طبیعت


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, | 1:55 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

مرهمی برای پیکر زخم خورده « نوژیان »

  

بابک الوندیان – روزنامه همشهری

سرزمین رویائی  لرستان  با دارا بودن 1226434 هکتار جنگل و 883504 هکتار مرتع  ، در میان  استانهای کشور جایگاه سوم را به لحاظ دارا بودن جنگل به خود اختصاص داده است. 

شهرستان خرم آباد نیز با دارا بودن 388982 هکتار جنگل و 385 هکتار مرتع 

یکی از مناطق زیبای این استان است که در میان سلسله جبال زاگرس همچون نگینی زیبا می درخشد .

این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی  شمال – جنوب از موقعیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وجود  آثار طبیعی وتاریخی  فراوان در این شهرموجب جذب بسیاری از گردشگران داخلی وخارجی به این نقطه از سرزمینمان شده است.

کمتر مسافری را میتوان دید که به خرم آباد بیاید  و از آبشار دل انگیز نوژیان  بازدید نکند.

وجود جنگل ها و مناظر طبیعی چشم نواز ،  این منطقه را به مقصدی برای اکوتوریست ها تبدیل کرده است.

بر اساس  تعاریف و ضوابط بین اللملی مناطق طبیعی و بکر به عنوان مکا ن های اکو توریستی شناخته شده اند وبر این اساس می بایست از هر گونه تخریب و دست اندازی در این نقاط جلوگیری نمود تا  بتوان از آن در جهت طبیعت گردی مسئولانه بهره کافی را برد.

اما متاسفانه به دلیل برداشت های غلط از مفهوم صنعت توریسم  و اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسانه  در این حوزه ، موجب آن  شده تا اعمال سلیقه جایگزین مباحث  علمی و کارشناسی  شود که در نهایت چیزی جز آزمون  و خطا در پی نخواهد داشت.

سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر احداث امکانات گردشگری در اطراف آبشار نوژیان  از زبان مسئولان به گوش رسید که واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت ، در نگاه اول این اقدامات  بسیار خوب جلوه می نمود اما در واقع  این موضوع کاملا واضح و مبرهن بود  که  اجرای هر پروژه ای در این  منطقه  تبعات زیست محیطی  را به دنبال می آورد.

بسیاری از کارشناسان  با هشدار جدی به مسئولان  نسبت به عواقب جبران ناپذیر هر گونه دخالت در اکوسیستم این منطقه ، سعی کردند  تا دیدگاه آنها را تغییر دهند ،  اما بدو ن در نظر گرفتن دغدغه های موجود  ، در اولین اقدام  ، بخش قابل توجهی از درختان  اطراف آبشار به خاطر تعریض مسیر قطع گردید.

همه کسانی که  محیط اطراف این آبشار را دیده اند ، می دانند که این درختان چه تاثیری در زیبایی وسرسبزی محاط آن  داشته است  ، ولی امروز آثار به جای مانده از تیغ بولدوزرها  بر پیکر زخم خورده  نوژیان  قلب هر بیننده ای را به درد می آورد. 

نکته تاسف آور این که در آبان ماه سالجاری ،  بار دیگر مسئولان اقدام به تعریض مسیر از سمت خرم آباد به طرف  آبشار نوژیان  کردند ودر حوالی روستای چوبتراش تا  سرازیری قلاگل  ، عرض جاده را به 25 متر افزایش دادند واین قضیه در حالی رخ داد که  عرض جاده قبلی برای عبور سه ماشین کفایت می کرد.

در پی این اقدام ،  بسیاری از انجمن های زیست محیطی شهر خرم آباد با اعلام  اعتراض نسبت به اقدامات فوق  ، با نمایندگان مجلس و مراجع بازرسی استان مکاتبه نموده و خواستار پیگیری این موضوع شده اند  که امید است  با حساسیت دوچندان و درایت متولیان حفاظت از منابع طبیعی و محیط  زیست ،  از ادامه روند تخریب جنگل های  نوژیان جلوگیری به عمل آورده شود.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | 23:45 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

  

بابک الوندیان – روزنامه همشهری

پروردگار متعال زمین و آسمان را برای انسان خلق کرد و قدرت خلاقیت و ابتکار را در وجود او قرار داد تا آبادانی را در زمین بگستراند و از نابودی طبیعت پرهیز کند.  

