مجموعه آبشارهای چم چیت دورود

 

به همت  آقای حسن حسینی مسئول دفتر گردشگری خرم افلاک ، جمعی از اعضای انجمن یاران سبز و انجمن بلوط لرستان به همراه  تعدادی از خانواده های علاقه مند به طبیعت در قالب تور طبیعت گردی یکروزه از  مجموعه آبشارهای  کم نظیر چم چیت دورود لرستان بازدید نمودند . 

 

 

  

نهال سرو کوهی ، روییده در دل سنگ

  

 

 

 


 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, | 14:5 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

مدیرکل محیط زیست لرستان منصوب شد

 

 

 

طی مراسمی باحضور دکتر کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  و جمعی از مسئولان استان لرستان ، مدیرکل جدید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان معارفه شد.   

در این مراسم مهندس مهرداد فتحی با حکم دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست  به عنوان مدیر این اداره کل منصوب گردید. 

دکتر کیخا و مهندس فتحی پس از این مراسم  از پاسگاه محیط بانی کلدر واقع در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد بازدید نموده و به اتفاق نمایندگان تشکل های زیست محیطی استان به واحد تولیدی  (مشاغلسبز ) پرورش زنبور عسل آقای عالیخانی رفتند و در فضایی صمیمی با اعضای شورای هماهنگی تشکل های استان به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:, | 14:1 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

آقامحمدی در تذکر شفاهی: 

 

نشت بنزین در لرستان باعث آلودگی آب ها و زمین های مردم شده است

 

به‌کارگیری بستگان و اقوام در سازمان محیط زیست به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

 

نماینده مردم خرم آباد با اشاره به ضعف مدیریت محیط‌زیست لرستان اظهار داشت:حفاظت از حیات وحش در این منطقه به خوبی صورت نگرفته و در این منطقه نشت بنزین بسیار وجود دارد که باعث آلودگی آب‌ها و زمین‌های مردم شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم آقامحمدی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با ضعف مدیریت محیط‌زیست لرستان که تاکنون عوارض منفی بسیاری داشته است گفت:حفاظت از حیات وحش در این منطقه به خوبی صورت نگرفته و در این منطقه نشت بنزین بسیار وجود دارد که باعث آلودگی آب‌ها و زمین‌های مردم شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد ادامه داد: همچنین در رابطه با این موضوع می توان به مسائلی که واقعیت ندارد اشاره کرد از جمله این که در سال 1391 گرگی به گله حمله کرد و تعداد بسیار زیادی از گوسفندان یک چوپان از بین رفت. این در حالی است که این موضوع کاملا برعکس عنوان شده و بیان شده که یک قلاده پلنگ به گله حمله کرده است. از سوی دیگر به‌کارگیری بستگان و اقوام نیز در این سازمان به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

وی همچنین به وزیر راه و شهرسازی در رابطه با معافیت عوارض روستاهایی که در اطراف آن آزادراه هست تذکر داد و گفت: بنده نامه‌ای در این‌خصوص به وزارتخانه نوشتم و مسئولان این وزارتخانه پاسخ دادند که جاده‌ای در کنار آزادراه برای تردد وجود دارد، اما این جاده در زمان احداث آزادراه تخریب شده و قابل استفاده نیست و متاسفانه وزارتخانه راه و شهرسازی به‌رغم متعهد شدن در بازسازی این جاده این اقدام را تاکنون انجام نداده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:, | 21:38 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

سخنان رئیس جمهور درباره جنگل های زاگرس

 

 

 

حسن روحانی رئیس جمهور ایران ،  امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست کشوربرگزارشد حضور یافت و طی سخنانی که بطور زنده از صدا وسیما پخش گردید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مسئله حفظ محیط زیست و مشارکت مردم در این زمینه تأکید نمود . 

سخنان رئیس جمهور درباره موضوع زوال بلوط در حوزه جنگل های زاگرس موجب نگرانی مضاعف همه دلسوخته گان محیط زیست و منابع طبیعی کشور شد.

وی با بیان اینکه مناطق جنگلی را که قرق وحفاظت کرده ایم آثار تخریب در آنجا بیشتر است ، گفت:  هرکجا که مردم ورود پیدا کرده و شاخه های درختان را قطع کرده اند  درختان بیشتری سالم باقی مانده است .

