مراسم رونمایی ازلوگوی شبکه محیط زیست لرستان

مراسم رونمایی ازلوگوی شبکه تشکل های زیست محیطی استان لرستان وجلسه هماهنگی برنامه های روز هوای پاک فرداپنجشنبه مورخ 25/10/93راس ساعت 3 بعدازظهر درمحل اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان برگزار می گردد.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:, | 20:30 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

اجرای طرح ملی جنگل یاری در خرم آباد

 

 

طرح ملی جنگل‌یاری و کاشت گونه‌های بلوط  و بنه در خرم‌آباد انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با توجه به اینکه هرساله شاهد خسارت‌های سنگینی به جنگل‌های بلوط در سطح لرستان هستیم، از این‌رو کاشت درختان بلوط یکی از ضروریات است.

 

طرح ملی جنگل یاری به همت شبکه تشکل های محیط زیست استان و با همیاری سه تشکل، انجمن زیست محیطی بلوط لرستان،انجمن یاران سبز و انجمن زیست پویان زاگرس در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز برگزار شد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان در خصوص اجرای این طرح به فارس گفت: باتوجه به وضعیت اسفناک جنگل های کشورو نابودی تصاعدی عرصه های جنگل و مرتع توسط عوامل انسانی و طبیعی،سازمان های مردم نهاد  کشوربه منظور ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست و جلب  مشارکت اقشار مختلف ،در کنار دستگاه های متولی برنامه های مختلفی را به صورت ملی و استانی در طول سال اجرا می نمایند که برگزاری طرح ملی جنگل یاری مشارکتی یک نمونه موفق در زمینه تعامل مردم ومسئولان به شمار می رود.  

بابک الوندیان افزود:عوامل متعددی نظیر،آتش سوزی،قطع گسترده درختان،چرای مفرط دام درجنگل ها و عدم تعادل دام و مرتع،آفات وبیماری ها،تغییرکاربری اراضی ملی و اجرای پروژهای عمرانی ارزیابی نشده منجر به نابودی بخش زیادی از عرصه های طبیعی کشور شده است.

وی بیان کرد:در استان لرستان شدت این تخریب ها به دلیل تجاوز آشکار کشاورزان به جنگل ها وبروز عامل ثانویه قارچ زغالی بلوط در سطح وسیعی قابل مشاهده است که برطبق آمارهای اعلام شده قریب به هفتصد و پنجاه هزار هکتار از جنگل های استان هم اکنون بادرصدهای مختلف دچارپدیده خشکیدگی و زوال بلوط شده است.

مدیر شبکه محیط زیست لرستان با بیان اینکه ظرف مدت چند سال آینده دیگر اثری از این جنگل ها به چشم نمی خورد،گفت: دستگاه های متولی می بایست با حفاظت گسترده از منابع طبیعی استان، برنامه های احیایی  را برای جلوگیری از روند تخریب جنگل ها و مراتع انجام داده و فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب برنامه های متنوع گسترش دهند.

الوندیان افزود: طرح مشارکتی جنگل یاری با هدف آشنایی مردم با این موضوع مهم ،بصورت هماهنگ در تاریخ پنجم دی ماه درسطح دوازده استان کشور اجرا شد که سازمان مردم نهاد خانه فرهنگ بوم گردان پارس بعنوان هماهنگ کننده کشوری با تهیه و طراحی پوستر ملی این طرح ملی ، نقش مهمی در اجرای این برنامه ایفا کرد.

مدیر شبکه محیط زیست استان لرستان گفت: با حضور تشکل های زیست محیطی و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری کارگاه های آموزشی و همایش های مختلفی در سطح استان با هدف جلب مشارکت مردم برگزار می شود.

شایان ذکر است ، در این مراسم پیام دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت اجرای طرح جنگل یاری برای حاضرین قرائت شد.

 

 

                                          


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, | 14:59 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

                                                              با درختان بلوط هم دشمنی!!!!!!!!!