در آموزه های دین مبین اسلام به مسئله حفظ محیط زیست بسیار سفارش شده است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) همواره مردم را به کاشت درخت تشویق کرده و درباره پاداش دنیوی و اخروی این عمل پسندیده ، احادیث و روایات بسیاری را بیان فرموده اند.

در روایتی از حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم چنین نقل شده است : اگر عمر جهان پایان یابد وقیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد ،  چنان که به قدر کاشتن آن فرصت باشد ، باید  فرصت را از دست ندهد  و آن را بکارد . 

با نگاهی به مضامین دینی  و  اخلاقی به خوبی در می یابیم که برلزوم رعایت و پایبندی به این مسائل  تأکید فراوان شده است.  

برای نخستین بار در سال 2005 میلادی جهان غرب پس از گذشت سالیان متمادی به موضوع اخلاق و توسعه پایدار پرداخت و دهه پس از آن را با عنوان دهه آموزش اخلاق برای توسعه پایدار و توسعه مشارکت عمومی  نام گذاری کرد.

بدون شک توسعه اقتصادی و  فرهنگی هر جامعه ای در گرو داشتن منابع طبیعی  ومحیط زیست سالم بوده واین ملزومات به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روحی افراد تأثیرات فراوانی  خواهد داشت. 

 رشد اقتصادی دربسیاری از کشورها  همراه با تبعات جبران ناپذیر زیست محیطی بوده و همین مسئله موجب تغییرسیاست و رویکرد در تصمیمات و برنامه های دولت ها شده است .

با در پی گرفتن مباحث آموزشی و آگاه ساختن مردم نسبت به رویدادن فجایع زیست محیطی در هر زمان و مکانی  ، این واقعیت برای آنها آشکار می شود که بحث توجه به رفتار های زیست محیطی در ادامه  حیات بشر بر روی کره زمین اثرگزار بوده و عدم پایبندی به این موارد  

پیامد های غم انگیزی  برای انسان و محیط زیست به دنبال دارد.

امروز مسئله حفظ محیط زیست مربوط به یک یا چند کشور خاص نیست ، بلکه یک موضوع فراگیر و بین المللی  است که در بسیاری از نقاط دنیا به آن پرداخته می شود .

در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز ، حفاظت محیط زیست  که نسل امروز  ونسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی تلقی می گردد ، از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران  آن ملازمه پیدا کند ، مممنوع است. 

از متن ومفهوم این قانون وسایر قوانین وضع شده در کشور  ، اینگونه استنباط می شود که مردم و مسئولان هر کدام به نحوی در قبال حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مسئولند  و برای آنها تکالیف و وظایفی در نظر گرفته شده است .

بطور کلی مسئولان دولتی می بایست با آموزش و فرهنگ سازی  در راستای ارتقاء سطح آگاهی زیست محیطی  مردم اقدام نموده وبا لحاظ کردن سیاست حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار درتصمیم گیری های کشوری به نقش حاکمیتی خود عمل کنند.                                    افراد جامعه  نیز با تغییر سبک زندگی خود در جهت سالم سازی طبیعت و محیط زیست باید فعالیتشان منطبق با الگوها و روش های  سازگار زیست محیطی باشد.  

با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که توسعه پایدار در گرو پایبندی به اخلاق زیست محیطی است و بی توجهی به این مسئله  پایداری بخشهای دیگر جامعه را امکان پذیر نخواهد کرد. 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | 23:13 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

بابک الوندیان – روزنامه همشهری

تاریخچه  تشکیل سازمان های مردم نهاد در جهان به حدود 100 سال پیش بر می گردد.

البته موضوع مدیریت جنگل ها از 250 سال گذشته  در بعضی از کشور ها مورد توجه بوده است.

در کشور ما نیز پیشینه جنگلبانی به بیش از یک قرن هم می رسد.  