روحانی تصریح کرد : راهکار مقابله با پدیده زوال بلوط ، قطع این درختان است که می بایست مردم وارد جنگل ها شده  و این درختان را برای مایحتاج  خود ببرند. 

 

 

این سخنان در حالی بیان شد که همکنون آثار تخریبی وارده بر جنگل های زاگرس  کاملا نمایان بوده و متجاوزین به عرصه های منابع طبیعی بدون هیچ هراس و واهمه ای از قانون ، اقدام به تصرف  اراضی جنگلی و مرتعی  می کنند .   

 

قطع گسترده درختان و تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی ، آتش سوزی های عمدی در این عرصه ها ، کت زنی و ریشه کن کردن درختان ، پدیده شوم زغال گیری و فشار وارده دام های روستاییان و عشایر بر جنگل های زاگرس و تغییر کاربری اراضی ملی ، دلایل مستند و آشکار تخریب این اکوسیستم باارزش است.  

 

 

 

 

  تنش های آب و هوایی و تغییر شرایط اقلیمی که با ورود ریزگرد های عربی تشدید یافته ، وضعیت اکولوژیکی این زیست بوم را بیش از هر زمان دیگری به مخاطره انداخته و تداوم این وضعیت در آینده نزدیک نابودی کامل و قهقرای جنگل های زاگرس را در پی خواهد داشت .

باتوجه به بحران جهانی آب ، در کشور ما نیز مسئله تأمین آب برای مصارف  خانگی و بخش صنعت و کشاورزی به یک دغدغه ملی تبدیل شده  که این موضوع بطور مستقیم با مسئله حفظ و احیائ منابع طبیعی در ارتباط است .

در چنین شرایطی نقش دستگا ه های متولی نظیر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری ، سازمان حفاظت محیط زیست ،  وزرات جهاد کشاورزی ، وزارت نیرو و مراکز علمی ودانشگاهی بسیارمهم و تأثیرگزار بوده  و همگرایی آنها در مواجهه با بحران ملی زوال جنگل های زاگرس می تواند نتایج و دستاوردهای سرنوشت سازی را برای امنیت ملی ،غذایی و سلامت روحی و جسمی مردم رقم بزند .

از دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار می رود با فراهم آوردن زمینه مشارکت همه جانبه اقشار مختلف مردم ، در این مسئله حیاتی به نقش حاکمیتی خود عمل نموده و منابع اعتباری و نیروی انسانی  لازم را برای حفاظت و صیانت از جنگل های زاگرس تأمین نمایند .


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 13:4 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

 

 «گهر در تب سوء مدیریت می سوزد»  

 

 

 

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع در استان لرستان با وسعت 106 هزار و 607 هکتار در منطقه ای کوهستانی با دامنه ارتفاعی 1300 تا 4080 متر از سطح دریا و دمای متوسط سالیانه 4 تا 12 درجه سانتی گراد و بارندگی متوسط سالیانه 500تا 900 میلیمتر از یک اقلیم مدیترانه ای معتدل و سرد برخوردار می باشد.

 

 وجود گونه های گیاهی و جانوری و تنوع اکوسیستم های مختلف ،این منطقه را به یکی از زیستگاه های مناسب حیات وحش ایران تبدیل نموده است . 

 

در این منطقه گونه های جنگلی و مرتعی ، نظیر بلوط ، بادام کوهی ، ارس ، زالزالک ، گلابی وحشی ، برالیک ، بید ، گون ، درمنه ،کما ،سریش  ، پونه ، میخک ، موسیر ، فرفیون ،محلب ، بومادران، شیرخشت، و گونه های جانوری مثل قوچ و میش ،پلنگ ایرانی ، گرگ ،کفتار، خرس قهوه ای، روباه، گربه وحشی،بزوپازن،عقاب ،شاهین ،دلیجه،خوتکا،چکاوک،سهره پیشانی سرخ،چلچله،سارصورتی،افعی شاخدار ،لاسرتا،اسکینگ ، جی جاق، سوسمار ، انواع مارها و بسیاری از جانوران آبزی و کنار آبزی دیگر دیده می شود. 