 

 خطاب به دوستداران طبیعت 

 

به قلم : ساناز ضرابی 

 

 بگذارید متوقف شود  دست هایی که بر راه ویرانگری خود اصرار می ورزند. سرزمین زیبای من و تو می رود  تا در افسانه ی دوگانگی همه چیز خود را از دست داده باشد، مخاطب من شمائید/ تک تک آنهایی که در این مکان خدادادی و در این مکان پر نقش و نگار عمر عزیز خود را پشت سر می گذارید و می خواهید زندگی کنید و به زندگی دیگران نیز احترام بگذارید. کمی مکث کنید و متوجه اندیشه هایی مخرب و بدخواهانه باشید و دریابید که تا همیشه پاسخ شما فقط سکوت نیست .
و باید بدانیم که ما مسئولیم در برابر دنیای سرزمینمان و در برابر جنگلهایی مقتدر که عمده ی آنها را بلوط های تشکیل می دهند که روزگارانی چند نان پدران و نیاکان ما را تهیه می کرده اند.
باید به قضاوت بنشینیم آن گاه که آگاهانه و ناآگاهانه پرچم ویرانه سازی به راه انداخته ایم.
ما بلوط های سرزمینمان را نه به فراموشی سپرده ایم و نه فراموش کرده ایم بلکه ما نگاه پرآوازه ی آنها را از صفحات رنگین و سرمست طبیعت دنیا محو و فنا کرده ایم.
بیش از این محیط زیست ما نمی تواند متحمل سرکوبهای ویرانگرانه ی ساکنین این منطقه بماند؛
به راستی به چه اندیشیده ایم :
بیایید بیش از این با کشمکش های لجوجانه و خوردکننده ی خویش به قهر وجود دامن نزنیم ؛
و بفشاریم دست تمام نیک خواهانی را که همه ی سرزمینمان را پاک و رنگین می خواهندو به گونه ای تصمیم بگیریم که نگفته باشند:
"دیدیدکه نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان".
             طبیعت و  دنیایمان را دریابیم. 

امروز صبح در دو نقطه از شهر انجمن های زیست محیطی اقدام به نهالکاری بلوط داشتند و ای کاش  و ای کاش .....تمام دوستدارن طبیعت در یک مکان متحد و همراه می شدند که صد افسوس. 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 22:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

   همایش ارائه نقطه نظرات فعالان محیط زیست در تدوین برنامه ششم توسعه کشور 

 

بدینوسیله به اطلاع می رساند ، همایش و کارگاه یک روزه  ارائه نقطه نظرات  فعالان محیط زیست در تدوین برنامه ششم توسعه کشور  روز پنجشنبه مورخ  4/10/93  در محل فرمانداری شهرستان ازنا  رأس ساعت  8:30  صبح برگزار می شود 

 

شبکه محیط زیست استان لرستان


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 16:3 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

  اجرای هماهنگ طرح ملی جنگل یاری  

 

 

تاریخ : 13/9/93

شماره : 129ش/ ب

«بسمه تعالی»

هم اندیش گرامی

با سلام و احترام

با توجه به وخامت وضعیت جنگلهای کشور عزیزمان ایران (اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، شخم زیراشکوب، ریزگردها، خشکسالی، تغییر اقلیم، تهیه ذغال و شیوع بیماری ها و آفات گوناگون)، خشکیدگی وسیع و از دست رفتن رویشگاه های ارزشمند جنگلی را بیش از پیش امکان پذیر نموده ایم.

لذا برآن شدیم تا با اجرای طرح جنگل یاری مشارکتی (جنگلانه) به صورت هماهنگ کشوری(ملی) همه با هم در یک روز، جمعه 5 دی ماه 93 همراه با فعالان محیط زیست (NGO)، سازمانها، ادارات و کلیه علاقه مندان طبیعت سرزمینمان، اقدام به تازه داشتن این جنگلها نماییم.

این برنامه با هدف معرفی ارزش و جایگاه رویش های جنگلی، فرهنگ سازی، تازه داشتن و پیرایش پوششهای گیاهی، نگهداری از زیستگاه حیات وحش، حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور، طراحی و ایده پردازی شده است.