مدیریت منابع طبیعی  ایران در ادوار مختلف دستخوش  تحولات گوناگونی بوده ، بطوری که سیاستها و تصمیمات بعضی از مدیران دولتی ، به دلیل پاره ای از  ملاحضه کاری های صورت گرفته در نهایت منجر به نابودی بخش قابل توجه ای از سرمایه های طبیعی  وملی مملکت شد.

با توجه به اینکه بر اساس قوانین و ظوابط موجود در کشور ما کلیه امور مربوط به حفاظت و احیائ منابع طبیعی و محیط زیست بر عهده  سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست نهاده شده است  ، اما  این واقعیت وجود دارد ، تا زمانی که سطح آگاهی های  مردم نسبت به حفاظت از محیط زیست افزایش نیابد ، نمی توان انتظار داشت که افراد جامعه نسبت به این مقوله حساسیت نشان دهند.

شاید گفته شود که مسائل اقتصادی مردم بر هر چیزی مقدم تر است ، اما در جواب باید گفت که یک اقتصاد پایدار بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی و محیط زیست  پایدار شکل نمی گیرد وبه عبارت دیگر با توجه به ذخائر طبیعی و مادی هر مملکت است که موتور توسعه و اقتصاد آن به حرکت در می آید.

اهمیت این موضوع موجب آن شده تا مردم استان لرستان نیز در سالیان اخیر باتشکیل سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در جهت حفاظت و احیاء جنگل ها و محیط زیست استان اقدامات  و فعالیت های قابل توجهی را انجام دهند.

 به اذعان کارشناسان و صاحب نظران ، امروزه نقش نظارتی این تشکل ها برعملکرد دستگاه های دولتی بر کسی پوشیده نیست .

در گذشته اگر پروژه ای در سطح استان به مرحله اجرا در می آمد ، دستگاه های اجرایی با متولیان  منابع طبیعی و محیط زیست رایزنی های بین بخشی می کردند ودر ارزیابی های لحاظ شده  بسیاری از ملاحضات زیست محیطی نادیده گرفته  ودر نهایت ضرر وزیان مستقیم این سهل انگاری ها به طبیعت و محیط زیست استان وارد می شد.

 پشتوانه عظیم مردمی انجمن های زیست محیطی  یک پتانسیل ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست  به شمار می رود .

بررسی عملکرد تشکل های زیست محیطی لرستان و به خصوص انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد مبیّن این واقعیت است که این سمن ها با برخوردار بودن از یک پشتوانه علمی و تخصصی  توانسته اند تا حدودی خلاء های موجود را برطرف نمایند و به عنوان بازوهای اجرایی و نظارتی در راستای اهداف متولیا ن حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استان عمل کنند.

این تشکل ها با اجرای برنامه های مدون  آموزشی  نقش  مهمی در جهت فرهنگ سازی ایفا نموده و با مشخص کردن فعالیت خود در زمینه های اجرایی نیز اقدامات گسترده ای را انجام داده اند.

 از فعالیت های صورت گرفته توسط انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد می توان به جنگل کاری های انجام شده در حاشیه و سطح شهر اشاره کرد که با مشارکت اقشار مختلف مردم  اجرایی شده است. 

از مسئولان استان انتظار می رود که با ایجاد انگیزه و حمایت های لازم از این سمن ها ، زمینه ادامه فعالیت  سازمان های مردم نهاد را به شکل گسترده ای  فراهم  آورند.   

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, | 14:5 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

بابک الوندیان – روزنامه همشهری   

توسعه مراکزصنعتی لرستان و استفاده غیر اصولی از منابع طبیعی  تجدید ناپذیر در کنار بسیاری از عوامل نابود کنننده محیط زیست  ، موجب بروز و پیدایش بسیاری از مخاطرات زیست محیطی درسطح استان شده است . 

 موضوع آلودگی زیست محیطی  یک واقعیت انکار ناپذیر است که اگر تدابیر مدیریتی جامعی در این رابطه صورت نگیرد ، بدون شک در سال های آتی ، پیامد های ناشی از این مسئله امنیت محیط زیست و منابع طبیعی ما را با چالشی بزرگ مواجه می کند .