 

دریاچه گهر به عنوان نگین اشترانکوه و یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی جهان در ارتفاع 2400 متر با مساحت 100 هکتار و عمق 28 متر بادارابودن پوشش درختی و گیاهی منحصر به فرد ، یکی از مناطق اکوتوریستی ایران است که همه ساله با فرارسیدن فصل گردشگری مقصد اصلی بسیاری ازدوستداران طبیعت و کوهنوردان کشور می شود.

 

متأسفانه طی سالیان گذشته براثر فقدان برنامه های پایدار حفاظتی ، خسارات بسیاری بر پیکره اکوسیستم این دریاچه وارد شده است که استمرار این وضعیت در آینده نزدیک موجب نابودی و قهقرای زیست بوم این منطقه خواهد شد .

 

بی گمان نقش دستگاه های اجرایی و نظارتی مرتبط و در رأس آن سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی حفاظت از طبیعت کشور می باشد ، برکسی پوشیده نیست ، بر همین اساس جمعی از تشکل های زیست محیطی استان لرستان با ارسال نامه ای  به ریاست سازمان محیط زیست ، خواستار رسیدگی فوری به شرایط تأسف بار دریاچه گهر شده اند که متن این نامه جهت اطلاع خوانندگان عزیز در پی خواهد آمد .       

 

 

 

 

 

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار 

 

 

 

معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست  

 

سلام علیکم:

 

موضوع : مرگ زودهنگام دریاچه گهر ( بزرگ ترین و زیبا ترین دریاچه آب شیرین و کوهستانی ایران در خاورمیانه)

 

احتراما پیرو ده ها نامه ارسالی در خصوص وضعیت اسفناک منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر، به استحضار می رساند:

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه به وسعت 106607 هزار هکتار (   از کل رشته کوه اشترانکوه) در بخش مرکزی سلسله جبال زاگرس و در شرق استان لرستان واقع گردیده است ، این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص اکولوژیک ، ویژگی های توپوگرافی و پتانسیل خاص زیستی ( گیاهی ، جانوری ) از جمله 60 گونه گیاه انحصاری و گونه های مختلف جانوری (در حال انقراض) در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده و تنها بانک ژنی زاگرس شناخته شده است و دریاچه گهر به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین کوهستانی ایران و خاورمیانه در قلب آن قراردارد.

 

چند سالیست به علت تفکرات غیر علمی ، انسانی واسلامی برخی افراد نا آگاه با سوء استفاده از بی تفاوتی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه علناً از حالت حفاظت شده رها گردیده است و در صورت نبود تلاش انجمن های زیست محیطی و چندی از محیط بانان زحمت کش در این منطقه فاتحه ی این رشته کوه را به عنوان تنها بانک ژنی زاگرس سال ها پیش باید می خواندیم: امروز نیز شاهد وضعیت اسفناکی در منطقه امن اشترانکوه یعنی دریاچه گهر و دره ی نیگاه هستیم ، این وضعیت به جایی رسیده است که به علت رها شدن این منطقه علناً گردشگران و شکارچیان هروقت که اراده کنند بدون کمترین کنترلی وارد منطقه امن می شوند ،در حالیکه در سال ها ی پیش بازدید از دریاچه گهر برای برقراری امنیت کامل حیات وحش تنها در سه ماهه ی تابستان امکان پذیر بوده است حال با توجه به مشکلات عدیده و اسفناک منطقه ی به اصطلاح حفاظت شده اشترانکوه از جمله صید و شکار، قطع اشجار، آتش سوزی ، جاده سازی ، ساخت سایت های پرورش ماهی و ... ،رها سازی منطقه امن آنهم با این وضعیت در سال جاری منوال سه سال اخیر ، جای سوال دارد؟ در بازدید اعضای این انجمن ها در ابتدای اردیبهشت سال جاری ( 1393) با حضور ده ها گروه در منطقه مواجهه شده تا جایی که در طول 20 روز ، بیش از پانصد نفر گردشگر وارد منطقه شده که در طول سال های گذشته سابقه نداشته است که اینگونه در فصل ممنوعه ، منطقه امن تبدیل به زباله دانی شود و عمق فاجعه تا جایی است که گونه های مختلف گیاهی قبل از رشد کامل لگد مال شده ، و به علت تردد ده ها موتور سیکلت و شکارچی غیر مجاز در این منطقه ، تهدیدی اساسی در امنیت حیات وحش منطقه گردیده است.