این برنامه بصورت مشترک با طرح سراسری «هر مدرسه یک نهالستان» در کشور اجرا میشود. خواهشمندیم در صورت تمایل برای همراهی با این برنامه (جنگل یاری مشارکتی) و با توجه به نیاز تازه داشتن گونه های بومی منطبق با منطقه مورد نظر شما، که از طریق مشورت گرفتن از سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی هر استان نیز امکانپذیر است، اقدام به تهیه بذر و انتخاب عرصه جهت کاشت بصورت کپه کاری نمایید.(فصل مناسب کپه کاری پاییز و اوایل زمستان میباشد).

خانه فرهنگ بوم گردان پارس بعنوان هماهنگ کننده کشوری، از شما برای همراهی در این طرح دعوت بعمل میآورد. قابل ذکر است نام و نشان(لوگو) مجموعه متبوع شما و در صورت همکاری سازمانها و ادارات مربوطه، نام و نشان آنها نیز در پوستر ملی این طرح، درج خواهد گردید.

اطلاعات مورد نیاز جهت همراهی در این طرح و همچنین معرفی مختصری از خانه فرهنگ بوم گردان پارس و گزیده ای از فعالیت های این NGO به پیوست تقدیم میگردد.

سپاس از همراهیتان

مدیر خانه فرهنگ بوم گردان پارس

محـمد ثابت   

 به اطلاع کلیه تشکل های شهر خرم آباد می رساند ، طرح ملی جنگل یاری در روز جمعه 5 دی ماه ساعت   9:30  صبح در بوستان بلوط  ، مقابل فرمانداری شهر خرم آباد باحضور کلیه اقشار مردم و مسئولان برگزار می شود  

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 15:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

فراخوان طراحی لوگوی شبکه محیط زیست لرستان 

 

بدینوسیله از کلیه اعضای محترم شبکه محیط زیست استان لرستان و همه علاقه مندان جهت همکاری در طراحی لوگوی شبکه تشکل های زیست محیطی  لرستان دعوت بعمل می آید تا طرح های پیشنهادی خود را به  ایمیل  alvandian8@gmail.com   ارسال  فرمایند. 

شایان ذکر است از سوی هیأت مدیره شبکه استان  به طرح  برگزیده   جوایزی اهداء  می شود. 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 28 آذر 1393برچسب:, | 13:4 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

فارس گزارش می دهد

بزهای کوهی که توسط شکارچیان سرشان ازتن جدا شد

 

 

 گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم آباد ، حفاظت از طبیعت و محیط زیست در کشور هایی با تاریخ کهن (نظیر ایران ، رم و یونان ) سابقه دیرینه ای داشته ، به طوری که فرمانروایان حکومت ها در ادوار مختلف تاریخی مردم را به کاشت درخت و گیاهان تزئینی ترغیب می کردند.

ایرانیان همواره در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی عناصر چهارگانه آب ، خاک ،آتش وباد پیشتاز بوده اند و این موضوع در باورهای اعتقادی آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

در اوستا ، زرتشت از حمایت حیوانات صحبت کرده و آزار آنها را گناه کبیره می داند ، اهورامزدا  خوشبخت ترین قوم را ملتی می داند که درخت مثمر  بکارد و زمین های خشک و بی آب و علف را به زمین های کشاورزی تبدیل کند.

در دین مبین اسلام نیز در خصوص حفظ مظاهر طبیعت و لزوم پاسداشت مخلوقات جهان  بسیارتأکید شده  ودر احادیث و روایات مختلف از بزرگان دین ما در این باره سخنان زیادی نقل شده است.

متأسفانه با این پیشینه ارزشمند که میراث گرانبهای فرهنگ غنی ایرانیان می باشد ، ما شاهد قانون شکنی عده اندکی از متخلفین در حوزه محیط زیست کشور هستیم که با اقدامات غیر قانونی خود  ضربات جبران ناپذیری را به پیکر طبیعت و حیات وحش کشور وارد می کنند.

شکار حیوانات بر اساس قوانین موجود کشور تابع یک سری ضوابط و مقررات بوده که می بایست از جانب کسانی که قصد ورود به زیستگاه های حیات وحش را دارند رعایت شود ، به رغم اطلاع رسانی و هشدارهای داده شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست  بعضی افراد این قوانین را نادیده گرفته که این امر موجب اعمال قانون از سوی ضابطان محیط زیست خواهد شد. 