رنگ ظاهری اکثر رود خانه های سطح استان در فصول بارندگی بصورت کدر و گل آلود می باشد که این موضوع به دلیل فرسایش شدید خاک در حوزه های آبریز  استان است .

لزوم عملیات مکانیکی  و بیولوژیکی برای مهار  وکنترل سیلاب های وارد شده به حوزه های آبخیز  استان امری کاملا ضروری است که با تخصیص اعتبارات ویژه به این بخش می بایست این چالش زیست محیطی را برطرف کرد.

پدیده ریز گرد ها از دیگر موضوعات تأثیر گذار بر سلامت افراد و محیط زیست می باشد که چند سالی است به مهمان ناخوانده ایران تبدیل شده و تبعات زیست محیطی فراوانی را به دنبال داشته است .

مشکلات تنفسی ناشی از ریزگرد ها در استان لرستان نیز همچون سایر نقاط کشور ، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

براساس بررسی های صورت گرفته بر روی جنگل های لرستان ، این مسئله مشخص گردیده که وجود ریزگردها تأثیرات منفی برفعالیت حیاتی درختان  داشته  و در کنار سایر عوامل نابود کننده ، بقائ  اکوسیستم های جنگلی استان را  مورد تهدید قرار داده است . 

آلودگی های ناشی از پسماند های صنعتی و شهری نیز بر سلامت مردم و محیط زیست اثر گذار بوده و به نوعی امنیت زیست محیطی آنها را به مخاطره انداخته است .

استفاده بی رویه ازکود های شیمیایی و سموم دفع آفات در مزارع استان علاوه بر آلودگی های زیست محیطی ، اثرات جبران ناپذیری بر منابع آب های زیر زمینی گذاشته و با ورود به جریان های سطحی و زیر سطحی موجب آلودگی این  منابع  می شود .  

مسئله مدیریت پسماند ها و عوامل تخریب کننده محیط زیست و  عرصه های طبیعی  در کنار عوامل غیر مترقبه ، ضرورت پرداختن به موضوع مدیریت یکپارچه بین بخشی را  در مواجهه با  تهدیدات زیست محیطی می طلبد ، که امید است  با تدوین سند مخاطرات زیست محیطی در استان این موضوعات مورد برسی قرار گرفته و و وظایف دستگاه های مختلف در برخورد با  این چالش ها مشخص گردد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, | 16:37 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

بابک الوندیان – روزنامه همشهری

در استان لرستان تنوع شرایط آب و  هوایی باعث ایجاد تنوع پوشش گیاهی گردیده است ، به طوری که در مناطق رویشی  این استان گونه های مختلف گیاهان در سطح مراتع و جنگل ها  یافت می شود.

برای حفظ پوشش گیاهی و ارتقاء کمی و کیفی آن  ، رعایت معیارها و ظوابط بهره برداری اصولی از مراتع  بسیار ضروری است .

از مهمترین اصول در این خصوص ، بهره برداری از مراتع ، متناسب با تولید و رعایت ظرفیت مرتع می باشد.

ظرفیت مرتع یا ظرفیت چرا  ،  عبارت است از تعداد دامی که در مرتع مشخص و در زمان معینی می تواند چرا کند ، بدون این که بر مقدار  و کیفیت پوشش گیاهی  وسایر موارد مربوط به آن از قبیل آب و خاک خسارتی وارد شود .

بایستی توجه نمود که ظرفیت مرتع  در اثر  بهره برداری  ونوسان های اقلیمی دستخوش تغییرات می گردد ، به طوری که در اثر بهره برداری بی رویه و بیش از اندازه وهمچنین در خشکسالی ها ، از تولید علوفه و ظرفیت  مرتع کاسته می شود.

عوامل مختلفی مثل : وضعیت و گرایش مرتع ، خصوصیات  وپایداری خاک ، شیب زمین ، آب ، هوا و اقلیم ، پوشش تاجی  و تولید علوفه ، میزان  برداشت مجاز گونه ها ، هضم پذیری و خوشخوراکی گونه ها در تعیین ظرفیت مرتع دخالت دارند که رعایت آنها در محاسبه علوفه قابل بهره برداری برای چرای دام در مناطق مختلف لازم و ضروری است.  