 

آنچه مشخص است با این وضعیت هیچگونه همّتی در مدیریت و حفاظت از این منطقه از سوی اداره کل محیط زیست لرستان وجود نداشته و ندارد.  این درحالی است که در طول چند سال اخیر بارها حامیان محیط زیست هشدارهای لازمه و کارشناسی شده را به آن سازمان محترم ارائه داده اند.

 

ولی متاسفانه ، امروز به علت بی توجهی آن سازمان محترم به هشدارهای داده شده از سوی فعالان محیط زیست  شاهد مرگ دریاچه گهر بزرگ همچون برادر کوچکترش ( گهر دوم) هستیم ، ودر صورت تداوم این روند طبق نظر کارشناسان در زمانی کمتر از 30 سال باید برای همیشه از این نگین دریاچه های کوهستانی ایران و خاورمیانه خداحافظی کنیم.

 

لذا با توجه به شرایط اسفناک منطقه امن اشترانکوه موارد ذیل پیشنهاد می گردد:

 

1 – باتوجه به حضور بیش  از 70 هزار نفر گردشگر تنها برای بازدید از دریاچه گهر در سه ماهه تابستان ، از حضور گردشگران در فصول ممنوعه به صورت جدی جلوگیری به عمل آید.

 

2 – اجرای طرحی مدون و کارشناسی شده و کاربردی در نجات این دریاچه و جلوگیری از پیری زودرس آن و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه.

 

3 – بعد از تدوین این طرح به مدت حداقل 3 سال از ورود گردشگران به منطقه امن اشترانکوه جلوگری به عمل آید.

 

4 – ضمن فعال نمودن پاسگاه های محیط بانی تعطیل شده در منطقه اشترانکوه ، حداقل چهار پاسگاه دیگر احداث شود ( با توجه به وسعت و فشردگی کوه ها و وجود صدها دره ی کوچک و بزرگ)

 

5 – در اختیار قراردادن تجهیزات لازمه برای محیط بانان و افزایش تعداد محیط بانان از 15 نفر به حداقل 70نفر.

 

6 – جلوگیری از اجرای هرگونه طرح  گردشگری در منطقه امن اشترانکوه با توجه به وضعیت اسفناک منطقه

 

7 – تبدیل این منطقه به عنوان پارک ملی.

 

در پایان از آن مقام محترم استدعا داریم با توجه به وضعیت نگران کننده منطقه حفاظت شده اشترانکوه دستورات لازم را در حفظ این منطقه ارزشمند جهانی معمول فرمایند.

 

ضمنا گزارش کامل و کارشناسی شده از وضعیت در حال نابودی دریاچه گهر و منطقه امن  اشترانکوه همراه با مستندات به حضور ارسال می گردد.

 

با تشکر

 

انجمن های زیست محیطی و فعالان محیط زیست استان لرستان

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 9 خرداد 1393برچسب:, | 15:44 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

 

به نام خداوند جان وخرد        کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

 

«درختان را دوست بداریم» 

 

 

 

درخت یکی از زیباترین مظاهرخلقت و جلوه ای ازتجلیات آفریدگار جهان است . درخت نهاد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی ومظهر زندگی و باعث تلطیف هوا وموجب آسایش ورفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد . آیا میدانید پوشش گیاهی دراثر تبخیر و تعرق دریک محیط موجب تعدیل آب و هوا و ایجاد باران می شود و تقریبا ً3 درصد باران های کره ی زمین راجنگل ایجاد می کنند ؟

آیا میدانید وظیفه ی هرانسان آگاه و بافرهنگ این است که ازجنگل و طبیعت که میراث نیاکان ماست ،باید نگهداری و حفاظت کند؟ آیا میدانید درخت ،قلب سبززمین است آنها رانشکینیم و نسوزانیم ، پس بیایید عشق و علاقه را نسبت به درختان نشان دهیم ،بیایید دست آشتی با طبیعت راازسر بگیریم و دو و سیله بنیان کن جنگل ( تبرو اره ) را ازساحت پاک جنگل دورکنیم .بیایید فرهنگ درست استفاده کردن ازطبیعت وجنگل را به دیگران بیاموزیم و بیایید کینه و دشمنی را نسبت به درختان سایه گستر بلوط ریشه کن کنیم.