 

 

مدیر کل  حفاظت محیط زیست لرستان  از  دستگیری  شکارچی  متخلف  در منطقه  حفاظت  شده  سفیدکوه  خرم آباد  خبر داد  و گفت :  نیروهای  یگان  حفاظت  محیط زیست  لرستان  در حین  گشت زنی  جهت جلوگیری  از تخلفات  شکار و صید  غیر مجاز  در منطقه  حفاظت شده  سفیدکوه  خرم آباد  متوجه  حضور  تعدادی  از شکارچیان  غیر مجاز  در این  منطقه  شده  که پس از  ساعتها  تعقیب  و گریز  و درگیری  مسلحانه  موفق  به دستگیری  یک نفر  شکارچی  مسلح  گردیدند  که پس از  بازرسی  های بعمل آمده  از این شکارچی  متخلف  یک قبضه  اسلحه  شکاری ام یک  دوربین دار؛تعداد 9 عدد  فشنگ  مربوطه ؛ یک عدد کوله پشتی  و یک  عدد  دوربین  شکاری   به همراه مقداری  گوشت  شکار  و دو عدد  سر کل  و بز  وحشی  کشف  و ضبط  گردید .

مهندس مهرداد  فتحی بیرانوند اظهار داشت :پس از تشکیل  پرونده ؛ این شکارچی  جهت  مراحل  قانونی  به مقامات  قضایی  معرفی  گردید .

 وی  افزود :  از هم استانیهای  عزیز  تقاضا  داریم  با توجه  به اینکه  در فصل  جفتگیری  حیات وحش  قرار  داریم  از هرگونه  شکار  جدأ خودداری  نمایند و در صورت مشاهده  هر گونه  تخلف  و شکارچی  در مناطق استان  در اسرع  وقت  نسبت  به اعلام  آن به شماره  تلفن  1540 ؛ این اداره کل  را یاری نمایند .

در این خصوص  چنگیز  نیازی محیط بان منطقه سفیدکوه تصریح کرد :  ساعت  چهار بعداز ظهر  روز گذشته  پس  از چند ساعت  درگیری  مسلحانه  با این  شکارچی ها و تهدید  نمودن  نیروهای گارد محیط زیست  از سوی آنان  ؛ تهدید آنها را جدی نگرفته  و به سوی آنان نزدیک شدم  که  بلافاصله شکارچی متخلف  با نشانه  گرفتن  پای من به کفشم  شلیک نمود  که خوشبختانه  گلوله  به کفش  من اصابت  و به طرز  معجزه آسایی  پای  من از  اصابت  گلوله  در امان  ماند .

سرپرست  اداره  حقوقی  اداره کل  حفاظت  محیط زیست   در این خصوص گفت :  طبق  ماده  607 قانون  مجازات  اسلامی  شکارچی  متخلف  تمرد  به مإمورین  نموده  و طبق  بند  ج  ماده 10 و بند  ب ماده 11    و12  قانون  شکار  و صید  و ماده  680  قانون  مجازات  اسلامی  جرم می باشد .

مهناز تقی زاده  گفت :  طبق ماده 14 قانون شکار و صید  اسلحه  و مهمات کشف شده از شکارچی متخلف ؛ تا پایان سیر مراحل قانونی و تعیین و تکلیف در این اداره  کل نگهداری می گردد .

  در ادامه حسین زرین کیا  فرمانده یگان حفاظت  محیط زیست  لرستان گفت : یگان  حفاظت محیط زیست استان  در فصل جفتگیری حیات وحش  با برنامه ریزی دقیق و منسجم  در بالا بردن  ضریب حفاظتی  مناطق تحت مدیریت سازمان  و احداث  پاسگاه های موقت  در این مناطق همانند چاه های هرور  و غیره  در راستای   پیشگیری وکاهش تخلفات  اقدام نموده است  . 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:, | 22:31 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

برگزاری نخستین نشست شبکه محیط زیست لرستان

 

گزارش: مهناز ضرابی

نخستین جلسه هیئت مدیره شبکه محیط زیست استان لرستان با حضور منتخبین تشکلهای زیست محیطی و  آقای فتحی بیرانوند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان  در اداره کل حفاظت محیط زیست  برگزار شد.