مراتع لرستان با مساحت 883 هزار و 504 هکتار ، در حدود 31 درصد از وسعت استان  را تشکیل می دهد که 146 هزار  و 857 هکتار دارای وضعیت خوب ، 672 هزار و 209 هکتار وضعیت متوسط  و 64 هزار و 437 هکتار ازا ین مراتع  ، کم تراکم یا فقیر می باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مدیریت امور دام  سازمان جهاد کشاورزی لرستان ، تعداد یک میلیون و  954 هزار و 620 واحد دامی سنگین و چهار میلیون و 411 هزار و 835 واحد دامی سبک  ، در استان وجود دارد .

با توجه به ضرورت حفظ توان تولید مراتع و به منظور کاهش عوامل تخریب پوشش گیاهی ،  در سالیان گذشته طرحی با عنوان  تعادل دام  و مرتع درسطح استان های کشور اجرا گردید ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات ملی ، همکنون این طرح در حوزه ادارات منابع طبیعی استانها بصورت مقطعی پیگیری می شود .

 با وجود تهیه طرح های مرتع داری و صدور  پروانه چرا  برا ی دامداران لرستان ، ولی به علت بهره برداری بی رویه  و نامتناسب بودن تعداد دام ها با ظرفیت مراتع و عدم وجود یک ساختار مناسب بهره برداری ، موجب شده تا روند  تخریب مراتع در استان افزایش یابد .  

با توجه به موارد گفته شده ، به دلیل تغییرات تولید  و ظرفیت مرتع در سال های مختلف بر اثر تغییرات آب و هوایی و مدیریتی ، لازم است هر ساله ظرفیت مراتع لرستان مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار گرفته  و بهره برداری و چرای دام بر اساس تولید و ظرفیت محاسبه شده انجام گیرد.   

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, | 16:33 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

بابک الوندیان - روزنامه صدای ملت

تابستان امسال به اتفاق چند تن از مدیران  انجمن های زیست محیطی شهرستان خرم آباد ، به قصد بازدید از مجتمع  تفریحی ، پژوهشی  بقیه"اله الاعظم (عج) شهر زابل ، به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم. 

این مجتمع در زمینی به مساحت بیش از 6000 هزار هکتار و  در کنار مخازن آب  چاه نیمه شهر زهک واقع شده است. 

 به منظور نگهداری و جلوگیری از آلودگی ، پرشدن و شور شدن آب چاه نیمه ها که ناشی از فرسایش بادی و انتقال خاک نمکزارها به داخل این مخازن می باشد ، از سال 1370 به بعد ، در ساحل چاه نیمه ها اقدام به کاشت درختان سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه صورت گرفته است.

  به دلیل امکانات فراهم شده در مجموعه از قبیل : رصد خانه ، باغ وحش ، میادین ورزشی ، آسایشگاه های مجهز ، باغات و گلخانه         های کشت محصولات خارج از فصل ، مزارع پرورش دام و طیور و  

موقعیت این مجتمع  از نظر استقرار درحاشیه شاخه اصلی ورودی رودخانه هیرمند به داخل خاک ایران و همچنین وجود منابع عظیم آب چاه نیمه های زابل با حجم بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب آب ، بستر مناسبی  برای انجام تحقیقات مشترک با مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشور فراهم شده است .  

عملیات احداث مجتمع آموزشی – پژوهشی بقیه اله الاعظم  (عج) در زمان ریاست «دکتر دهمرده» بر دانشگاه سیستان وبلوچستان آغاز گردید وپس از انتصاب وی به سمت استاندار این استان ،  طرح ها و پروژه های دیگری نیز در آن اجرا شد.  

 « دکتر دهمرده» در استان کرمان هم طرح ها ی مشابه ای ، مثل پروژه جنگل کاری محور باغین – ماهان به طول 40 کیلومتر و احداث میادین 14 معصوم (ع) و ده ها پروژه دیگر را اجرا کرده است.

در اولین روزهای ورود «دکتر دهمرده» به استان لرستان نیز کلنگ آغاز ساخت مجتمع توریستی – تحقیقاتی 14 معصوم (ع) شهرخرم آباد واقع در مجاورت منطقه جلب سیاحان به زمین زده شد. 