درختان سایه ی خنک و دلنواز را به ما تقدیم می کند و ما بی رحمی وخشم را نثار آنها می کنیم .آنها آسایش و آرامش را با هوای پاک به ما اهدا می کنند و ما نفرت را به آ ن ها تقدیم می کنیم .آنها  محکوم به فنا نیستند، این امکان را برایشان فراهم نکنیم .

آیا میدانید که با این تخریب و ویرانی چه مصیبت بزرگی درانتظار انسان می باشد؟

اینان به کدام سرزمین تعلّق دارند که نسبت به درختان بیگانه هستند؟ ازکدام فرهنگ سیراب گشته اند که چنین بی رحمانه به جان درختان افتاده اند؟

امید است درست بیاندیشم ،خوب عمل کنیم وآگاهانه نگهداری کنیم .

 

 

با احترام ؛

 

محمد طاهر قنبری 

 

عضو هیأت مدیره انجمن یاران سبز لرستان


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, | 21:46 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

طی مراسمی

نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد   

 

 

 

 

 

در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی لرستان نخستین بانوی محیط زیست لرستان انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان شب گذشته در آیین نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان انجمن‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: از آنجا که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، بانوان می‌توانند در ایجاد رابطه دوستی با محیط زیست پیشرو بوده و مسیر رفتارهای پرخطر در این حیطه را تغییر دهند.

لیلا سلاحورزی افزود: زنان در بحث مدیریت محیط زیست در منازل خود می‌توانند از وسایلی استفاده کنند که مغایرتی با تخریب محیط زیست نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که تصویر آبشار بیشه لرستان در کتاب درسی دانش‌آموزان جای داده شده، تصریح کرد: محیط زیست لرستان باید در عرصه‌های مختلف به دنیا معرفی شود و در این راستا در امر آموزش و پرورش نیز سال گذشته به دلیل تغییر نظام درسی، کتاب‌ها تغییر یافته که در کتاب جغرافیا سال اول متوسطه توانسته‌ایم، سمندر لرستانی را بگنجانیم و این قدم مثبت و ابتدایی برای معرفی و شناسایی و آموزش برای حفاظت این‌گونه منحصر بفرد بود که امیدواریم بتوانیم از این پس سرمایه‌های طبیعی که خداوند به استان ما ارزانی داشته به خوبی حفاظت و حراست کنیم.

سلاحورزی در ادامه گفت: همه باید در عرصه محیط زیست تلاش کنیم، چرا که اگر خللی در اکوسیستم طبیعی ایجاد شود، تاثیر آن در کل طبیعت نمایان می‌شود.

در ادامه دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان لرستان گفت: NGOهای مجوزدار در سطح استان دارای هفت هزار نیروی همیار طبیعت هستند که در فعالیت‌های متعددی از جمله اطفای حریق، کاشت نهال، حفاظت و حراست از گونه‌های جانوری و گیاهی استان، پاکسازی طبیعت از زباله‌ها، آموزش در جوامع عشایری و روستایی و همچنین آموزش در مدارس، نقش خود را بدون هیچ چشم‌داشتی به خوبی ایفا می‌کند.

مهین طوسانیان از متولیان خواست تا از صدور مجوز ساخت و ساز در مناطقی که سراب‌ها و چشمه‌ها وجود دارند، به خصوص در فصل کم آبی خودداری کنند، چرا که دادن مجوزهای ساخت و ساز منفی (زیرزمینی) در این مناطق موجب هدر رفت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

در این جشنواره عضو انجمن یاران سبز گفت: محیط زیست یک امر فانتزی و برای بحث گردشگری نبوده و به نوعی تکیه گاه اصلی معیشت مردم است.