 

به منظور تشکیل شبکه استانی سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی در تاریخ 17/8/93  نشستی با حضور نمایندگان 25 سمن زیست محیطی استان لرستان  و آقای محمد درویش مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که از میان کاندیداهای تشکل های استان، آقایان عنایت صادقی، بابک الوندیان، رضا اسدی، حسین نصیری،عبدالرضا توکلی، میرزا سرهنگی و خانم مرضیه صادقی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره شبکه محیط زیست لرستان انتخاب شدند.

 

با توجه به مشخص شدن ترکیب شبکه استانی ،نخستین جلسه هیئت مدیره در مورخه 2/9/93 برگزار شد که طی این جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضا، آقایان بابک الوندیان به عنوان مدیر عامل شبکه، حسین نصیری رئیس هیئت مدیره ، رضا اسدی نائب رئیس هیئت مدیره  و خانم مرضیه صادقی  مسئولیت خزانه داری شبکه محیط زیست استان را عهده دار شدند. لازم به ذکر است صورتجلسه این نشست  پس از امضا حاضرین در جلسه جهت  تشریفات اداری به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال  شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, | 23:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

برگزاری کارگاه آموزشی پلنگ ایرانی در خرم آباد 

 

 

کارگاه آموزشی پلنگ ایرانی با حضور مدیرکل و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لرستان ، فرماندار و مسوولان محلی و جمعی از اعضای انجمن بلوط لرستان ، انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران حامی محیط زیست و انجمن یاران سبز لرستان به مدت 3  روز در خانه معلم شهر خرم آباد برگزار شد.  

این دوره آموزشی توسط موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی  در قالب سه محور  حفاظت مشارکتی – شناسایی زیستگاه های پلنگ در ایران و نیاز سنجی برنامه های آموزشی جهت آشنایی شرکت کنندگان برگزار و در روز نخست کارگاه ، خانم دکتر آرزو صانعی ، خانم مهندس گلی احمدی فرد و مهندس محمد مهدی صابریون   در خصوص نقش تحقیقات و پایش مشارکتی ، موضوع راهبری محیط زیست  و  پروتوکل جمع آوری اطلاعات جغرافیایی برای ثبت مشاهدات پلنگ ایرانی  مطالبی را بیا ن کردند. 

 

در روز دوم کارگاه ، دکتر سعید نوری نشاط و خانم مهندس پروین پاکزادمنش درباره اصول و فنون تسهیل گری و مهندس محمد علی ادیبی در خصوص شناسایی جمجمه گربه سانان ایران تجربیات تئوری و عملی خود را آموزش دادند. 

 

در روز پایانی این کارگاه ، امین صانعی و حمیدرضا میرزاده به موضوع خبر و رسانه وکاربرد آن در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش  پرداختند.

شایان ذکر است در برگزاری این کارگاه آموزشی آقایان مهندس بهرام رمضانی ، مهندس بابایی و مهندس رهسپار از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان  تلاش بی وقفه ای نمودند که بدینوسیله از همه این عزیزان  و کلیه دست اندرکاران  این دوره آموزشی  کمال تشکر و قدردانی را داریم. 

 

     


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:, | 16:48 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

پاکسازی غار تاریخی کوگان

 

 

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی غارها و هفته گردشگری ، جمعی از اعضای انجمن بلوط لرستان اقدام به پاکسازی غار تاریخی کوگان و محوطه پیرامونی آن نمودند. این برنامه به همت آقای زرینجویی کارشناس مسئول تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان و به میزبانی آقای محبی مسئول دفتر خدمات گردشگری محبین برگزار گردید.    

 

 

 

 

 

 

کاروانسرای چمشک در مسیر غار کوگان 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 5 مهر 1393برچسب:, | 11:39 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.