این مجتمع در ارتفاعات مشرف به شهر ایجاد شده وبه همین سبب در میان مردم به نام« بام خرم آباد» شهرت یافته است.

احداث هتل 5 ستاره ، رصد خانه ، مرکز تحقیقات تولید نهال و گیاهان دارویی ، باغ وحش ، مرکز مطالعات زیست محیطی و موزه تاریخ طبیعی در کنار جنگل کاری های وسیع در سراسر این پارک کوهستانی ، نمونه ای از پروژه های در حال اجرای این مجتمع گردشگری  است.

 با توجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری ، از استاندار تلاشگر لرستان انتظار می رود تا در فرصت باقی مانده  از همه ظرفیت ها در جهت تکمیل  این پروژه ملی استفاده کنند وبا توجه به شرایط مناسب این پارک برای ایجاد یک سایت تله کابین ، این طرح پیشنهادی را  به  منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی در چشم انداز مجتمع 14 معصوم (ع) لحاظ نمایند.  

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:, | 16:28 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

  بابک الوندیان – خبرنگار همشهری

جمعی از اهالی  روستاهای درب چاه و سراب ناوه کش از توابع شهرستان چگنی  با حضور در دفتر روزنامه همشهری  خواستار پیگیری  وضعیت نابسامان بهره برداری از معادن سنگ مجاور  این روستاها شدند.

«صمد درویشی» از ساکنین روستای درب چاه  در خصوص تخریب اراضی ملی اطراف این روستا می گوید: اهالی این منطقه  با ارسال نامه هایی به استاندار لرستان و امام جمعه خرم آباد  از مدیر عامل معدن سنگ درب چاه به دلیل تخریب منابع طبیعی مجاور محل سکونتشان شکایت کرده  و خواستار بررسی این موضوع شدند.

وی می افزاید : جاده دسترسی این روستا به سراب ناوه کش در بعضی از نقاط به دلیل تردد کامیون های حامل سنگ تخریب شده ودر فصول بارندگی  نیز گل ولای سطح مسیر باعث بروز مشکلاتی در عبور و مرور  وسایل نقلیه می شود.

او ادامه می دهد : مردم این روستا  از طریق کشاورزی و دامپروری امرار و معاش می کنند و زندگی آنها  وابسته به مراتع و اراضی کشاورزی است ولی عواقب ناشی از بهره برداری غیر اصولی موجب شده تا گرد وخاک حاصل از استخراج و جابجایی سنگ های  معدن بر روی کیفیت و بازدهی محصولات کشاورزی زمین های مجاور این معادن تأثیر منفی گذاشته و دسترنج  کشاورزان رابه شدت کاهش داده است.

در این رابطه سخنان « مصطفی فتح الهی » از کشاورزان روستای سراب ناوهکش نیز قابل توجه است.                                                 وی می گوید: بهره برداری از معادن شهرستان چگنی در سال 1372 و پس از شروع  استخرج سنگ از  معدن بنیاد آغاز شد وطی سالیان گذشته نیز بسیاری از بهره برداران با این هدف به روستا های نرگسه ، درب چاه و ناوه کش مراجعه کردند.

فتح الهی اضافه می کند : این بهره برداران درازای ضرر وزیان وارده به کشاورزان ،  اراضی آنها را اجاره کرده و مبلغی را به صاحبان زمین  های مجاور معادن پرداخت می کردند ولی این مبالغ بسیار ناچیز بود بطوری که  پس از گذشت یک سال از زمان اجاره ،  بهره برداران مدت این قرارداد ها را تمدید نمی کردند و اگر در مراجع قضایی شکایتی از آنها صورت می گرفت ، با پرداخت مبالغ اندک به کشاورزان این پرونده ها را مختومه اعلام  می کردند.

اوبا بیان اینکه بعضی از بهره برداران با منتسب نمودن خود به  دستگاه های امنیتی و دولتی در پی فریب دادن مردم بر آمدند ، تصریح می کند : در پاره ای از اوقات این افراد اظهار می کردند که  از سوی وزارت کشور مجوز بهره بر داری  دریافت کرده اند وبر همین اساس ما نیز با مشورت بزرگان  و اهالی روستا از ادامه پیگیری این موضوع صرف نظر می کردیم .