محمود مرادی افزود: در حوضه زاگرس 160 شهر کوچک و بزرگ و 27 هزار روستا وجود دارد که 80 درصد کوچ‌نشینان در این حوضه زندگی آنها به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به منابع طبیعی است.

مرادی تصریح کرد: یک هکتار جنگل در سال 60 متر مکعب آب را شیرین و در خود ذخیره می‌کند که در چند سال اخیر بنابر آمارهای رسمی یک میلیون و 200 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است که با یک حساب ساده این عدد را در 60 متر مکعب ضرب نموده و حاصل را مجدد در عدد هزار ضرب می‌کنیم، تا مقدار آب شیرین تولید شده، توسط این مقدار جنگل از بین رفته به دست آید.

عضو انجمن یاران سبز بیان کرد: برای شیرین کردن هر لیتر آب شور شش یورو معادل 27 هزار تومان پول لازم است که با یک نتیجه‌گیری منطقی به مرور ضایعات و خسارات ناشی از تخریب محیط زیست و اثرات آن بر زندگی و معیشت جامعه نمایان می‌شود.

مرادی افزود: منابع طبیعی جز منابع تجدید ناپذیر و محدود بوده و جایگزینی ندارند که به سرعت بر اثر بی‌مبالاتی و فقدان برنامه‌های توسعه پایدار از بین می‌روند.

بهارک الوندیان عضو انجمن زیست محیطی بلوط لرستان و دبیر انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان حامی محیط زیست به عنوان نخستین  بانوی محیط زیست لرستان و دکتر مراد سپهوند مدیر عامل جمعیت حامیان محیط زیست به عنوان پدربلوط لرستان و آقایان میرزا سرهنگی انجمن یاران سبز، رضا اسدی انجمن برگ سبز و گهر سبز دورود، حسین نصیری انجمن پیشگامان سبز بروجرد، عبدالرضا توکلی انجمن زیست پویان الیگودرز، انوشیروان سپهوند انجمن دانش‌آموختگان، موحد سپهوند کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی، علی عباس کوشکی انجمن یاران سبز کوهدشت، مینا ماسوری انجمن یاران سبز خرم‌آباد، نسیم والیزاده انجمن بلوط لرستان، پرویز جایدری شهروند نمونه، محمد لک عضو گروه هیمالیا نوردی، علی امرایی کارگردان و مستندساز تلویزیون، چنگیز نیازی محیط بان منطقه حفاظت شده، سفیدکوه خرم‌آباد، خلیل صحرایی محیط‌بان منطقه حفاظت شده، اشترانکوه، مهندس احمد آخوندزاده، مهندس حبیب حسنوند و مهندس نظر بیرانوند از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اهداء لوح و تندیس تجلیل به عمل آمد.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 12:15 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

معاون استاندار لرستان عنوان کرد:

 

حمایت ویژه استانداری لرستان از تشکل‌های زیست محیطی  

 

 

معاون توسعه و منابع انسانی استاندار لرستان گفت:‌ استانداری لرستان با تمام توان در خدمت تشکل‌های زیست محیطی است و از این تشکل‌ها به صورت ویژه حمایت می‌کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سید علی کورانی‌فرد ظهر امروز در نخستین جشنواره تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست لرستان که در استانداری این استان برگزار شد، گفت: تشکل‌های مردم نهاد باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه اسلام و آموزه‌های دینی در زمینه محیط زیست تأکیدات موثری داشته‌اند خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه شرعی است که همه مردم باید به آن عمل کنند.

کورانی‌فرد یادآور شد: امروز متأسفانه شاهد برداشت بی‌رویه آب از لایه‌های دوم زمین هستیم که در برخی از شهرهای استان این مسئله شدت بیشتری دارد.

معاون استاندار لرستان گفت:‌ تشکل‌های مردم نهاد دارای افرادی هستند که با نیت خیرخواهانه و دلسوزانه کار حفاظت از محیط زیست استان را بر عهده دارند.

