نشست هم اندیشی تشکل های لرستان با مدیرکل جدید محیط زیست

 

 

فارس گزارش می‌دهد 

 

وضعیت بحرانی محیط‌‌زیست، ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

 

 

گزارش: بهارک الوندیان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، به وجود می‌آید.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و پیامدهای زیان‌باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد.

در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهمترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم‌گیر است.

طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستنی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

پیامبر اسلام(ص) زمین را مادر انسان و امین خداوند می‌داند و می‌فرماید: «در نگه داری زمین بکوشید و به آن حرمت نهید که مادر شماست، هرکس بر روی آن کار نیک و یا بدی انجام دهد، گزارش خواهد کرد».

داشتن چنین نگاهی به طبیعت که پیامبر آن را به پیروان خود می‌آموزد، در بهره‌وری درست از آن اثر فراوان دارد.

*وضعیت بحرانی محیط زیست ،ناقوس مرگ را به صدا درآورده است

در ادامه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست لرستان صبح امروز در اولین نشست هم اندیشی نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی استان با اشاره به شعار زیست محیطی سازمان ملل که سطح آب دریاها را بالا نبرید و صدایتان را بالا ببرید، گفت: با تمام تشکل‌های زیست محیطی لرستان در جهت رفع معضلات زیست محیطی هم‌صدا می‌شویم، تا همگان صدای نبض محیط زیست را بشنوند. 

 

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان این مطلب که امروز وضعیت بحرانی محیط‌زیست ناقوس مرگ را به صدا درآورده است، تصریح کرد: حیات همه جانداران به خطر افتاده بنابراین هیچ راهی برای از بین‌ بردن چالش‌ها و تنگناهای زیست‌محیطی وجود ندارد، مگر اینکه از پتانسیل عظیم سمن‌های زیست‌محیطی برای برون‌رفت از این معضلات استفاده کرد.

وی بزرگ‌ترین دغدغه را خلاء فرهنگ زیست‌محیطی میان طیف گسترده‌ای از افراد جامعه دانست و اظهار داشت: اگر این فرهنگ را در میان سطوح پایین جامعه نهادینه کنیم، بر بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی فائق می‌شویم.

*کودکان را با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطر نشان کرد: باید فرزندان‌مان را از کودکی با حقوق خود و محیط‌زیست آشنا کنیم، تا با گذشت زمان با بحران و فجایع زیست‌محیطی دست به گریبان نشوند.

فتحی بیرانوند افزود: وظیفه سازمان محیط‌زیست به عنوان یک نهاد متولی حفظ طبیعت این است که زمینه را برای فعالیت سمن‌ها فراهم کند تا سمن‌ها با فراغ بال و آزادی بیشتری جانانه از محیط‌زیست و طبیعت پاسداری کنند.

وی به 25 سال سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: 15 سال مدیر قسمت‌های مختلفی از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر امور اراضی و سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بوده‌ام و عزل من در این مسندها به خاطر ایستادگی در برابر رانت‌خواران و مدیران بالادستی بوده است و هم‌اکنون به مردم این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که در این پست قرار دارم، ذره‌ای به خاطر نفع شخصی و نشستن بیشتر بر این مسند از حق و حقوق محیط‌زیست لرستان کوتاه نیامده، چرا که وجدان‌کاری و رضای پروردگار از هر پست و منصبی برای من با ارزش‌تر است.

*ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در لرستان

فتحی از ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: به‌زودی با رأی‌گیری میان اعضای انجمن‌های مجوزدار این شبکه در استان راه‌اندازی می‌شود و درپی ‌آن با همکاری اعضای شبکه خانه محیط‌زیست را تأسیس می‌کنیم.

وی از تمام انجمن‌های زیست‌محیطی خواست تا یک انجمن خیرین محیط‌زیست راه‌اندازی کنند، تا اگر حیات وحش به دام‌های کسی آسیبی وارد کرد، این انجمن خسارت وارده را متقبل شود، تا از حمله ، حیوان مهاجم در امان مانده و توسط فرد متضرر به خاطر انتقام از بین نرود.

این مسئول در ادامه سخنان خود از فرمانده پادگان باباعباس خرم‌آباد به خاطر روحیه محیط‌زیستی مسئولان و حمایت از حیوانات این منطقه به خصوص گرازها که به سربازان این پادگان صدمه وارد کرده‌اند، اما وی تنها به فکر حفظ محیط‌زیست و حمایت از این جانداران است ، احساس خرسندی و تشکر کرد و گفت: در استان این چنین مدیرانی با روحیه محیط‌زیستی کم نیستند.

در ادامه مدیرعامل انجمن یاران سبز لرستان گفت: وظیفه محیط‌‌زیست تنها اشاعه فرهنگ در روستاها نیست، بلکه نظارت بر لای‌روبی رودخانه‌ها و گسترش فضای سبز در حاشیه شهرها از وظایف مهم این اداره کل و تشکل‌های زیست‌محیطی است.

توکل ساکت با اشاره به وظایف اداره حفاظت محیط‌زیست درخصوص حفظ تالاب‌ها، احیاء کمربند سبز، حفظ جنگل‌ها و حیات وحش و نظارت بر محیط‌زیست شهری افزود: انجمن یاران سبز قدیمی‌ترین انجمن استان است که خدمات ارزنده‌ای از جمله آموزش در مدارس، احداث و کاشت نهال در پارک بلوط خرم‌آباد، برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و ... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

*مهمترین چالش محیط‌زیستی در استان زوال بلوط است

در ادامه دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی اظهار داشت: 900 نفر دانشجوی بی‌مزد در این کانون عضو هستند که آماده خدمت‌گذاری به محیط زیست هستند.

امین آزادبخت مهمترین چالش محیط زیستی در استان را زوال بلوط دانست و تصریح کرد: برای نجات بلوط‌های استان باید چاره‌ای بی‌اندیشیم، چرا که تداوم این وضعیت موجب ایجاد یک فاجعه زیست‌محیطی می‌شود.

دبیر کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی افزود: این کانون برای نجات درختان سطح شهر از خشکیدگی به‌زودی قصد راه‌اندازی کمپینگ آبیاری درختان سطح شهر و مبارزه با معضل کم آبی را دارد.

*در بدنه انجمن‌های زیست محیطی استان افراد متخصص فعالیت دارند

در این نشست هم اندیشی رئیس هیئت مدیره انجمن زیست‌محیطی بلوط لرستان با اشاره به پتانسیل بالای اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی لرستان گفت: خوشبختانه در بدنه انجمن‌های زیست‌محیطی استان افراد متخصص در رشته‌های مرتبط با مقوله منابع طبیعی و محیط‌زیست وجود دارد که از این ظرفیت می‌توان در جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده کرد.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی استان نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل و معضلات محیط‌زیست لرستان بیان کردند.




برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:, | 19:16 | نویسنده : بابک الوندیان ، بهارک الوندیان |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.