فتح الهی ادامه می دهد:  در سالیان گذشته نیز تعدادی از کشاورزان با مراجعه به ادارات تعاون و صنایع و معادن  خواستار تشکیل ثبت شرکت و اخذ پروانه بهره برداری معدن شدند که در این خصوص پیگیری آنها منجر به نتیجه نشد و همچنان افراد صاحب نفوذ و مورد حمایت ، از منابع ملی که متعلق به آحاد مردم می باشد به نفع خود بهره برداری می کنند .  

او عنوان می کند : درحاشیه دادگاه رسیدگی به پرونده یکی از بهره برداران معدن درب چاه ، کارشناس  اداره منابع طبیعی چگنی اظهار داشت که به ازای تخریب هر هکتاراز اراضی منابع طبیعی  مبلغ 50 میلیون تومان جریمه لحاظ شده  وبرای   قطع هر اصله درخت نیز مدت 4ماه حبس در نظر گرفته می شود و  بهره بردار موظف است که اراضی این منطقه را از وجود نخاله ها ی باقیمانده پاک سازی نمایید ونسبت به مرمت  جاده دسترسی برای تردد اهالی این روستا اقدام کند.

فتح الهی اذعان می کند : به رغم گفته های کارشناس حقوقی منابع طبیع تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و بهره برداران همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.    

این کشاورز ساکن روستای ناوه کش با اشاره به کلام حضرت امام  (ره) که فرموده ا ند :  یک موی این کوخ نشینان ارزش دارد به هزاران کاخ نشین ، می گوید : اهالی این منطقه  با توسعه صنعت سنگ مخالف نیستند ، بلکه از مسئولان می خواهند که از حقوق دامداران و کشاورزان حمایت کنند ونگذارند بیش از این  مراتع  و جنگلها  نابود شوند.  

همچنین در این خصوص رئیس اداره منابع طبیعی چگنی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار همشهری اظهار می دارد :مجوز این واگذاری ها  در زمان مسئولیت اسحاق جهانگیری  بر وزارت معادن و فلزات صادر گردیده و برای بهره برداری  بعضی ازمعادن نیز مساحتی بالغ  بر 600 هکتار هم لحاظ شده است که به استناد این دستور العمل نیازی به اخذ استعلام از سازمان جنگل ها ومراتع کشور نمی باشد.

روزنامه همشهری بنا بر رسالت خود این موضوع راتا حصول نتیجه نهایی پیگیری می نماید ودر این میان با توجه به مدارک بدست آمده اعلام می کند : بر اساس نامه شماره   4401  /33/90   مورخ   23/03/ 90   که به امضای علیرضا احمدوند مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان  رسیده است ، این اداره کل در پاسخ به نامه شماره 13930/12/83  مورخ 09/03/1390 مدیر کل بازرسی استانداری لرستان  می گوید : در خصوص شکواییه اهالی روستای درب چاه از توابع  شهرستان چگنی به استحضار می رساند معدن مورد اعتراض تا کنون هیچ گونه مدرکی دال بر قانونی بودن فعالیت آن به این اداره کل ارائه نداده ، لذا مأمورین حفاظت ، نسبت به تشکیل پرونده تخلف و معرفی عاملین تخلف به محاکم قضایی اقدام نموده وپرونده مربوطه در حال سیر مراحل قانونی می باشد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:, | 18:25 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

بابک الوندیان –روزنامه همشهری

درختان همواره به عنوان عاملی  مهم و تاثیر گذار در شالوده شهرها محسوب می شوند .

تحقیقات در مورد این مواهب الهی  ، نشاندهنده کارکرد ها و خدمات فراوان زیست محیطی درختان به کره زمین است.

تاثیر فضای سبز پارک ها و  جنگل های شهری در زیبا سازی محیط شهر ها و نقش آن در  سلامت جسمی و روانی مردم  بسیار با اهمیت است .

بنا بر این یک مدیریت کار آمد  می تواند در افزایش کمی وکیفی این کارکرد ها موثر باشد .