کورانی‌فرد یادآور شد: استانداری لرستان در زمینه حمایت از این تشکل‌ها با تمام توان در خدمت این تشکل‌ها است و از مسئولان این تشکل‌ها انتظار داریم که ارتباط خود را با استانداری لرستان به صورت ویژه برقرار کنند.

این مسئول تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد به خوبی مشکلات زیست محیطی را تشخیص می‌دهند و در رابطه با‌ آینده و مشکلات آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون استاندار لرستان گفت: افرادی که عضو این تشکل‌ها هستند از فهم بیشتری نسبت به محیط زیست برخوردار هستند، از این رو باید از توان این افراد نهایت استفاده را ببریم.

کورانی‌فرد متذکر شد: تخریب محیط زیست ظلم به کشور و مردم است زیرا با تخریب محیط زیست تمام جامعه ضرر می‌کند.

وی از رسانه‌ها خواست به مسئله حفاظت از محیط زیست اهمیت دهند و در زمینه جلوگیری از تخریب آن اطلاع‌رسانی کنند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 1:13 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

 

 

رئیس کل دادگستری لرستان: 

 

 

نیمی از پرونده‌های دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند  

 

 

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: نیمی از پرونده‌های دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، جعفر بدری ظهر امروز در جشنواره انجمن‌های محیط زیست استان لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: طبیعت بر خلاف تصوری که ما داریم یک طبیعت جاندار است و اگر به آن ظلمی کنیم حتما عواقبش را می‌بینیم.

این مسئول اضافه کرد: امروز دشمنی انسان‌ها با طبیعت باعث شده که شاهد از بین رفتن منابع و جنگل‌ها، گرمایش زمین، نابودی سفره‌های زیرزمینی آب و ... در جهان باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز بشر بی‌رحمانه به جان طبیعت افتاده است، خاطرنشان کرد: به علت سودآوری صنعتی، امروز برخی از مسئولان در رابطه با محیط زیست سهل‌انگاری می‌کنند.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: قانون محیط زیست ایران به سال‌ 1353 برمی‌گردد و در این زمینه باید تجدید نظر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه صد هزار هکتار از جنگل‌های ایران و 18 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان از بین می‌رود که این برای انسان یک تهدید است.

بدری با اشاره به اینکه انجمن‌های مردم‌نهاد باید مورد حمایت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه تک‌تک ملت ایران است و در این زمینه باید از تشکل‌های مردم‌نهاد استقبال کنیم.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت:‌ در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز مردم باید پای کار آیند تا بتوانیم شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری باشیم.

بدری یادآور شد: در حال حاضر نیمی از پرونده‌های وارده به دادگستری لرستان توسط شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شوند.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید فعالان نهادهای مردم نهاد را حمایت کنند زیرا هر چقدر این نهادها قدرت بگیرند برای کشور سود بیشتری دارند.

وی از آیین‌نامه اجرایی نحوه طرح دعوا، پیشگیری از شکایت و اعتراض به طرح دعوا اشاره کرد و گفت: وزیر دادگستری اجرای این آیین‌نامه را به استان لرستان موکول کرده است.

رئیس کل دادگستری لرستان یادآور شد: قانونی در زمینه سازمان‌های مردم نهاد تصویب شده که این قانون باعث می‌شود سازمان‌های مردم نهاد موضوعات مرتبط با خود را در این زمینه پیگیری کنند که امیدواریم تا سه چهار ماه آینده این قانون اجرایی شود.

وی به بحث آمار طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه بحث طلاق در جامعه به یک معضل تبدیل شده است و هر سال این معضل رو به افزایش است.

بدری افزود: 20 تا 30 درصد از ازدواج‌های کشور منجر به طلاق می‌شوند و زنان مطلقه‌ای که امروز نزد اولیای خود زندگی می‌کنند فردا که سرپرستان خود را از دست دهند در جامعه با مشکل مواجه هستند.

بدری از سازمان‌های مردم نهاد خواست در زمینه پیشگیری از طلاق وارد شوند و دستگاه‌ قضایی را در این زمینه یاری کنند.

به گزارش فارس، در این مراسم از 14 تشکل مردمی در زمینه محیط زیست در لرستان تجلیل شدند.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393برچسب:, | 1:10 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.