‌پور فرماندار خرم‌آباد به خاطر حضور و همراهی اکیپ محیط زیست تا انتهای مهار آتش تشکر و قدردانی کرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 1 تير 1393برچسب:, | 1:22 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.