شهر خرم آباد به روایت بسیاری از مورخین و مستشرقین ، یکی از مناطقی بوده که در آن  درختان و باغ ها ی بسیاری وجود داشته است ولی امروزه به دلیل گسترش شهرنشینی و افزایش مهاجرت روستاییان به این شهر دیگر اثری از این فضا های  سبز دیده نمی شود .

در سالیان گذشته  بسیاری از مالکین نیز با تغییر کاربری باغ ها به زمین های مسکونی  ، چهره این شهر را دگرگون کردند بطوریکه  در بسیاری از نقاط شهر ساخت  و ساز های زیادی  صورت گرفت.  

 شرایط توپوگرافی خرم آباد به گونه ایست که در فصول بارندگی حجم زیادی از روان آب ها  وارد سطح این شهر شده و مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود می آورد .

سابقه کاشت درختان کمربند سبز شهر خرم آباد به قبل از انقلاب برمی گردد ،  بدون شک ایجاد  این جنگل دست کاشت با اهداف مهمی صورت گرفته  که یک نمونه آن کنترل سیلاب های فصلی بوده است.

برطبق نقشه های موجود ، این کمربند از دامنه کوه های مشرف به منطقه کرگانه شروع شده و به صورت نواری در حاشیه  شهر به سمت پارک مخمل کوه امتداد یافته و در دامنه کمر سیاه  خاتمه می یابد .

متاسفانه به دلیل مشخص نبودن متولی اصلی حفاظت از این سرمایه ارزشمند ، بسیاری از درختان اطراف شهر قطع گردیده  و به جای آن ساختمان و اماکن دیگر احداث شده است .

قطع درختان پارک شریعتی و احداث آپارتمان های مسکن مهر در مجاورت  آن و ساخت  اماکن تفریحی واقامتی  دستگا  ه های دولتی در پارک مخمل کوه نمونه ای از تغییر کاربری های موجود در شهر خرم آباد  می باشد .  

به استناد مدارک تاریخی ، اولین جنگل مصنوعی  سوزنی برگ  ایران در زمان جنگ جهانی دوم در باغ کشاورزی خرم آباد کاشته شد و این فضای تحقیقاتی  به محلی برای  پژوهش های مرتبط با علوم منابع طبیعی و کشاورزی مبدل گردید .

 ولی امروزدرختان این باغ تاریخی در سایه کم توجهی مسئولان به دلایل مختلف نابود شده است.

وقوع  چندین آتش سوزی  در اطراف ساختمان های اداری این باغ ، موجب  شد که بسیاری از درختان سرو و کاج  تنومند آن طعمه حریق گردد . 

موضوع دیگری که آینده ی این اثر تاریخی  را به مخاطره انداخته ، احداث قارچ گونه آپارتمان ها در اراضی متعلق به این باغ است .

مسئولان استان و به ویژه مدیران شهر خرم آباد می بایست ضمن پیگیری ثبت تاریخی این باغ در فهرست آثار ملی  ،  از هرگونه ساخت وساز اماکن جدید جلوگیری کنند تا زمینه  احیاء  و باز سازی  فضای تخریب شده آن فراهم شود. 

بوستان 15 هکتاری بلوط  یکی از فضا های سبز ایجاد شده در مجاورت فرمانداری خرم آباد می باشد که درختان آن به همت انجمن یاران سبز لرستان کاشته شده است . 

در آذر ماه امسال به دلایل نامشخصی  بیش از 90 اصله از درختان این پارک قطع گردید. 

البته پس از چند روز نهال های جدیدی  توسط شهرداری به این پارک آورده شد و توسط گرو ه های کو هنوردی  و انجمن های زیست محیطی   واکاری شد.

با توجه به معیارهای  بین المللی ،  طرح ریزی  و مدیریت فضاهای سبز شهری در مقایسه با سایر سرمایه گزاری های صورت گرفته  از حمایت های مالی کمتری بهره مند می شوند  که  نیاز است مسئولان در این زمینه با اتخاذ تصمیمات کاربردی  سطح  پارک ها وفضای سبز شهر خر م آباد را  گسترش دهند.  

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:, | 18:12 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.